Onklare wapens veel niet juist.

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
Ammobox
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jul 2020, 00:05

Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door Ammobox »

Onklare wapens veel niet juist.

Hoi iedereen,

Ik had voor mijn verzameling een Zastava M56 SMG gekocht. :P :lol: 8)
(De reden hij lijkt veel op een MP40 en een MP40 is rete duur! :P )

Hier een afbeelding van het wapen: https://i1.wp.com/www.forgottenweapons. ... C218&ssl=1

De verkoper vertelde mij dat het handig is te melden dat je deze wapens verzameld. Ik uit goede wil ben naar het politiebureau gegaan. Omdat ik niet precies wist hoe het zat met het melden van deze soort wapens en met de vraag hoe de procedure is. Na aanleiding van mijn komst na enige tijd vraagt de hoofdagent wat voor wapen ik heb en of hij de papieren kon zien. En ja hoor binnen twee dagen ligt het apparaat op het bureau. In eerste instantie bleken er dingen niet aan te kloppen zover hij al kon zien. Het 'wapen' is meegenomen voor verder onderzoek en hier heb ik bericht van gekregen.

Wat blijkt ; Het magazijn kan eruit en zit niet vast aan de kast met een pin, het magazijn is nog te gebruiken, de loop blijkt niet goed dicht volgens hem terwijl er een pin in gelast zit, en er staat geen noteringen op zoals 'EU-AT'.

Tevens wordt er me verteld dat een magazijn ook een wapen is :lol: :shocked: :cry: :shocked: :shocked:

Nu is het in beslag genomen. :oops: :cry: :full:

Nu gaan ze ermee naar Apeldoorn, waar ze recent een onklaar-maak-bureau hebben geopend, om het verder te onderzoeken en te kijken hoe nu verder. Ik kan hem namelijk niet 2x onklaar laten maken via de normale route dit kan alleen maar éénmalig.

Ik zit nu te wachten op verder bericht wat ermee gebeuren gaat. Neem aan dat ze dit 'wapen' niet gaan vernietigen :+ omdat het een historisch item is :shocked: , dat zou wat zijn stel je hebt een wapen die veel geld kost en er nog twee van zijn :shock:

Zover ik weet is er aan gedaan; loop gefreesd, afsluiter schuin afgezaagd, slagpin verwijderd, pin in kamer gelast, gelast tegen demontage, en trekker mechanisme is weg.

Ik heb de hoofdagent verteld dat deze wapens gewoon te koop zijn en een certificaat hebben die dus eigenlijk niet zijn toegestaan. Hij zegt ervan op de hoogte te zijn en aangeeft dat dit inderdaad niet klopt.

Het idee dat bij mij dan opkomt is dat er dus nu immens veel wapens en magazijnen zijn die niet juist zijn onklaar gemaakt en potentieel zelfs illegaal zijn.

Dus een werkend magazijn mag je niet hebben, droogvuren is ook uit den boze... :bonk:

Iemand meer info hierover?

Bij mij is er dus veel verwarring ontstaan want hoe zit het dan nu met een bijvoorbeeld K98 waar je de grendel nog kan gebruiken en droogvuren. Hoeveel wapens zijn er wel niet waar het magazijn ook uit kan?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door racefiets »

Waar hem je het wapen aangeschaft? Particulier of bij een handelaar?
Er zit ook nog wat verschil tussen de eerste EU onklaar wapens en de regels zoals die nu zijn.
Gebruikersavatar
Ammobox
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jul 2020, 00:05

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door Ammobox »

Ik heb hem particulier gekocht de vorige eigenaar heeft hem uit het buitenland via een webshop.
Er zit een certificaat bij uit de UK https://www.gunmakers.org.uk/the-proof-house/

Hier een afbeelding van een soortgelijk certificaat https://assets.catawiki.nl/assets/2020/ ... 05e2c9.jpg (foto van google)

Dus de wapens met dit soort certificaat schijnt dus niet juist te zijn.
Gebruikersavatar
Ammobox
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jul 2020, 00:05

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door Ammobox »

Hoe moeten we hier nu mee omgaan?
Die wapens mag je in principe dus niet hebben en de politie weet eigenlijk niet wat ze ermee moeten.
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door Bertus Bunker »

Het is maar de vraag of de politie gelijk heeft, als er een EU certificaat bijzit is dat rechtsgeldig. Agenten die maar van alles denken daar hebben ze er te veel van bij het rijk.
Gebruikersavatar
Ratlook
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 19 apr 2020, 11:32

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door Ratlook »

---
Als je zo'n wapen hebt gekocht met daarbij dat document, zou ik [ zei de gek :lol: ]

nooit geen slapende honden wakker maken en er dus nooit mee naar de politie gaan.

Die mensen hebben al vele malen bewezen geheel niet terzake kundig te zijn en ondertussen

ben jij je wapen kwijt :x

Zo lang jij zoiets netjes in huis hebt met die papieren, en er verder geen gekke dingen mee doet,

ben je zeker ter goeder trouw en zal je niets gebeuren.

---
Gebruikersavatar
Ammobox
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jul 2020, 00:05

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door Ammobox »

Ja ik was in eerste instantie ook niet van plan om er na toe te gaan maar omdat de vorige eigenaar me had gezegd dat alles op orde was en geen probleem zou zijn. Het is trouwens sinds kort verplicht aan te geven bij een korpschef dat je geactiveerde wapens in huis hebt aldus dezelfde hoofdagent. (Dit in verband met een mogelijke melding die ze kunnen ontvangen ''omdat je even je wapen laat zien aan je oma en iemand ziet dit net door de luxaflex en belt de politie waarna er een hele kermis op je stoep staat en bij de buren op het dak.'') Maar hij had Immers ook destijds kenbaar gemaakt dat hij ze in huis had vandaar verwachte ik geen problemen. Dat is ook de reden dat nu ook hij verrast is en ook iedereen heeft na gebeld.

Meldplicht : https://imgur.com/MFHWYO5
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door LDO »

Ik verdiep me niet meer zo in de WWM de laatste jaren, maar je hebt idd meldplicht van een deact lees ik.
Nooit geweten, maar zoals ik zei volg ik het niet meer zo.
Geen geld meer voor over.
Ik denk dat je voor de aankoop een kopie van het deactivatie rapport moet overleggen bij de korpschef met de vraag of je tot aanschaf over mag gaan en anders loop je lelijk de kans iets te laten zien dat rechtsgeldig verbeurd verklaard wordt.

Ze gaan je straks vragen of je er vrijwillig afstand van wilt doen, zodat het object zonder proces verbaal (en dus zonder een hoop papieren rompslomp voor ze), vernietigd kan worden.
Ga je daar niet mee akkoord, dan gaat de Officier van Justitie en uiteindelijk de rechter zich er over buigen.

Ga je maar vast voorbereiden:
https://www.om.nl/onderwerpen/beslag/vraag-en-antwoord

Wat een rot situatie zeg, ik vind het zwaar poep voor je...
Gebruikersavatar
Ratlook
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 19 apr 2020, 11:32

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door Ratlook »

---
Inderdaad niet alles aannemen wat de politie voorstelt, want door hun eigen

onwetendheid doen ze dat vaak om er maar vanaf te zijn!!!

Zeker niet "bang" zijn voor hun en ook niet voor een eventueel verbaal, want je bent

echt ter goeder trouw met dat papier erbij !!!

---
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door svdwal »

Het wapen is volgens de Engelse wet onklaar gemaakt, en die zijn verboden in Nederland omdat zij niet een de EU of oude NL regels voldoen. Voor de EU regelgeving had ieder land zijn eigen regels qua onklaar maken, maar dat betekend niet dat deze in ieder land zijn toegestaan. In Nederland hield en houdt men er nu eenmaal strenge regelgeving op na. Kortweg betekend het dat de vorige eigenaar een illegaal wapen heeft geïmporteerd en verhandeld en dat jij in het bezit bent geweest van een illegaal wapen dat terecht in beslag is genomen conform de wet. Normaliter wordt dit wapen vernietigd omdat onklaar maken van een reeds bewerkt wapen niet mogelijk is omdat bepaald vereiste handelingen niet uit te voeren zijn.

