Info Over Dit Seinpistool Gevraagd...

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Ratlook
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 19 apr 2020, 11:32

Info Over Dit Seinpistool Gevraagd...

Bericht door Ratlook »

---
Ik hoop dat ik hier in het juiste gedeelte mijn vraag plaats :?:

Ik ben al een tijd in het bezit van een ouder seinpistool maar kan er op internet niet

heel erg veel over vinden.

Wat ik vind is een foto op een website waar je eerst lid van moet worden [ worthpoint ] :frownno:

en soms op een veilingsite, maar nergens kan ik bijvoorbeeld bouwjaren etc etc vinden.

Ik hoop dat hier kenners zijn die mij meer kunnen vertellen.

Op de kolf staat " LP 57 " en op de loop het serienummer 0663.

Als ik de loop open maak zie ik een rondje met een "M " erin en daarnaast een soort

afbeelding van een adelaar.

Nu ben ik een site met merktekens tegengekomen en wat er een beetje op lijkt is

uit Oostenrijk.

Het is een behoorlijk groot en zwaar item :!:

Ik ben een slechte fotograaf, maar ik hoop dat jullie er iets meer van weten.

Alvast heel erg bedankt.
Bijlagen
seinpistool. (2).jpg
seinpistool..jpg
seinpistool.jpg
seinpistool...jpg
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Info Over Dit Seinpistool Gevraagd...

Bericht door davy »

Ik vermoed als de LP34 vanaf 1934 en de LP42 vanaf 1942/1943 uitkwam, dat de LP57 vanaf 1957 geproduceerd werd.
Heb ook enkel gevonden dat hij uit Oostenrijk komt.
https://www.waffen-pfandleihhaus.de/bes ... en/22.html
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Info Over Dit Seinpistool Gevraagd...

Bericht door Bertus Bunker »

davy schreef:Ik vermoed als de LP34 vanaf 1934 en de LP42 vanaf 1942/1943 uitkwam, dat de LP57 vanaf 1957 geproduceerd werd.
Heb ook enkel gevonden dat hij uit Oostenrijk komt.
https://www.waffen-pfandleihhaus.de/bes ... en/22.html
Inderdaad een naoorlogse LP 57.
Gebruikersavatar
Ratlook
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 19 apr 2020, 11:32

Re: Info Over Dit Seinpistool Gevraagd...

Bericht door Ratlook »

---
Bedankt voor jullie snelle reacties!!

Hij is dus toch van na de tweede wereld oorlog.

Maar ik blijf het wel een "heftig " en zwaar ding vinden 8)

---
Gebruikersavatar
opheusden1944
Lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 aug 2011, 15:11
Locatie: Opheusden
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 1 keer
Contacteer:

Re: Info Over Dit Seinpistool Gevraagd...

Bericht door opheusden1944 »

Let er wel op dat hij in Nederland zonder de juiste papieren illegaal is! Hij is namelijk van na 1945...
Kijk ook eens op: http://www.opheusden1944.nl
Gebruikersavatar
Ratlook
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 19 apr 2020, 11:32

Re: Info Over Dit Seinpistool Gevraagd...

Bericht door Ratlook »

opheusden1944 schreef:Let er wel op dat hij in Nederland zonder de juiste papieren illegaal is! Hij is namelijk van na 1945...
Maar als hij alleen maar binnen blijft??

En ik heb ook geen munitie :roll:

--
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Info Over Dit Seinpistool Gevraagd...

Bericht door ammo »

Ratlook schreef:
opheusden1944 schreef:Let er wel op dat hij in Nederland zonder de juiste papieren illegaal is! Hij is namelijk van na 1945...
Maar als hij alleen maar binnen blijft??

En ik heb ook geen munitie :roll:

--
Dan nog.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Ratlook
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 19 apr 2020, 11:32

Re: Info Over Dit Seinpistool Gevraagd...

Bericht door Ratlook »

ammo schreef:
Ratlook schreef:
opheusden1944 schreef:Let er wel op dat hij in Nederland zonder de juiste papieren illegaal is! Hij is namelijk van na 1945...
Maar als hij alleen maar binnen blijft??

En ik heb ook geen munitie :roll:

--
Dan nog.
Nou.....ik durf dat kleine " risico " wel te nemen :mrgreen:

--
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Info Over Dit Seinpistool Gevraagd...

Bericht door racefiets »

Gelukkig is dit geen openbaar forum waarbij iedereen mee kan kijken.
Gebruikersavatar
Ratlook
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 19 apr 2020, 11:32

Re: Info Over Dit Seinpistool Gevraagd...

Bericht door Ratlook »

racefiets schreef:Gelukkig is dit geen openbaar forum waarbij iedereen mee kan kijken.
Ik weet wel dat jullie eigenlijk een beetje gelijk hebben, maar ik heb

hem toevallig al een hele tijd...

En als de politie dan zoveel tijd heeft om naar een oude man te gaan die ook

nog eens vanwege gezondheid al jaren het huis niet meer uit komt [ helaas ]

voor een seinpistool uit 1957 zonder patronen, denk ik zomaar dat ik ter plekken

vreselijk de slappe lach krijg :lol:

Maar geloof mij....ik ben een zeer nette man, al mijn hele leven, dus nu ik weet hoe

oud hij is, doe ik hem misschien wel weg.. :roll:

---
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Info Over Dit Seinpistool Gevraagd...

