oom guust niet bang

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

oom guust niet bang

Bericht door Pak88 »

mijn vader en zijn broers waren zo gehard door hun spartaanse opvoeding thuis dat zij zich ook niet hielden aan de regel om in de schuilkelders te gaan als het luchtalarm afging, vlak na het alarm als iedereen binnen was ging mijn oom guust eropuit om spullen te verzamelen van de dode soldaten, vooral koppelriemen.

hij verstopte alles in een schoorsteen van een klein arbeidershuisje op hun erf, hij is nooit betrapt. en vlak na de oorlog heeft mijn opa op een dag de haard aangestoken in dat huisje, en is alles verbrand.
de gespen lagen half gesmolten in de as . dit heeft mijn vader mij ooit verteld, nadat ik als kind in de schuur een roestige duitse bajonet vond die de verzamelaar in mij ontkiemde.
ik heb zelf een hekel aan geweld, maar vind militaria toch heel boeiend, en verzamel nog steeds.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: oom guust niet bang

Bericht door Kugelblitz »

Bijzonder verhaal, linke soep om die spullen te rapen als het luchtruim onveilig is...
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: oom guust niet bang

Bericht door LDO »

Nog een geluk dat hij geen volle patroontassen in de haard verstopt had.
Als opa geen hartstilstand van schrik gekregen had, zou hij wel op zijn minst hebben moeten rennen voor zijn leven in dat geval.
Prachtige verhalen en nog mooier dat er geen gewonden of erger gevallen zijn.

Ik had ooit een buurman die in de overgangsfase tussen bezetting en bevrijding alles met vriendjes verzameld had wat hij kon vinden in de duinen van Texel en in hun ondergrondse hut verstopt had.
Inclusief granaten, panzerfausten en een MG-42.
Het balletje kwam aan het rollen toen er een film vertoont werd een een vriendje een rookpot af liet gaan in de zaal.
Maar zijn vader gaf hem niet op zijn falie, Hij zei dat het spul naar de geallieerden moest om de Duitsers te verslaan.
Toen hebben ze alles opgebiecht en is het verwijderd.
Daarna kreeg hij alsnog op zijn falie denk.
Alleen een LP-34 had hij ergens anders verstopt en bewaard.
En die kreeg ik.
Da's het mooiste van het verhaal...
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: oom guust niet bang

Bericht door Pak88 »

volle patroontassen ja,haha. dan was het misschien heel anders afgelopen, wat ik wel erg vind is dat al die duitse koppelriemen geheel zijn vernietigd door het vuur. wat had ik die graag gehad. ze zaten opgerold in de schouw.
ook jou verhaal is mooi, die rookpot is hilarisch. en die LP-34 daar ben je vast erg tevreden mee.

afgezien van alle ellende tijdens de oorlog was er voor ondeugende pubers van alles te beleven en te vinden.
dat doet me denken aan een verhaal wat een oude man vertelde, die was ook nogal ondeugend als kind. hij had grote hulzen de kop afgedaan en de dikke stukken pijpekruit in stukken gebroken en thuis bij het kachelhout gelegd, door het bijvullen van de kachel is er een steekvlam ontstaan waardoor het haar van zijn ma was verbrand. ze was erg boos op hem zei ie. op verjaardagen vertelde die man dan verhalen uit de oorlogstijd waarbij je haast omviel van het lachen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: oom guust niet bang

Bericht door Erik »

Mijn oom, toen twaalf jaar oud, kwam thuis met een arm vol geweren ("de bevrijding was nog geen uur oud" volgens mijn grootvader) Daar zat ook een aantal bajonetten bij. De vuurwapens werden kort daarna weer ingeleverd, de bevolking werd daartoe opgeroepen door het Militair Gezag. Mijn grootvader hield echter de (of in ieder geval een paar) bajonetten. Tot aan zijn dood in 1990 waren die in gebruik bij mijn grootouders. Eentje als broodmes, eentje als plaggensnijder. Waar ze nadien gebleven zijn, ik weet het niet. Ik had moeten opletten...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: oom guust niet bang

Bericht door Pak88 »

als kind thuiskomen met een bosje geweren onder de arm, ja das ook een mooie. jammer van de bajonetten.maar ja zo gaat het zo vaak.
Plaats reactie