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Gebruikersavatar
Ratlook
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 19 apr 2020, 11:32

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door Ratlook »

svdwal schreef:Het wapen is volgens de Engelse wet onklaar gemaakt, en die zijn verboden in Nederland omdat zij niet een de EU of oude NL regels voldoen. Voor de EU regelgeving had ieder land zijn eigen regels qua onklaar maken, maar dat betekend niet dat deze in ieder land zijn toegestaan. In Nederland hield en houdt men er nu eenmaal strenge regelgeving op na. Kortweg betekend het dat de vorige eigenaar een illegaal wapen heeft geïmporteerd en verhandeld en dat jij in het bezit bent geweest van een illegaal wapen dat terecht in beslag is genomen conform de wet. Normaliter wordt dit wapen vernietigd omdat onklaar maken van een reeds bewerkt wapen niet mogelijk is omdat bepaald vereiste handelingen niet uit te voeren zijn.

Gr.

Sjoerd
Dus het moraal van dit verhaal????

Nooit langs de politie gaan en gewoon doen alsof je "gek" bent en denkt dat je

volkomen in je recht staat en netjes dat Engelse document laten zien... :lol: :lol:

---
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door Bertus Bunker »

svdwal schreef:Het wapen is volgens de Engelse wet onklaar gemaakt, en die zijn verboden in Nederland omdat zij niet een de EU of oude NL regels voldoen. Voor de EU regelgeving had ieder land zijn eigen regels qua onklaar maken, maar dat betekend niet dat deze in ieder land zijn toegestaan. In Nederland hield en houdt men er nu eenmaal strenge regelgeving op na. Kortweg betekend het dat de vorige eigenaar een illegaal wapen heeft geïmporteerd en verhandeld en dat jij in het bezit bent geweest van een illegaal wapen dat terecht in beslag is genomen conform de wet. Normaliter wordt dit wapen vernietigd omdat onklaar maken van een reeds bewerkt wapen niet mogelijk is omdat bepaald vereiste handelingen niet uit te voeren zijn.

Gr.

Sjoerd
Ook Engelse EU onklaar gemaakte wapens zijn toegestaan in Nederland, want het is erkend door de EU en daar heeft Nederland zich ook aan te houden. :yes:
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door earlymb »

Bertus Bunker schreef:
Ook Engelse EU onklaar gemaakte wapens zijn toegestaan in Nederland, want het is erkend door de EU en daar heeft Nederland zich ook aan te houden. :yes:
Dat is niet wat hij zegt; het gaat hier om een volgens de Britse regels gedeactiveerd wapen (new of old spec), dus pre-EU en die zijn hier inderdaad niet toegestaan.
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door svdwal »

Bertus Bunker schreef:
Ook Engelse EU onklaar gemaakte wapens zijn toegestaan in Nederland, want het is erkend door de EU en daar heeft Nederland zich ook aan te houden. :yes:
Bijna goed, wapens die in Engeland onklaar zijn gemaakt conform de EU regels en een EU deac certificaat hebben welke door een goedgekeurde proefbank is uitgegeven die zijn inderdaad ook hier vrij verhandelbaar en niet verboden. Al geldt dit niet voor alle wapen, een mortier bijvoorbeeld kun je in Nederland nog steeds vergeten bijvoorbeeld, terwijl dit in Engeland geen probleem is.

Wapens die in het buitenland onklaar zijn gemaakt voor de EU regels en dus op Britse, Franse of bijvoorbeeld Spaanse manier onklaar zijn gemaakt zijn nog steeds verboden in Nederland.
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Gebruikersavatar
Ammobox
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jul 2020, 00:05

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door Ammobox »

Zonde dus eigenlijk worden verzamelitems op creatieve manier nog zeldzamer als ik het goed begrijp.
Plaats reactie