Zaagrug bajonet

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Zaagrug bajonet

Bericht door Pak88 »

Hallo verzamelaars, ik zag een k98 zaagrug bajonet ww2 te koop. Echter zonder waa stempels, geld ook voor zaagrug bajonetten dat als er geen waa stempels in staan die niet voor het Duitse leger was?
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Zaagrug bajonet

Bericht door Schwerpunkt »

Ik zou ze toch enkel met de juiste stempels aankopen.
Trouwens een K98 zaagblad is als ik het goed lees nooit fabrieksgemaakt. Dus dat zou al prive moeten gedaan geweest zijn.
In het Oost blok wordt er veel mee gefoefeld.
Ik zou er af blijven.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Zaagrug bajonet

Bericht door Pak88 »

hoi schwerpunkt, dank voor je reactie. ik weet inmiddels van mensen op dit forum dat duitse zaagrugbajonetten tot 1916 zijn gemaakt. er zijn er dus geen uit ww2, ze zijn alle uit ww1, er kunnen dus ook geen waa stempels in staan.
ik ben ooit op het verkeerde been gezet door iemand die beweerde dat ie een zaagrug bajonet van het duitse leger uit ww2 had, ik heb daar verder nooit bij stil gestaan of dat wel kon. tot ik er een ging zoeken, een illusie minder. maar het verzamelen gaat door......
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Zaagrug bajonet

Bericht door LDO »

Waar las ik nou ooit dat de Geallieerden niet mals waren als ze een Duitse infanterist aantroffen met een zaagrug?
De strekking van het verhaal was dat je aan je eigen bajonet geregen werd.
Erich Remarque of Sven Hassel, weet niet meer.
Zaagruggen, snipers en vlammenwerpers konden op weinig sympathie rekenen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Zaagrug bajonet

Bericht door asjemenou »

Dit heb je vast in het boek "Van het westelijk front geen nieuws (Im Westen nichts neues)" van Erich Maria Remarque gelezen.
In hoofdstuk 6 van dit boek wordt er inderdaad iets over de lotgevallen van zaagbajonet bezitters geschreven.
Dit anti oorlogsboek is overigens een aanrader om eens te lezen; https://nl.wikipedia.org/wiki/Van_het_w ... een_nieuws.
De Nazi's waren overigens niet zo blij met dit boek, zij verboden het ook. Gedurende de boekenverbrandingen in 1933 zijn er talrijke exemplaren van dit boek op de brandstapel beland.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Zaagrug bajonet

Bericht door LDO »

Ik vond het een echt indrukwekkend boek..,
Ik heb de trilogie Van het westelijk front geen nieuws, De weg terug en Drie kameraden gelezen.
Verslonden moet ik zeggen.
Weet je meteen waar Sven Hassel zijn inspiratie vandaan haalde.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Zaagrug bajonet

Bericht door asjemenou »

Dat is het zeker. Het boek De drie kameraden en alles wat daarna komt heb ik (nog) niet gelezen.

Lang geleden heb ik oorspronkelijke Duitse uitgaven van Im Westen nichts neues (1929) en Der Weg zurück (1931) kunnen redden uit een partij boeken die bestemd waren voor het oud papier. Tussen de partij boeken zat ook nog een Nederlandse versie van het westelijk front geen nieuws. Dit was een druk uit 1954. De partij bevatte overigens veel Duitstalige boeken, veelal leerboeken over de Duitse taal. De partij boeken zou een nalatenschap zijn geweest van een leraar Duits.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie