Veel scheppen

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Hans P
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 mei 2020, 15:37

Veel scheppen

Bericht door Hans P »

Hallo,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum(al kijk ik al een tijdje mee :P ), en ik begin gelijk met een aantal vragen. Ik heb een aantal militaire scheppen in mijn verzameling en ik wil daar graag meer over weten en/of bevestiging van wat ik van sommige denk over herkomst en leeftijd. De foto's volgen:
Laatst gewijzigd door Hans P op 21 mei 2020, 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans P
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 mei 2020, 15:37

Re: Veel scheppen

Bericht door Hans P »

-Opgelost-

1.
Ik kwam ergens op het web tegen dat dit een Britse variant van de Amerikaanse m43 schep kan zijn(alleen geen duidelijke foto's). Kan kloppen want er staat volgens mij MADE IN UK in gestempeld(al lijkt de U op een O maar dat kan aan de roest liggen. Het heeft ook wel wat af van een NVA schep. De schep komt uit België, werd aangeboden als Amerikaans in een lot en de verf is niet origineel(dat ga ik eraf halen).
-http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=566997
Bijlagen
3.jpeg
2.jpeg
1.jpeg
Laatst gewijzigd door Hans P op 21 mei 2020, 00:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans P
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 mei 2020, 15:37

Re: Veel scheppen

Bericht door Hans P »

2.
Deze lijkt op een Amerikaanse maar kan het ook een Nederlandse zijn? Is dit model met pikhouweel gebruikt door de KL? Er staan geen (zichtbare)stempels in.
Bijlagen
3.jpeg
2.jpeg
1.jpeg
Hans P
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 mei 2020, 15:37

Re: Veel scheppen

Bericht door Hans P »

3.
Lijkt op een Duitse, maar omdat meer landen zo'n model hadden. Ik kan geen markeringen vinden, de schep is overgeverfd onder deze laag zit (naar mijn idee) Feldgrau verf.
Bijlagen
6.jpeg
5.jpeg
4.jpeg
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Veel scheppen

Bericht door laurens jan »

Hans P schreef:3.
Lijkt op een Duitse, maar omdat meer landen zo'n model hadden. Ik kan geen markeringen vinden, de schep is overgeverfd onder deze laag zit (naar mijn idee) Feldgrau verf.
Lijkt mij Zwitsers!
Hans P
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 mei 2020, 15:37

Re: Veel scheppen

Bericht door Hans P »

4.
Dit is zeker de naoorlogse Nederlandse variant op de Duitse klapspaten?
Bijlagen
9.jpeg
8.jpeg
7.jpeg
10.jpeg
Hans P
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 mei 2020, 15:37

Re: Veel scheppen

Bericht door Hans P »

laurens jan schreef:
Hans P schreef:3.
Lijkt op een Duitse, maar omdat meer landen zo'n model hadden. Ik kan geen markeringen vinden, de schep is overgeverfd onder deze laag zit (naar mijn idee) Feldgrau verf.
Lijkt mij Zwitsers!
Bedankt! Dan ga ik daar op zoeken.
Hans P
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 mei 2020, 15:37

Re: Veel scheppen

Bericht door Hans P »

5.
Dit is volgens mij sowieso een Duitse, maar ik zet hem er toch bij :) . Het is overgeverfd maar ik zie een merkje wat ik meer bij Duitse schepje heb gezien. Helaas kan ik het niet goed op de foto zetten, het lijkt op een poppetje met een schep(of ben ik :bonk: )?
Bijlagen
11.jpeg
12.jpeg
13.jpeg
Hans P
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 mei 2020, 15:37

Re: Veel scheppen

Bericht door Hans P »

Hans P schreef:1.
Ik kwam ergens op het web tegen dat dit een Britse variant van de Amerikaanse m43 schep kan zijn(alleen geen duidelijke foto's). Kan kloppen want er staat volgens mij MADE IN UK in gestempeld(al lijkt de U op een O maar dat kan aan de roest liggen. Het heeft ook wel wat af van een NVA schep. De schep komt uit België, werd aangeboden als Amerikaans in een lot en de verf is niet origineel(dat ga ik eraf halen).
-http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=566997

Helaas toch de NVA schep GDR moet er staan
-https://www.sportsmansguide.com/product ... phwcqpgvKQ
Glencoe
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jan 2019, 14:05
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Veel scheppen

Bericht door Glencoe »

2. Is volgens mij Amerikaans of west-duits. Naar mijn weten is deze nooit in bij het Nederlandse leger gebruikt.

4. Lijkt mij inderdaad een Nederlandse schep, deze kom je ook wel volledig groen overgeschilderd tegen. Deze is tot in de jaren '80 in gebruik geweest.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Veel scheppen

Bericht door asjemenou »

Nummer 1: Oostduitse NVA Klappspaten. Oorspronkelijk is deze zwart geverfd.

