Onbekend sabel

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Johnmayro
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jun 2020, 11:17

Onbekend sabel

Bericht door Johnmayro »

Hallo,

Ik zal mij eerst even voorstellen .
Mijn naam is John 34 jaar en kom uit den helder...

Ik ben al tijden op zoek naar wat info over een oud sabel,
Ik heb hem voor 2 tientjes van een oud baasje overgenomen, de beste man had deze 54 jaar geleden roestig op een rommelmarkt gekocht en is daarna ivm kinderen op zolder beland, nu dus in mijn bezit !

Ik heb het sabel uit elkaar gehad maar helaas negens merktekens kunnen vinden , wel is onder de handgreep duidelijk te zien dat het echt gesmeed is en met hamer is geslagen..... na flink poetsen kwam er een patroon tevoorschijn ! Geen made in india merktekens gelukkig! Daar was ik bang voor na soortgelijk gevonden te hebben op deze website met wel india er in, toen snel aan het poetsen geslagen haha
Bijlagen
15927379426467675811465644260464.jpg
2.
2.
1.
1.
Johnmayro
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jun 2020, 11:17

Re: Onbekend sabel

Bericht door Johnmayro »

Ik weet dat het geen ww2 is , en dat het miss helemaal geen waarde heeft, daar gaat het mij ook niet om ! Ik vind het opknappen en herstellen van oude spullen leuk , helamaal als er wat geschiedenis achter zit .

Maar heeft iemand een idee waar ik moet zoeken ? Al is het een replica van iets (wat ik niet denk) dan wil ik graag weten waar het een replica van is . Maar als onervaren persoon die nu het virus van oude spullen vinden te pakken heeft ;) valt het zoeken nog niet mee
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Onbekend sabel

Bericht door asjemenou »

Zonder merktekens wordt het lastig om de sabel te identificeren. Het lijkt mij dat de sabel een sierobject is. Mogelijk gemaakt voor toneeldoeleinden o.i.d. Honderd jaar geleden werden dit soort sabels ook al gemaakt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Johnmayro
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jun 2020, 11:17

Re: Onbekend sabel

Bericht door Johnmayro »

Bedankt voor de reactie ,

Kunt u mij vertellen warom u denkt dat dit een sierobject is ? Niet om u in twijffel te trekken hoor ...... Ik leer graag om in het vervolg een echt van nep te onderscheiden? Ik ging nu uit van gewicht..... En sporen van ouderwets smeden
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Onbekend sabel

Bericht door asjemenou »

De sabel vind ik matig qua afwerking. De (militaire) sabels welke ik heb gezien zijn toch vaak wel van een degelijke kwaliteit en zijn ook veelal voorzien van merktekens.
Zoals al gezegd, het lijkt mij een sierwapen om te gebruiken voor een toneelstuk of om aan de muur te hangen.
Wapens als decoratie is niet nieuw. Dit wordt al heel erg lang gedaan. Honderd jaar geleden vond men het ook al mooi om een paar sabels of vuursteenwapens boven een open haard te hangen.
Ook toen waren er decoratiewapens te koop van verschillende kwaliteiten.
De decoratiewapens komen overigens niet alleen uit India. Wie in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw op vakantie ging in Spanje kon daar in vrijwel elke souvenirwinkel soortgelijke siersabels en nazi sierdolken vinden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Onbekend sabel

Bericht door LDO »

De kling is behoorlijk bewerkt en als je aandachtig naar de versiering kijkt, denk ik toch dat je ergens in krullen en lijnen Made in India tegen gaat komen.
Het is een replica van een Britse cavelerie sabel die inderdaad voor sier en toeristische doeleinden is vervaardigd.
Ooit heb ik ongezien een militaire sabel voor veel te veel geld gekocht en kwam iemand hier mee aandragen.
En de beschrijving klonk zo mooi...
Nou ja, leermoment.

Je kunt al duidelijk aan het pareergedeelte (de bescherming om de grip) zien dat het een sierwapen is. Het beschermingsmateriaal dat een houw van een ander wapen op moet vangen is zeer dun en zou met een goede klap kapot zijn. Dan bent u snel uitgepareerd en wordt u neergesabeld.

Als ik een fotomoment heb zal ik eens opzoeken waar bij die van mij Made in India verstopt stond.
Ik word weer chagrijnig als ik er aan terug denk...
Plaats reactie