UV bescherming voor de verzameling

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Pak88
Lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

UV bescherming voor de verzameling

Bericht door Pak88 »

Hallo, ik heb een stuk museum glas gekocht om een lijst te maken voor wehrpassen en onderscheidingen met lint en zakjes in tentoon te stellen. Tot nu toe bewaarde ik veel in dozen vanwege uv. ik wil meer in de vitrine uitstallen. Hoe beschermen jullie kwetsbare spullen, en waar haal je het?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: UV bescherming voor de verzameling

Bericht door asjemenou »

De ramen in de kamer waar ik mijn verzameling bewaar heb ik voorzien van UV werende folie. Zo is alles in de kamer beschermd tegen schadelijk UV licht.
De folie heb ik destijds gekocht bij de LEDO groep; https://www.ledogroep.nl/?v=796834e7a283 .
Er zijn vast meerdere bedrijven die deze UV werende folie verkopen. Ook sommige bouwmarkten verkopen het.
De folie is op zich niet duur en je kunt het zelf goed aanbrengen op het raam. Koop een folie zonder een lijmlaag. Als je de folie naderhand ooit nog eens van het raam af moet halen dan ben je lang bezig om de lijmresten te verwijderen.

Verdere tips. Bewaar je objecten niet in plastic zakken maar in kartonnen (opberg)dozen. Verwarm de kamer 's winters. Als de kamer een radiator heeft voorzie deze dan van een radiatorbakje om de luchtvochtigheid te verhogen. Je kunt dit ook oplossen door een natte handdoek over de radiator te hangen.
Zet ook regelmatig een raam open om te ventileren.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: UV bescherming voor de verzameling

Bericht door svdwal »

Ik heb op mijn zolder, waar de collectie staat UV werend glas laten plaatsen.

Daarnaast is het belangrijk om een goed klimaat te hebben, frisse lucht en goede luchtvochtigheid (om en nabij de 50%) te hebben.
Bewaar je objecten in zuurvrije opbergmappen als ze niet uitgestald liggen, en niet in normaal plastic of kartonnen dozen. De zuren vreten de voorwerpen aan.

En bekijk regelmatig of alles goed is, pleeg onderhoud en maak schoon (stofvrij) en kijk of er zicht beestjes in je collectie nestellen.

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: UV bescherming voor de verzameling

Bericht door Jim »

En de verlichting in de ruimte. Bijna geen issue meer met de massale overstapping naar LED. Maar spaarlampen TL en Halogeen te hoog UV tenzij deze extra afgeschermd worden. Halogeen heeft ook een grote warmte uitstraling vinden sommige voorwerpen die te dichtbij staan niet al te prettig.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
DePlaagGeest
Lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 feb 2020, 14:23
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: UV bescherming voor de verzameling

Bericht door DePlaagGeest »

svdwal schreef: Bewaar je objecten in zuurvrije opbergmappen als ze niet uitgestald liggen, en niet in normaal plastic of kartonnen dozen. De zuren vreten de voorwerpen aan.
Weet je zo waar ik goede zuurvrije mappen kan halen?

Ik bewaar mijn items in luchtdichte opbergboxen, is dit aan te raden?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: UV bescherming voor de verzameling

Bericht door asjemenou »

Misschien hier verkrijgbaar; https://www.kiesproduct.nl/q/archiefdoz ... 4575333329 of https://www.deverzamelmap.nl .
Zolang je opbergdozen niet van plastic zijn gemaakt lijkt het mij geen probleem.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: UV bescherming voor de verzameling

Bericht door svdwal »

Het gaat om de weekmakers die in plastic gebruikt worden en de zuren die in karton/papier zitten.
Zoek dus zuurvrij papier en karton om spullen in te bewaren en zuur/weekmaker vrij plastic.
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Gebruikersavatar
DePlaagGeest
Lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 feb 2020, 14:23
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: UV bescherming voor de verzameling

Bericht door DePlaagGeest »

Bedankt voor de info! _/-\o_ Ga er meteen naar opzoek :)
Pak88
Lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: UV bescherming voor de verzameling

Bericht door Pak88 »

allen bedankt voor de nuttige tips, ik heb folie besteld.
Pak88
Lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: UV bescherming voor de verzameling

Bericht door Pak88 »

ik weet niet of anderen ook soms moeite hebben om de vitrine ruitjes echt glashelder te krijgen, wij branden graag s'avonds waxine lichtjes. maar dat heeft als ongewenst bij effect dat de vitrines ook vettig worden, tot op heden kreeg ik er dat nooit echt helemaal af. allerhande spuitflaconnetjes ruitenreiniger, spiritus, ethanol. nooit was het helemaal schoon, nu de uv folie binnen was heb ik maar eens glazenwas spul van HG gekocht.
onverdund met een spons aangebracht, dat haalde alle zooi er af. nu kan de folie er op.
Plaats reactie