Kogel of bedrieger

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
MartijnG
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2020, 21:28

Kogel of bedrieger

Bericht door MartijnG »

Goedenavond,

Vandaag over de duinen gelopen van Kijk Duin en onder het zand heb ik dit gevonden. Is dit een bedrieger of een kogel. Ben zelf geen kenner, helemaal niet als het veroest is.
Hopelijk kunnen jullie me er verder mee helpen.
Groet Martijn
IMG-20200416-WA0004.jpeg
IMG-20200416-WA0005.jpeg
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Kogel of bedrieger

Bericht door LDO »

Het lijkt mij ook een geweerpatroon en ook een scherpe.
De hulsrand is duidelijk zichtbaar en de kogelkop ook.
Dit soort corrosie is eigenlijk alleen mogelijk na een lange periode onderwater, in zee.
Mijn vermoeden is dat je op een stuk duin gelopen hebt met opgespoten zeezand.
Als het goed is wordt er geen zand gewonnen in munitiedumpplekken op zee, maar het getij duwt natuurlijk lichtere zooi van zijn plek en zo is er wel het één en ander op strand en in duin terecht gekomen.
Dus of het is een geluksvondst geweest of er ligt nog veel meer op dat stuk grond!
MartijnG
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2020, 21:28

Re: Kogel of bedrieger

Bericht door MartijnG »

Bedankt voor de informatie, heb ik het toch goed.
Ben de dag erna nog eens erdoor heen gelopen maar niks gevonden. Denk dat het puur geluk was.
Zo'n kogel is vast wel veilig om te bewaren hè. Aangezien het al die tijd het overleeft heeft.
Kubelwagen 2000
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 feb 2020, 12:04
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Kogel of bedrieger

Bericht door Kubelwagen 2000 »

De gemiddelde mortier of handgranaat overleeft 75 jaar in de grond ook prima. Maar dat maakt ze zeker niet minder gevaarlijk, net zoals dit patroon. Je weet ook niet wat er voor kogelpunt er in zit, dus ik zou hem zeker niet bewaren. Maar dat is hoe ik er over denk.
Plaats reactie