ijzeren kruis 1e klas kopen

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: ijzeren kruis 1e klas kopen

Bericht door Pak88 »

bedankt voor de tip 013, en chrisje 110 das idd wel een hele mooie ek1
Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: ijzeren kruis 1e klas kopen

Bericht door Pak88 »

Ik vraag me nog af hoe het mogelijk is dat na al die jaren, er nog nergens iets van patina te zien is op je prachtige ek1 Chrisje , op de foto lijkt ie haast gisteren gemaakt. Zoiets heb ik nog nooit gezien, heb je een speciale bewaarplek ofzo? In mijn vitrine worden ringen munten en ijzeren kruizen donker van kleur.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: ijzeren kruis 1e klas kopen

Bericht door LDO »

Pak88 schreef:Ik vraag me nog af hoe het mogelijk is dat na al die jaren, er nog nergens iets van patina te zien is op je prachtige ek1 Chrisje , op de foto lijkt ie haast gisteren gemaakt.
Zoiets heb ik nog nooit gezien, heb je een speciale bewaarplek ofzo? In mijn vitrine worden ringen munten en ijzeren kruizen donker van kleur.
Je komt ze zo geregeld tegen, Pak, ongedragen mint exemplaren die niet aan direct zonlicht en vocht bloot gestaan hebben.
De producenten leverden vaak al verschillende kwaliteiten EKs af, het kon variëren van de gewone standaard, tot mooier, tot super afgewerkt met de meeste aandacht.
Daar is dit een schoolvoorbeeld van: 'hochpoliert Zarge mit Silberfrostung' zou er in de catalogus gestaan hebben. Maar dan zonder vermoedelijke taalfouten...
Het frame werd chemisch behandel (meerdere malen) en na de 'verzilvering' werd met een zuur het vorst randje op en rond de ribben van het frame aangebracht. Je kunt je voorstellen dat deze veel duurdere kruisen
niet op het velduniform eindigde maar op het groottuniek of op de kast en dat de eerste eigenaren in tegenstelling tot de verzamelaar wel poetsten.
Als de onderscheiding daarna bewaard is in zijn originele doosje of in een niet al te lichte verzamelaar zijn kamer dan kunnen ze er echt uitzien alsof ze gisteren gemaakt zijn.
Als ik jullie mag verleiden tot een bezoekje aan het WAF dan raad ik deze thread aan:
https://www.wehrmacht-awards.com/forums ... ohn-munich
Je zult verbaasd staan over het enorm uitgebreide productie proces van deze onderscheiding!

Ik ben gepassioneerd wat kruisen betreft en deze doet mijn hart van vreugde zingen, Chris.
Topconditie, prachtige staat, hoort eigenlijk in mijn Riker's te liggen... :mrgreen:
Laatst gewijzigd door LDO op 10 jul 2020, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: ijzeren kruis 1e klas kopen

Bericht door Kugelblitz »

Geweldige link naar WAF, had ik nooit eerder gezien. Geeft echt aan hoe 'eenvoudig' die dingen destijds nog werden gemaakt, al kwam er al behoorlijk wat geavanceerde apparatuur bij kijken. Met name de vertrekken waarin gewerkt werd spreken tot de verbeelding. Stel je voor dat er in zo'n omgeving zulke hoogwaardige dingen werden gemaakt... Veel nog met de hand, zonder beschermingsmiddelen, vrij eenvoudige machines en eigenlijk vrij armoedige vertrekken; prachtig! Geeft een hele andere dimensie aan zo'n Eisernes Kreuz.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: ijzeren kruis 1e klas kopen

Bericht door Pak88 »

LDO, zonder jou informatie had ik zo'n prachtig glimmende ek1 niet durven kopen. Ik heb zoiets nog nooit gezien, laat staan te koop. Wat zou een aannemelijk geldbedrag zijn voor zo'n mooie glimmer?
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: ijzeren kruis 1e klas kopen

Bericht door CollectorWo2 »

Denk rond de 250/300 euro met doos je 370
Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: ijzeren kruis 1e klas kopen

Bericht door Pak88 »

zo een zou ik toch nog ooit in mijn bezit willen hebben, op welke sites worden die dan soms aangeboden?
want ik heb zoiets nog nooit te koop aangeboden gezien, en ik heb een heel lijstje met webshops waar ik regelmatig kijk en koop.
Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: ijzeren kruis 1e klas kopen

Bericht door Pak88 »

en nog iets, er is op internet een site waar al die makers op te zien zijn en hun nummer. maar bestaat er ook een lijst waar de makers gerangschikt zijn van algemeen tot zeldzaam?
en 24 en 25 is dezelfde maker, is dat ook iets speciaals?
ja LDO, ik ben leergierig......
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: ijzeren kruis 1e klas kopen

Bericht door LDO »

Hai Pak,

Ik vind het een hele logische vraag, die heb ik zeker al heel wat keren online gesteld in het verleden.
Maar je krijgt alleen bedekte antwoorden op of verwijzingen naar threads waar mensen tellen.
Bijvoorbeeld: Iemand roept 'Ik heb er 4 van maker 65, 1 van maker 55 en 1 van 23', de threadstarter telt dat steeds op en zo ontstaat er een globaal overzicht
van wat veel overkomt en wat minder voorkomt.
Er worden exemplaren besproken waarvan mensen zullen zeggen: die zie je niet vaak.
Maar echt vertellen wat zeldzaam of superzeldzaam is, gebeurt weinig. Omdat elke verzamelaar stiekem
hoopt een zeldzaam exemplaar te vinden voor een normale prijs.
Op een gegeven moment weet je de bekendste coderingen uit je hoofd.
Laatst bood een grote dealer een EK2 52 aan en ik moest opzoeken wie dat was.
Dus dat was een alarmbel. Als er een kruis met een maker aangeboden wordt sla ik aan het googlen.
Soms vind je nauwelijks vergelijkingsmateriaal. Dan moet je even snel zijn en navragen bij kenners of het goed zit.
Dus had ik een 52 te pakken, voor een hele normale prijs.
Maar ik was ook wel eens te hebberig en kocht (voor een schijtprijsje) een nummer 5.
En die horen gewoon niet te bestaan, maar ik wist zeker dat het merkje niet de bekende valse 5 was.
Dat klopte, maar het ringetje is waarschijnlijk afkomstig van een Winterschlacht medaille en aan een kruis van Grossman bevestigd.
Okee, ik was te hebberig maar de medaille was tenminste wel origineel en zijn geld wel waard.

24 en 25 zijn niet dezelfde makers, al doet de naam inderdaad anders vermoeden.
Ook geen zeldzame makers, maar ik vind ze wel bijzonder.
Ze zaten in dezelfde streek en het was niet 1 bedrijfje maar een conglomeraat van juweliers en fabrikanten die samenwerkten.
En aangezien er door schaarste veel links en rechts bij elkaar gesjoemeld werd, kun je kenmerken van de ene bij de ander tegen komen.
24 staat bekend om zijn zeer wijde frame en daarom vind ik het een aantrekkelijke maker. Het leuke van 24 is dat er allerlei extra
merkjes in de ringetjes geslagen kunnen zijn, wat op verschillende leveranten binnen deze producentengemeenschap kan wijzen.
Maar er valt nog heel veel te ontdekken over deze leveranten.
Ook 25 heeft een vrij breed frame, maar 24 spant de kroon.
Ik moet zelf nog een genummerde 25 vinden om eens lekker te vergelijken maar ongetwijfeld is dat door fanatiekere verzamelaars al eens
online besproken. Ik kan alleen geen thread vinden.
Als je een zeldzamer, gewild EK2 wilt scoren kun je gaan voor een EK2 in de oude Schinkelvorm van Deumer of bv een EK2 met een ronde 3 in de datum in plaats van
de standaard platte 3.
De laatste is nooit helemaal bewezen wie ze vervaardigd heeft, sommige zeggen Deschler, sommige zeggen een onbekende firma zonder Lieferantennummer.
Maar ze gelden als origineel en zeer gewild.
EK2's met een L/prefix kunnen HEEL prijzig zijn, die zijn veel zeldzamer dan PKL genummerde, terwijl dat in geval van EK1 niet meespeelt.
Al zijn er altijd wel weer wat uitzonderingen te bedenken.
Als je de loterij gewonnen hebt, of gewoon heel veel geluk, lukt het misschien om ooit een EK2 in Übergröße te scoren, van Frank & Reif.
Niemand weet waarom, maar die hebben een zeer gezochte serie EK2's uitgebracht in de grootte van een Ridderkruis. Er zijn veel theorieën
over en ze zijn erg gezocht onder verzamelaars.
Moet ik nog eens serieus op gaan jagen. Net als op een variant met rechte armen.
Pfff...
Nog zoveel wensen....
Pak88
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: ijzeren kruis 1e klas kopen

Bericht door Pak88 »

LDO, wederom bedankt voor nog een lap informatie. ook de anderen bedankt voor hun inbreng, het word hoog tijd dat ik de loterij eens win want ik word er helemaal hebberig van.
Plaats reactie