Nummer 2: Deze schep lijkt op de naoorlogse US M51 E-tool maar is het niet. Het blad van een originele M51 is voorzien van twee gaten, welke bij jouw exemplaar ontbreken.
De (west) Duitse Bundeswehr heeft ook een soortgelijke pioniersschop in gebruik gehad maar ook dit is 'm niet. Mogelijk is het een kloon of een commerciële vervaardiging geënt op de Amerikaanse M51.
Zover ik weet is dit model pioniersschop niet in gebruik geweest bij het Nederlandse leger.

Nummer 3: Mogelijk een Zwitserse pioniersschop. Staat er geen merkje op de schep?

Nummer 4: Pioniersschop van het Nederlandse leger, model jaren vijftig. Dit model pioniersschop wordt vaak verward met de Duitse WOII Klappspaten vanwege de sterke gelijkenis. Zie ook; viewtopic.php?f=32&t=43715 .

Nummer 5: Het merkje in de vorm van een poppetje met een schep doet mij vermoeden dat het een naoorlogse (west) Duitse vervaardiging is. Mogelijk voor de Bundesgrenzschutz/Bundeswehr.
s-l1600.jpg
maxresdefault.jpg
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Hans P
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 mei 2020, 15:37

Re: Veel scheppen

Bericht door Hans P »

asjemenou schreef:Nummer 1: Oostduitse NVA Klappspaten. Oorspronkelijk is deze zwart geverfd.

Nummer 2: Deze schep lijkt op de naoorlogse US M51 E-tool maar is het niet. Het blad van een originele M51 is voorzien van twee gaten, welke bij jouw exemplaar ontbreken.
De (west) Duitse Bundeswehr heeft ook een soortgelijke pioniersschop in gebruik gehad maar ook dit is 'm niet. Mogelijk is het een kloon of een commerciële vervaardiging geënt op de Amerikaanse M51.
Zover ik weet is dit model pioniersschop niet in gebruik geweest bij het Nederlandse leger.

Nummer 3: Mogelijk een Zwitserse pioniersschop. Staat er geen merkje op de schep?

Nummer 4: Pioniersschop van het Nederlandse leger, model jaren vijftig. Dit model pioniersschop wordt vaak verward met de Duitse WOII Klappspaten vanwege de sterke gelijkenis. Zie ook; viewtopic.php?f=32&t=43715 .

Nummer 5: Het merkje in de vorm van een poppetje met een schep doet mij vermoeden dat het een naoorlogse (west) Duitse vervaardiging is. Mogelijk voor de Bundesgrenzschutz/Bundeswehr.

s-l1600.jpg
maxresdefault.jpg
Bedankt!

2. Het blijft nog even een mysterie :). Ik kwam wel deze tegen: https://www.bing.com/images/search?view ... ajaxhist=0 Maar geen stempels dus deze niet(als het plaatje uberhaupt wel klopt).

3. Hebben de Zwitserse meestal niet nog een ring om het hout en metaal? Ik heb nog geen merkje gevonden er zit een lelijke laag verf op met daaronder de originele. Misschien vind ik een merkje, als ik het eraf kan halen.

4. Hier was ik van op de hoogte, maar ik wou een second opinion :) .

5. Het is het merkje van de 2e foto, er staan alleen geen nummers op voor de rest. Zou het bedrijf in de oorlog geproduceerd hebben?
Hans P
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 mei 2020, 15:37

Re: Veel scheppen

Bericht door Hans P »

Glencoe schreef:2. Is volgens mij Amerikaans of west-duits. Naar mijn weten is deze nooit in bij het Nederlandse leger gebruikt.

4. Lijkt mij inderdaad een Nederlandse schep, deze kom je ook wel volledig groen overgeschilderd tegen. Deze is tot in de jaren '80 in gebruik geweest.
Bedankt!
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Veel scheppen

Bericht door Schijnwerper »

Nummer 5 is een originele Duitse Wo2 Spaten! Van het Merk:( Ideal-Spaten) die maken ook nu nog spaten tuin gereedschap en spaten voor Bundeswehr.

Nummer 3 twijfel ik nog, lijkt op een originele Duitse Spaten, maar zonder merkje code lastig zeker te zeggen.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Hans P
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 mei 2020, 15:37

Re: Veel scheppen

Bericht door Hans P »

Schijnwerper schreef:Nummer 5 is een originele Duitse Wo2 Spaten! Van het Merk:( Ideal-Spaten) die maken ook nu nog spaten tuin gereedschap en spaten voor Bundeswehr.

Nummer 3 twijfel ik nog, lijkt op een originele Duitse Spaten, maar zonder merkje code lastig zeker te zeggen.
Bedankt voor de info!

Ik zal binnenkort kijken of ik de lelijke verf eraf kan halen. Misschien is het door gebruikt door het leger van Tsjechië, daar lijkt het kleurtje wel op :? . Hopelijk vind ik dan een merkje!
Plaats reactie