Bericht door Erik »

Ratlook,

onze wapenwetgeving heeft wat eigenaardigheden. Tegen één van die eigenaardigheden ben je net aangelopen!
Seinpistolen zijn vrij mits vóór 1945 gefabriceerd. Een seinpistool wordt gezien als een zg. zwartkruitwapen. Lees je even mee?
De Regeling Wapens en munitie kent het zg. Art. 18, en die schreef: Onverminderd het bepaalde in artikel 3 van deze regeling wordt van het verbod in artikel 14, eerste lid, 22, eerste lid, 26, eerste lid, en 31, eerste lid, van de wet vrijstelling verleend voor het doen binnenkomen of uitgaan, vervoeren, voorhanden hebben en overdragen van:

c. vuurwapens in de vorm van geweren, revolvers, pistolen en combinatiewapens die ontworpen en bestemd zijn om te worden geladen met:

1º. losse kogels en zwart kruit; of

2º. patronen, uitgezonderd randvuurpatronen in het kaliber .22 en centraalvuurpatronen;

d. vuurwapens in de vorm van geweren en pistolen, niet zijnde revolvers, die ontworpen en bestemd zijn om te worden geladen met patronen waarvan de voortdrijvende lading bestaat uit zwart kruit of alleen ontstekingsas, met uitzondering van randvuurpatronen in het kaliber .22 met een patroonlengte van meer dan 18 mm;

e. geschut dat ontworpen en bestemd is om te worden geladen met losse projectielen en zwart kruit, los of in kardoezen;
Maar dan zijn we er nog niet! Want de RWM Art. 18 vervolgt met punt 2.:
Punt 2 schreef:De vrijstellingen zoals vermeld onder c, d en e zijn uitsluitend van toepassing op wapens die zijn vervaardigd vóór 1 januari 1945.
Jouw pistool, zwartkruit (en 26,5 mm) rangeert onder punt 1 c 1. Uitspraken van rechters (zg. arresten) leren ons dat de patroon met centraalvuur, indien geladen met zwartkruit, als zwartkruitmunitie wordt gezien.
Is de datum van 1 januari spijkerhard?
Het lijkt van wel hoewel in het verleden ook wel wapens, die van het excact zelfde type zijn als hun voor 1 januari 1945 geproduceerde broertjes of zusjes ('wapen' is onzijdig, ik weet niet of het broertjes of zusjes zijn en ik ga niet de LHBG-discussie aan) beschouwd zijn als geproduceerd vóór 1 januari 1945.
Het gaat dan niet over de datum 1 jan 1945 maar over een andere datum, ook van belang: 1870. Zo wordt het zwartkruitgeweer de Beaumont, wat gebruikmaakt van centraalvuur, gezien als geproduceerd vóór 1870 hoewel de meesten van na die datum zijn.

Kortom, tricky business.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Ratlook
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 19 apr 2020, 11:32

Re: Info Over Dit Seinpistool Gevraagd...

Bericht door Ratlook »

---
Bedankt voor je duidelijke uitleg, maar het blijft idd een behoorlijk "duistere"

kant van de wetgeving en dan heb ik het nog niet eens over de GEEST van die wet.

Nogmaals....als ik één zo'n ding in huis heb , zonder munitie en ik, dus ook hij,

komt nooit buiten, wat heeft het dan voor een zin om daar politie achteraan te sturen :roll:

Ik heb in mijn hele leven nog nooit iets met justitie te maken gehad, buiten verkeersboetes,

dus ik ben niet zo heel erg " bang " :mrgreen:

Maar misschien verkoop ik hem wel [ iemand hier interesse ??]

---
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Info Over Dit Seinpistool Gevraagd...

Bericht door Erik »

Ratlook schreef:---
Bedankt voor je duidelijke uitleg, maar het blijft idd een behoorlijk "duistere" kant van de wetgeving en dan heb ik het nog niet eens over de GEEST van die wet.
Nou, die 'geest' van de wet, daar had ik het juist over! Het te beoordelen stuk moet in overeenstemming zijn met datgene wat de wet bedoelt te zijn, het moet dus 'in de geest der wet' liggen. Vandaar ook dat doorproducties van wapens (zelfde wapen maar net na de bedoelde datum gebouwd) in de regel worden gezien als zijnde 'vóór' de periode.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Ratlook
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 19 apr 2020, 11:32

Re: Info Over Dit Seinpistool Gevraagd...

Bericht door Ratlook »

Erik schreef:
Ratlook schreef:---
Bedankt voor je duidelijke uitleg, maar het blijft idd een behoorlijk "duistere" kant van de wetgeving en dan heb ik het nog niet eens over de GEEST van die wet.
Nou, die 'geest' van de wet, daar had ik het juist over! Het te beoordelen stuk moet in overeenstemming zijn met datgene wat de wet bedoelt te zijn, het moet dus 'in de geest der wet' liggen. Vandaar ook dat doorproducties van wapens (zelfde wapen maar net na de bedoelde datum gebouwd) in de regel worden gezien als zijnde 'vóór' de periode.
Dus begrijp ik jou goed.....is hij dus wel legaal volgens jou??

---
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Info Over Dit Seinpistool Gevraagd...

Bericht door racefiets »

Nou Erik daar ben ik het niet mee eens. De rechter toetst het jaartal aan de wet en kan moeilijk af wijken hiervan. Heb je voorbeelden van de door jou genoemde gevallen?
Plaats reactie