Horsa glider 1/35 Bronco models

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2056
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Horsa glider 1/35 Bronco models

Bericht door Jim »

Ik had het nieuws jaren geleden al gevolgd. De firma Masterbox (MB) wilde een Horsa schaal 1/35 uitbrengen. Ze hadden al CAD tekeningen gepubliceerd. De Horsa was echter een mix van 2 typen de MKI en de MKII horsa. De MKII (pas operationeel gebruikt in maart 1945) kon de cockpit verdraaien waardoor een jeep vrijwel zonder moeite geladen en ontladen kon worden. Een bekende van een ander forum nam contact met mij op, wetende dat ik nogal wat info heb over de Horsa. Dit moest toch doorgevene worden aan MB met de nodige correcties. Hij nam contact op en kreeg snel antwoordt van de directeur. Of wij dan de juiste correcties dmv tekeningen en foto's konden doorgeven van bepaalde zaken?
We spraken af met de eigenaar van de glider collectie in Wolfheze. Deze was zeer behulpzaam en we mochten fotograferen en opmeten wat we nodig hadden en nog mooier kregen later nog een flink wat technische documentatie. MB vergoede onze kosten en in ruil kregen ze een cd met veel detail opnames en een dikke enceclopedie aan informatie.
Masterbox publiceerde nog de gewijzigde CAD tekeningen maar na een paar jaar verdween deze van hun website. Vorig jaar werd bekend dat de Chinese firma Bronco Models De Horsa ging uitbrengen overgenomen van Masterbox. De box art werd gepubliceerd:

Afbeelding
free photo upload

En toen werd het stil. Er verschenen nog CAD tekeningen maar het bericht dat deze zou verschijnen met de 70 jarigeherdenking van Market-Garden werd niet bewaarheid.
Tevens rond de 70-jarige Operatie Varsity herdenking (maart 1945 airborne operatie in Duitsland) bleef het stil.

Enige tijd geleden werden de foto's van de bouw van het prototype getoond door Bronco:

Afbeelding
gif image hosting

Afbeelding
imagen
Afbeelding
how do i print screen

Hoewel het uitbrengen mijns inziens met stille trom is gebeurd valt hij nu toch echt te bestellen!
Prijzen verschillen echter behoorlijk. De goedkoopste heb ik op Ebay gezien voor iets meer als €80 met ruim €20 verzendkosten vanuit China.
Hier in Europa lag de prijs bij sommigen al rond de €170. Ik verwacht niet dat iemand , al was het maar vanwege de afmetingen, geen grote landingzone met 15 gliders zal gaan bouwen. Maar ik wil hem zeker hebben. Al was het maar omdat ik een klein beetje geholpen heb met zijn ontstaan. :)
Hier een link naar een review:
http://www.perthmilitarymodelling.com/r ... 35195.html

Deze maand gaan ze ook een doos uitbrengen met alleen de vleugels en staart.
Afbeelding
images

Het zou volgens mij ook een idee zijn om de cockpit-romp als model uit te brengen. Door de manier waarop dit model gemaakt is met werkelijk een geweldige hoeveelheid aan binnen details. De romps is niet traditioneel gemaakt uit 2 helften maar betaat uit een geraamte met aparte buitenbouw. Dit maakt het zeer verleidelijk om een cutaway model te bouwen met een jeep en b.v. 6-pounder of een andere lading manschappen jeeps/ 75mm howitzer die ze ook in hun assortiment hebben.
Een gecrashed model,met zoveel binnen details, is nu ook een heel stuk eenvoudiger te maken.

De Horsa MKI is operationeel ingezet in Noorwegen 2 gliders, Sicilië (woestijn camo), zuid-Frankrijk Normandië, Nederland en Duitsland. Het is wel zo dat deze Bronco Horsa een latere MKI model is.
Dat een vroege Horsa die gebruikt is voor training vaak uitgerust was met een zender (TR9K) waarvan een antenne boven op de Horsa was gemonteerd. Er zijn wat detail verschillen afhankelijk van operatie en inzet. Maar dat is leuk voor degene die ook graag de research bij dit soort projecten willen doen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Horsa glider 1/35 Bronco models

Bericht door Kugelblitz »

Ha Jim, wat een interessant verhaal. Gaaf dat je je steentje hebt kunnen bijdragen aan het ontstaan van dit model. Logisch dat je er eentje wilt bemachtigen... Kan dat bedrijf je er geen gratis sturen, voor alle hulp? :wink:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Horsa glider 1/35 Bronco models

Bericht door Erik »

Kugelblitz schreef:... Kan dat bedrijf je er geen gratis sturen, voor alle hulp? :wink:
Is overigens in de replicatie-wereld wel gewoonte. Ik weet niet anders dan als ik jassen, broeken, emblemen e.d. origineel stuur naar China (of waar dan ook) dat ik een paar gerepliceerde exemplaren gratis krijg op voorwaarde dat zij het product vrij mogen verkopen.
Voor wat, hoort wat!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2056
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Horsa glider 1/35 Bronco models

Bericht door Jim »

Erik schreef:
Kugelblitz schreef:... Kan dat bedrijf je er geen gratis sturen, voor alle hulp? :wink:
Is overigens in de replicatie-wereld wel gewoonte. Ik weet niet anders dan als ik jassen, broeken, emblemen e.d. origineel stuur naar China (of waar dan ook) dat ik een paar gerepliceerde exemplaren gratis krijg op voorwaarde dat zij het product vrij mogen verkopen.
Voor wat, hoort wat!
Ik heb Masterbox geholpen (Oekrains bedrijf) deze heeft heel hun materiaal verkocht aan Bronco Models (Chinees). Dus toen ik het hoorde had ik niet het idee dat een gratis model nog in de verwachting lag. En Masterbox heeft onze (kopieer / verzendkosten ) kosten vergoed. Dus wat dat betreft lag mijn verwachting niet hoog. Ben eigenlijk lang blij dat het model eindelijk is uitgekomen.

En als ik in het verleden originele spullen leende om na te maken, zorgde ik ervoor dat die persoon ook een aantal exemplaren kreeg.

In een ver verleden had ik zelf een Horsa model 1/35 scratchbuilt gemaakt. Maar die is lang geleden gesneuveld. En mijn toenmalige gebrek aan info zorgde ervoor dat hij niet zo gedetailleerd was.
Zelfs nog eens aan een model 1/12 begonnen. Gewoon omdat ik het materiaal had (en mogelijk te veel tijd?)

Afbeelding
free upload image
Afbeelding
image upload no compression
Afbeelding
photos upload
Afbeelding
image hosting more than 5mb
Afbeelding
image post
Afbeelding
image upload
Afbeelding
picture uploader

Maar ja de gebouwde onderdelen liggen nu verspreid stof te vangen en zijn soms erg beschadigd.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
dananellen
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2020, 14:28
Contacteer:

Re: Horsa glider 1/35 Bronco models

Bericht door dananellen »

Masterbox publiceerde CAD-tekeningen maar verdween na een paar jaar van hun website
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2056
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Horsa glider 1/35 Bronco models

Bericht door Jim »

Ik zie dat alle foto's zijn verdwene. Dus bij de de oude Masterbox CAD tekeningen.
MB-Horsa-MkI-i.jpg
MB-Horsa-MkI-g.jpg
MB-Horsa-MkI-f.jpg
MB-Horsa-MkI-d.jpg
MB-Horsa-MkI-b.jpg
MB-Horsa-MkI-a.jpg
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
utmi
Lid
Berichten: 804
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 18 keer

Re: Horsa glider 1/35 Bronco models

Bericht door utmi »

Heeft iemand dit model gebouwd en kan het hier laten zien?
Their name liveth for evermore
Plaats reactie