Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

We hebben hem waarschijnlijk allemaal wel gezien op MP. Mijn verzamelwoede is nogal breed dus deze kan er dan ook nog wel bij. Beetje ver afdwalen van mijn stalen legerhelmen maar ach, wat geeft het. Met een beetje fantasie lijkt hij op een M35. Geen enkele informatie over te vinden op het web. Ik kom niet verder dan een brommerhelm uit Indonesië maar het zou zomaar een ceremoniële helm uit Thailand kunnen zijn. Wie het weet mag het zeggen.
Bijlagen
IMG_5373.JPG
IMG_5375.JPG
IMG_5377.JPG
IMG_5380.JPG
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door patrickh »

Wel een grappig ding!
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

patrickh schreef: 31 jul 2020, 08:07 Wel een grappig ding!
Ben wel benieuwd of iemand hem ooit ergens gezien heeft. Hij is te netjes gemaakt om als toeristending verkocht te zijn.
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Nou, nog eentje dan, omdat het vakantietijd is. Is al een maandje in huis maar bijzonder. Wie kan er iets over vertellen? En niet stiekem op de site kijken.
Bijlagen
IMG_4967.JPG
IMG_4977.JPG
IMG_4970.JPG
IMG_4978.JPG
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door patrickh »

Communistisch?
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

patrickh schreef: 31 jul 2020, 22:33 Communistisch?
Nou, de helm zelf heeft geen politieke overtuiging maar hij komt uit Estland. Je zit dus op het juiste spoor maar zijn oorsprong ligt ergens anders.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door asjemenou »

De helm had ik al eerder op je website zien staan. :wink:

De stalen helmpot is een Deense M39 "Amalienborg". Een helm, welke gedragen werd door de paleiswachters van het koninklijk Deens paleis Amalienborg in Kopenhagen.
Naar mijn idee is deze helm een export model geweest. De helm is zwart overgespoten, maar aan de binnenzijde heeft de helm ogenschijnlijk gedeeltelijk nog zijn originele kleur. Kun je vertellen welke kleur dat precies is? Mogelijk staat er nog ergens een stempeltje o.i.d. in de helm?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

asjemenou schreef: 01 aug 2020, 13:12 De helm had ik al eerder op je website zien staan. :wink:

De stalen helmpot is een Deense M39 "Amalienborg". Een helm, welke gedragen werd door de paleiswachters van het koninklijk Deens paleis Amalienborg in Kopenhagen.
Naar mijn idee is deze helm een export model geweest. De helm is zwart overgespoten, maar aan de binnenzijde heeft de helm ogenschijnlijk gedeeltelijk nog zijn originele kleur. Kun je vertellen welke kleur dat precies is? Mogelijk staat er nog ergens een stempeltje o.i.d. in de helm?
Helaas zijn er geen merktekens te zien. Oorspronkelijk was dit model zwart en voor de politie in Denemarken bedoelt. Later, tijdens de WWII werden ze grijs "gespoten" en werd de politiebadge verwijdert. Op de zwarte helm zijn de montagegaten voor de badge niet aanwezig, ook niet weggehaald zo te zien. Volgens de verkoper is hij gebruikt door de Russische marine. Over de zwarte kan ik niets vinden maar misschien weet iemand iets? De grijze hieronder is dus een overgeschilderde zwarte.
Bijlagen
IMG_4600.JPG
s-l1600.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door asjemenou »

Als ik het goed begrijp dan is jouw M39 helm origineel grijs geweest en is hij later zwart overgespoten.

Het blijft gissen, maar kan het niet zo zijn dat de helm gedurende de oorlog is gefabriceerd en in gebruik is geweest bij de Deense Luchtbeschermingsdienst? Dit zou het ontbreken van de messing helmplaat en bevestigingsgaten kunnen verklaren.
De Duitsers hebben ook veel gesleept met buitgemaakte legergoederen. Door hun toedoen zou de helm in Estland (toen Sovjet-Unie) terecht kunnen zijn gekomen.
Voor wat het verhaal over het doorgebruik van de helm door de Sovjet marine betreft, Sovjet mariniers kennen inderdaad het gebruik van een zwarte helm. Meestal was deze aan de zijkant ook nog voorzien van een anker. De rode ster voorop de helm vind ik overigens wel bedenkelijk.
Feit is dat na de inlijving van de Baltische Staten in 1940, ook de strijdkrachten van deze landen onderdeel werden van het Rode leger. Zij behielden veelal hun oorspronkelijke uitrusting. Zo kon het zijn dat er in de Baltische Staten Sovjet soldaten waren die Duitse M16, Britse MkI of de Estonische M40 helmen droegen. Heeft Denemarken mogelijk ooit helmen geleverd aan één van de Baltische Staten?
Veel van deze doorgebruikte helmen zijn bij de Baltische vloot terecht gekomen.

Nogmaals, het blijft gissen. Je zou eens contact op kunnen nemen met een Deens legermuseum. Misschien kunnen zij je een goede uitleg geven.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

asjemenou schreef: 04 aug 2020, 00:37 Als ik het goed begrijp dan is jouw M39 helm origineel grijs geweest en is hij later zwart overgespoten.

Het blijft gissen, maar kan het niet zo zijn dat de helm gedurende de oorlog is gefabriceerd en in gebruik is geweest bij de Deense Luchtbeschermingsdienst? Dit zou het ontbreken van de messing helmplaat en bevestigingsgaten kunnen verklaren.
De Duitsers hebben ook veel gesleept met buitgemaakte legergoederen. Door hun toedoen zou de helm in Estland (toen Sovjet-Unie) terecht kunnen zijn gekomen.
Voor wat het verhaal over het doorgebruik van de helm door de Sovjet marine betreft, Sovjet mariniers kennen inderdaad het gebruik van een zwarte helm. Meestal was deze aan de zijkant ook nog voorzien van een anker. De rode ster voorop de helm vind ik overigens wel bedenkelijk.
Feit is dat na de inlijving van de Baltische Staten in 1940, ook de strijdkrachten van deze landen onderdeel werden van het Rode leger. Zij behielden veelal hun oorspronkelijke uitrusting. Zo kon het zijn dat er in de Baltische Staten Sovjet soldaten waren die Duitse M16, Britse MkI of de Estonische M40 helmen droegen. Heeft Denemarken mogelijk ooit helmen geleverd aan één van de Baltische Staten?
Veel van deze doorgebruikte helmen zijn bij de Baltische vloot terecht gekomen.

Nogmaals, het blijft gissen. Je zou eens contact op kunnen nemen met een Deens legermuseum. Misschien kunnen zij je een goede uitleg geven.
Zal altijd onduidelijk blijven denk ik. Ik heb er dus twee. Een grijze en een zwarte. De grijze is duidelijk overgeschilderd en de zwarte lijkt origineel. Goede tip om eens contact in Denemarken te gaan zoeken en de info. Bedankt.
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

In Frankrijk is er niet veel te beleven deze zomer. De meeste markten en zolderopruimingen zijn opgeschort en gaan niet door. Toch nog een leuk helmpje gevonden.
Bijlagen
IMG_5382.JPG
IMG_5384.JPG
IMG_5387.JPG
IMG_5390.JPG
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Hij is overigens te koop want ik heb er al die bijna gelijk is.
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Mr Mojo Risin »

Solenoid schreef: 17 aug 2020, 11:04 Hij is overigens te koop want ik heb er al die bijna gelijk is.
Daarvoor verwijzen we je dan graag door naar het Marktplaats-gedeelte van dit forum. :wink: Enkel via die weg mogen items te koop worden aangeboden op het forum.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Verkoop is al ingetrokken. Hij blijkt uit Parijs te komen en dat is te leuk om weer te verkopen. Hij blijft dus in de verzameling. Maar nu we toch over aanwinsten uit Frankrijk hebben kwam er nog een helm voor de militaire motorrijders mee. Informatie is schaars. Wordt gesproken over motorhelm maar ook over politiehelm. Wie het weet mag het zeggen.
Bijlagen
IMG_5393.JPG
IMG_5396.JPG
IMG_5399.JPG
IMG_5400.JPG
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Vandaag besloten hiermee te stoppen omdat ik het gevoel heb niet op dit forum thuis te horen. Bedankt voor de support en aandacht en je kunt verder kijken op de site www.legerhelmen.nl
Plaats reactie