Onbekende huls

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcello
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 mei 2010, 17:03

Onbekende huls

Bericht door Marcello »

Goedenmiddag,

Enkele jaren terug zag ik tijdens een wandeling ongeveer 30 km ten zuiden van Berlijn deze granaathuls uit de grond steken (geen detectorvondst). Hoewel we in eerste instantie op weg waren naar een verlaten complex uit het DDR tijdperk (urbex tripje) kon ik deze natuurlijk niet laten liggen. Na lang speuren op het internet heb ik helaas nog niet kunnen achterhalen tot wat voor geschut deze huls behoorde en uit welke tijd deze stamt. Aangezien ten zuiden van Berlijn natuurlijk veel actie is geweest aan het einde van de tweede wereldoorlog moest ik aan deze periode denken maar wellicht kan het ook te maken met oefeningen uit het Sovjet tijdperk? Graag jullie hulp!

De diameter van de achterkant is 14,5 cm. Ik vermoed dat de diameter van de bovenkant, die helaas gebogen is, daarom 14 cm moet zijn. De lengte van het patroon is ongeveer 29 cm. Op de bodem vallen enkele letters op te maken. Aan de linkerkant een onleesbaar getal met daar direct onder 75. Rechts 257 met daaronder iets wat op TF lijkt. Bovenaan staat 265 en in de rechter bovenkant I37. Op de slag ontsteker staan ook letters maar deze zijn niet meer te herkennen.

Alvast bedankt voor de moeite!

Groeten,
Marcello
Bijlagen
WhatsApp Image 2020-03-14 at 17.29.25.jpeg
WhatsApp Image 2020-03-14 at 17.29.24.jpeg
simeon
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 okt 2006, 20:25
Locatie: mespelare

Re: Onbekende huls

Bericht door simeon »

Hallo, ik denk een huls voor het 15 cm Vz 25 kanon
----
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Onbekende huls

Bericht door ammo »

simeon schreef:Hallo, ik denk een huls voor het 15 cm Vz 25 kanon
Nee
Nemo Me Impune Lacessit
Plaats reactie