Magneetvis vondts

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Marco2202
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mei 2020, 14:25

Magneetvis vondts

Bericht door Marco2202 »

Hallo iemand een idee of dit uit de oorlog komt
Bijlagen
B1D900FF-29D8-434D-A867-0A3961B563E0.jpeg
1F843BF8-02E2-4399-A57E-93B1B1F14B80.jpeg
7B87ED3D-BFF1-4DBD-BE6C-D15E1FC45E4B.jpeg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Magneetvis vondts

Bericht door asjemenou »

Na wat speurwerk, denk ik dat het pistool een Tsjechoslowaakse Pistole ČZ vz. 27 is. Zie; https://cs.wikipedia.org/wiki/Pistole_vz._27 .
Dit pistool werd ook door de Duitse Wehrmacht gebruikt en aangeduid als de Pistole 27(t).
IMGP8050.jpg
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Magneetvis vondts

Bericht door Erik »

Marco 2202,

ik zie dat je nieuw bent op het forum! Welkom!
In gevallen als deze moeten we je er van op de hoogte stellen dat wapens, ook al zijn ze zwaar verroest, in Nederland rangeren onder de Wet Wapens & Munitie en dat dit pistool daar ook rechtstreeks mee te maken heeft! Anders gezegd: je mag een wapen als een pistool niet zonder toestemming (platgezegd vergunning) in bezit hebben!
Je kunt een vondst als deze aangeven bij de politie.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
opheusden1944
Lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 aug 2011, 15:11
Locatie: Opheusden
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 1 keer
Contacteer:

Re: Magneetvis vondts

Bericht door opheusden1944 »

Als ik de volgende jurisprudentie lees, mag men bodemvondst (onder)delen welke degelijk vrij voorhanden hebben:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2019:5810
De rechtbank is van oordeel van verdachte dient te worden vrijgesproken van de overige ten laste gelegde wapens en munitie. Zij overweegt daarover het volgende.

Wapenonderdelen

Bij het onderzoek in de woning van verdachte zijn de volgende wapenonderdelen aangetroffen:

-onderdelen van een geweer, model 98;

-een machinepistool, zijnde een MP38 of MP40 (bodemvondst);

-onderdelen van een pistoolmitrailleur zijnde een PPSH;

-onderdelen van een machinegeweer zijnde een MG 34 (bodemvondst);

-onderdelen van een geweer

-loop van een geweer

-drie lanceer-inrichtingen van drie antitankwapens;

-een machinegeweer;

-onderdelen van een kogelgeweer, model 98.

Gelet op de omschrijving en foto’s van deze onderdelen en onder verwijzing naar de uitspraak van de toenmalige rechtbank Roermond d.d. 29 juni 2002 (LJN 2002:AE8098) is de rechtbank van oordeel dat de aangetroffen wapenonderdelen zozeer voor gebruik als vuurwapen ongeschikt zijn dat deze niet meer als vuurwapen geschikt te maken zijn zonder feitelijk een geheel nieuw vuurwapen te construeren. In een dergelijk geval is niet alleen de geschiktheid van deze wapenonderdelen komen te ontvallen, maar ook de bestemming.

Op grond van het vorenstaande komt de rechtbank tot de slotsom dat de inbeslaggenomen wapenonderdelen geen vuurwapens in de zin van de Wet wapens en munitie zijn. De rechtbank zal verdachte daarom vrijspreken van het voorhanden hebben van deze onderdelen.
Blijft wel staan dat een rechter uiteindelijk hier over oordeelt. Mijn tip zou dan ook zijn: Better safe than sorry!
Kijk ook eens op: http://www.opheusden1944.nl
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Magneetvis vondts

Bericht door soldaat »

Komt me bekend voor bekend voor ,kennis van mij heeft ook een beslag namen gehad van bodemvondst machine geweer en een paar geweren en mg lopen, had huiszoeking gehad en was ook in beslag genomen , hij heeft hier ook geen straf voor gekregen en zijn bodem vondsten weer terug gekregen volgens de rechtbank in Roermond waren deze wapens niet meer gebruiks klaar te maken .En ze hadden ook geen bedreigende functie meer
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Magneetvis vondts

Bericht door Erik »

De aanvulling van het arrest door Opheusden is een zeer waardevolle in de discussie 'mag dit nou of niet'.
Uitgangspunt is de wet: die zegt dat het niet mag op grond van (en dat staat niet in de wet maar moet de gedachtengang zijn) eventuele bruikbaarheid. Een uitvoerder van de wet neemt het dus in op grond van het wetsartikel en start de rechtsgang.
Om te zien of de grond van de wet per geval klopt, moet een rechtsspraak hierover gevoerd worden. En dan kan het zomaar zijn zijn dat er beslist wordt 'Ja, mag niet volgens de wet maar gezien de grond van de wet is hier geen sprake van een bruikbaar wapen. Daarom is het geen wapen.' Hup, vrijspraak van het ten laste gelegde en jij bent koopman!

Dit houdt niet automatisch in dat JIJ mag gaan bepalen bij je vondst of het wel of niet bruikbaar is. Dan speel je eigen rechter! Nog steeds is er sprake van een wapen en de rechter bepaalt dan wel of de wet gelijk heeft in jouw geval.

Ik sluit me dus aan bij Opheusden: better safe then sorry!
Waarmee ik hem bedank voor de publicatie van dit arrest! Goede aanvulling!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Magneetvis vondts

Bericht door patrickh »

Zeer goede aanvulling! Het probleem is idd wel dat je eerst enige tijd in angst moet zitten in afwachting van wat de rechter bepaalt.

Ben wel benieuwd hoe het eruit zag, was het een handvat, een stukje loop, een heel wapen, maar dan helemaal verroest?
stevegek
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 apr 2020, 09:07

Re: Magneetvis vondts

Bericht door stevegek »

Zou mooi zijn als je dit kan laten "keuren". Dan weet je zeker dat je historische collectie legaal is, en weet de politie waar wat te vinden is. Ik heb tot nu toe alles wat ik gevonden heb gewoon afgestaan, maar een aantal dingen hadden zeker leuk aan de muur gestaan. :)
Vincentcius
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 okt 2019, 00:53

Re: Magneetvis vondts

Bericht door Vincentcius »

Ja en dat hangt nu waarschijnlijk aan De muur van iemand anders :)
Plaats reactie