Tank/artillery projectiel

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
stevegek
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 apr 2020, 09:07

Tank/artillery projectiel

Bericht door stevegek »

Hi, gisteren gevonden met magneetvissen, toen hij het water uit kwam direct laten zakken en politie gebeld. Explosieven expert heeft hem later uit het water gehaald, toen deze foto gemaakt.

Herkent iemand deze? Kan het een 7.5cm Gr.Patr.38 zijn waarvan de ontsteker er uit gehaald is? Heb de voorkant helaas niet goed bekeken. Was vlakbij de Grebbelinie (kwam ik later achter... hehe).

Oppvallende ronde voorkant, bijna een grote versie van een standaard 9mm kogel kopje. Ook een uitsteeksel aan de achterkant. Verder helaas niet veel van gezien.

EOD gaat er vandaag/morgen naar kijken. Benieuwd of ze de magneet er af halen, ben er bang voor dat ik die kwijt ben maar: prima.
Bijlagen
headache-maker-ww2.jpg
Gebruikersavatar
WO2NLLzoeker
Lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 dec 2017, 14:23
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: Tank/artillery projectiel

Bericht door WO2NLLzoeker »

Ik denk een geallieerde 75mm APCBC granaat met m66 bodemontsteker
:+ :+
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Tank/artillery projectiel

Bericht door ammo »

WO2NLLzoeker schreef:Ik denk een geallieerde 75mm APCBC granaat met m66 bodemontsteker

Inderdaad een Amerikaans 75 mm APCBC/T ,M 61 projectiel zonder ballistische windkap.
Dus explosief pantser doorborend.
Nemo Me Impune Lacessit
Verplaatst van Identificatie onbekende militaria naar Munitie op 02 jun 2020, 20:17 door Erik

stevegek
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 apr 2020, 09:07

Re: Tank/artillery projectiel

Bericht door stevegek »

Thanks! :) EOD heeft trouwens mijn magneet er afgehaald en teruggegeven. Ik had dat echt nooit gedurfd..
Gebruikersavatar
Dhr W.
Lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 18 dec 2017, 08:45
Locatie: NH
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 1 keer
Contacteer:

Re: Tank/artillery projectiel

Bericht door Dhr W. »

stevegek schreef:Thanks! :) EOD heeft trouwens mijn magneet er afgehaald en teruggegeven. Ik had dat echt nooit gedurfd..
Waarom doe je dan aan magneetvissen? Je hebt een hele grote kans dat je dit bovenhaalt. Of zoek je houten theelepels op laagwater? :)
She doesn't understand the concept of Roman numerals. She thought we just fought in world war eleven.
-Joan Rivers
stevegek
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 apr 2020, 09:07

Re: Tank/artillery projectiel

Bericht door stevegek »

Nieuwsgierigheid, beetje naar buiten, en zooi vinden die je wel veilig thuis kan houden. So far so good!
Plaats reactie