Heinrich Hoffmann postkaarten ridderkruis dragers

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Heinrich Hoffmann postkaarten ridderkruis dragers

Bericht door laurens jan »

Hallo allen,

Zoals de titel aangeeft ben ik op zoek naar wat informatie over de alom bekende postkaarten door Heinrich Hoffmann. Is er naast de dvd van Roger James Bender nog een online naslagwerk over deze foto's?
Daarnaast ben ik op zoek naar een aantal echtheidskenmerken rondom deze postkaarten, ik ga er vanzelfsprekend van uit dat ze massaal worden nagemaakt.
Verder vraag ik me af wat een kopie postkaart met handtekening aan waarde heeft. Zelf zie ik de originele vaak voor tussen de 15 en 20 euro gaan op het internet.
Alvast bedankt! :mrgreen:
Bart FM Droog
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 apr 2020, 23:01
Gegeven: 21 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Heinrich Hoffmann postkaarten ridderkruis dragers

Bericht door Bart FM Droog »

Gezien de grote oplages van ansichtkaarten met foto's van Heinrich Hoffmann (al dan niet gemaakt door hemzelf of door een van zijn vele medewerkers) in de nazitijd is het voor vervalsers nauwelijks lonend om replica's van deze voorwerpen te maken. Dus wat betreft hoef je voor vervalsingen van de ansichtkaarten an sich niet bang te zijn.

Een ander verhaal is het als het om handtekeningen op deze kaarten gaat. Ongetwijfeld zullen er authentieke kaarten met authentieke handtekeningen circuleren, maar je kan ervanuit uitgaan dat heel veel van die handtekeningen eerst na 1945 erop gezet zijn, en meestal niet door de afgebeelde persoon.

Wat foto's van Hoffmann betreft: zijn negatievenarchief is bewaard gebleven, en vanaf 1953 begon hij weer nieuwe afdrukken van negatieven van vóór mei 1945 te maken.

Het standaardwerk betreffende Hoffmann is:

Rudolf Herz. Hoffmann & Hitler. Fotografie als Medium des Führer-Mythos. Fotomuseum in Münchner Stadtmuseum / Deutsches Historisches Museum / Historisches Museum Saar, München / Berlin / Saarbrücken, [1994]. 375p.

Maar informatie over deze specifieke kaarten vind ik daarin niet terug.

Over de waarde van deze ansichtkaarten durf ik geen uitlatingen te doen dan: wat een gek er voor geeft.
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Heinrich Hoffmann postkaarten ridderkruis dragers

Bericht door laurens jan »

Bedankt! Heb inmiddels ook een aantal dingen kunnen vinden!
Plaats reactie