Foto van mijn Duitse opa

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
2 Pac
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2020, 21:37

Foto van mijn Duitse opa

Bericht door 2 Pac »

Hoi allemaal,

Gezien mijn naam zal je verwachten dat mijn Opa wat donkerder zou zijn maar ik ben er zojuist achter gekomen dat hij Duits was. Bijgevoegd een foto.

Kan iemand aan het uniform iets afleiden? We weten niets over zijn militaire carrière dus alles is interessant.

Alvast bedankt
Bijlagen
Screenshot_20200324-232142_WhatsApp.jpg
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Foto van mijn Duitse opa

Bericht door laurens jan »

Hallo 2 Pac,

Interessant stukje geschiedenis en een mooie foto! Heb je misschien meerdere foto's?
Vaak staat er op de achterkant wel informatie. Daarnaast valt uit de uniformen en locaties mogelijk nog meer af te leiden.

Op deze foto zie ik alleen een SA-Sportabzeichen wat zou kunnen betekenen dat je opa op een zeker moment bij de SA heeft gezeten.
Zie link voor het uitgebreide verhaal ronde het SA-Sportabzeichen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sportinsigne_van_de_SA
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Foto van mijn Duitse opa

Bericht door Kugelblitz »

De rang van je opa op deze foto is de laagste/eerste, dus gewoon 'Soldat' van de Duitse landmacht, 'Heer' genaamd. Bij welke eenheid hij zat is niet met 100% zekerheid te zeggen, maar de kleur van de 'Waffenfarbe' (het lichte randje bovenop zijn pet en rondom de schouderstukken) geven wel een indicatie. Omdat de foto zwart-wit is weet je natuurlijk niet zeker welke kleur het is, maar het lijkt wit, of anders citroengeel. Wit is de kleur van de Infanterie, citroengeel van Nachrichten (verbindingseenheden). Ik gok voor nu even op wit, dus hij was op deze foto waarschijnlijk 'Soldat der Infanterie', zoals er honderdduizenden waren. Onderscheiding is inderdaad een SA-Sportabzeichen in Bronze, de laagste variant.

Uniformjasje is niet het vroegste type uniform maar al iets later, o.a. door het missen van de donkergroene kraag.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
2 Pac
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2020, 21:37

Re: Foto van mijn Duitse opa

Bericht door 2 Pac »

Super bedankt voor deze informatie :-) fascinerend om te lezen hoeveel kennis hier zit!

Wat ik hoorde is dat hij Russisch sprak en tolk was in het Duitse leger. Hij schijnt van Rusland terug naar Duitsland te zijn gelopen.

Ben nu de familie af voor meer informatie.

Dank voor jullie berichten _/-\o_
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Foto van mijn Duitse opa

Bericht door laurens jan »

Interessant! Ben benieuwd. wellicht is de film As far as my feet will carry me op youtube een interessante film. Was hier zelf aardig van onder de indruk.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Foto van mijn Duitse opa

Bericht door Kugelblitz »

Geen dank, als je meer informatie of andere foto's kunt vinden kunnen we daar eventueel ook nog wat mee.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Foto van mijn Duitse opa

Bericht door Kugelblitz »

Het uniform dat je opa op de foto draagt is zo te zien een M40 jasje. Het ziet er allemaal nog netjes uit en gezien de lage rang en de onderscheiding kan het goed zijn dat hij hier pas net in dienst is, rond 1940/41?
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie