Bijzondere vondst!

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
donfrank0
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jul 2020, 13:15

Bijzondere vondst!

Bericht door donfrank0 »

Beste leden,

Hoewel ik zelf geen spullen van de 2e wereldoorlog verzamel, ben ik tijdens het vissen wel tegen een bijzondere vondst aangelopen.

Voor zover ik weet betreft het een MP3008 die aan het einde van de 2e wereldoorlog door de Duitsers gebruikt werd.
D0C403A6-7534-4FB9-8BBC-27A441320E69.jpeg
Kan iemand mij vertellen wat ik hiermee kan en Wat dit eventueel waard is?

Bedankt alvast.
Gebruikersavatar
Spitfire
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 03 jan 2006, 19:55
Locatie: Zelzate
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Bijzondere vondst!

Bericht door Spitfire »

Wow :shock:

Dit is wel een heel mooie vondst.
Deze is nog in een behoorlijke staat op het eerste zicht.
De waarde heb ik geen flauw idee van, wat ik wel weet is dat die dingen 'werkend' voor veeel dollars verkocht worden.
https://www.rockislandauction.com/detai ... e-gun-9-mm

Grtz.

Luc 8)
SPITFIRE....KING OF THE SKY
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Bijzondere vondst!

Bericht door asjemenou »

donfrank0 schreef:Beste leden,

Hoewel ik zelf geen spullen van de 2e wereldoorlog verzamel, ben ik tijdens het vissen wel tegen een bijzondere vondst aangelopen.

Voor zover ik weet betreft het een MP3008 die aan het einde van de 2e wereldoorlog door de Duitsers gebruikt werd.
Begrijp ik het nu goed, dat je dit vuurwapen uit het water (sloot) hebt gevist?
Als het 75 jaar in het water heeft gelegen, dan ziet het er nog zeer goed uit. Ik vermoed dan ook dat het recenter in het water is gegooid. Mogelijk wilde iemand er vanaf.
Als het vuurwapen nog werkend is, dan mag je het niet zomaar in je bezit hebben.
Klinkt vervelend, maar het is nog steeds een wapen waarvoor je ontheffing moet hebben. Legaal doorverkopen kan dus ook niet.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
donfrank0
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jul 2020, 13:15

Re: Bijzondere vondst!

Bericht door donfrank0 »

Klopt, heb hem letterlijk in het water gevonden. De andere kant ziet er overigens anders uit. Die zit helemaal onder het "mos" als het ware. Het wapen werkt niet, de veer die erin zit is dusdanig verroest dat er 0,0 kracht meer op staat.
donfrank0
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jul 2020, 13:15

Re: Bijzondere vondst!

Bericht door donfrank0 »

Spitfire schreef:Wow :shock:

Dit is wel een heel mooie vondst.
Deze is nog in een behoorlijke staat op het eerste zicht.
De waarde heb ik geen flauw idee van, wat ik wel weet is dat die dingen 'werkend' voor veeel dollars verkocht worden.
https://www.rockislandauction.com/detai ... e-gun-9-mm

Grtz.

Luc 8)
Ja klopt 1 kant is echt nog in zeer goede staat. Staan zelfs initialen in gekrast.
De andere kant zit echt soort mos op zegmaar. Heb het bewust niet schoongemaakt nog.

Zag inderdaad dat er aardig wat dollars voor gegeven worden.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Bijzondere vondst!

Bericht door racefiets »

Als ik me niet vergis kan het magazijnhuis van de STEN verdraaid worden voor transport. Kijk even of markeringen staan links bovenop het magazijnhuis.
crashsiteslimburg
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 19 dec 2004, 17:08
Ontvangen: 2 keer

Re: Bijzondere vondst!

Bericht door crashsiteslimburg »

racefiets schreef:Als ik me niet vergis kan het magazijnhuis van de STEN verdraaid worden voor transport. Kijk even of markeringen staan links bovenop het magazijnhuis.
Looplengte is ook meer sten.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Bijzondere vondst!

Bericht door ammo »

Zo te zien gewoon een Sten.
Nemo Me Impune Lacessit
donfrank0
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jul 2020, 13:15

Re: Bijzondere vondst!

Bericht door donfrank0 »

En wat betekent dit?:p
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Bijzondere vondst!

Bericht door patrickh »

Gewoon een sten...een topvondst toch!
donfrank0
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jul 2020, 13:15

Re: Bijzondere vondst!

Bericht door donfrank0 »

Ja super vet. Ben vorig jaar in normandie en bastogne geweest. Dat ik dit dan nu vind maakt het extra bijzonder. Waar zou ik ‘m onklaar kunnen laten maken?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Bijzondere vondst!

Bericht door racefiets »

Niet ben ik bang. Onklaar maken moet via een wapenhandelaar. Die gaat geen illegaal wapen aan nemen en vervolgens zijn erkenning op het spel zetten.
De kans is trouwens groot dat die Sten daar niet lang heeft gelegen. Het gebrek aan oxidatie geeft dat wel aan.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Bijzondere vondst!

Bericht door Erik »

Aangifte doen van de vondst van een wapen. Zo is onze wetgeving ingericht. Het is niet toegestaan een vuurwapen voorhanden te hebben.
WWM art. 8, pt. 1: Hij die een wapen of munitie voorhanden heeft, zonder daartoe gerechtigd te zijn, is verplicht deze terstond bij de korpschef in bewaring te geven.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
MvdB3
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 aug 2020, 18:24

Re: Bijzondere vondst!

Bericht door MvdB3 »

Het beste om te doen is idd om het aan te geven bij de politie, zei hebben dr verstand van, ik niet. Wat ik eerder zei moet je niet naar luisteren, ik ben nieuw op dit forum en jong, ik wou gewoon helpen omdat ik die manier had gezien maar je moet t gewoon aangeven. Mvrg
Laatst gewijzigd door MvdB3 op 18 aug 2020, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben nieuw hier, en jong, dus sorry als ik soms dingen zeg die niet helemaal kloppen, ik weet nog niet veel maar ik doe mn best _/-\o_
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Bijzondere vondst!

Bericht door Erik »

MvdB3 schreef: 17 aug 2020, 18:37 Wat je eventueel zou kunnen doen is om een gat in de loop te boren, of als je m nog uit elkaar kan halen de slagpin korter slijpen, maar das iets wat je zelf moet kijken wat je doet en waar ik niet verantwoordelijk voor ben. Ik weet niet of t werkt want ik heb geen verstand van t onklaar maken van wapens. Mvrg
Nee, dat is wat betrokkene eventueel NIET kan doen!
Afgezien hij in overtreding is (heeft een vuurwapen voorhanden) mag hij niet aan wapens knutselen. Ook daarvoor hebben we duidelijke wetgeving en de wetgever heeft het prutsen aan wapens toevertrouwd aan mensen die daarvoor de papieren hebben. Als je geen verstand hebt van het onklaar maken van wapens moet je dit soort raad dus niet geven.
De goede raad is al gegeven: breng de politie op de hoogte en maak een afspraak dat je dat ding inlevert.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie