Helmen

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Joyce
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 aug 2020, 15:05

Helmen

Bericht door Joyce »

hallo allemaal, graag doe ik een beroep op jullie expertise..... mijn oma is onlangs overleden en nu zijn we het huis leeg aan het halen... mijn opa was nogal een verzamelaar en zo kwamen wij ook 2 helmen tegen. 1 helm heeft cijfer stempels en cijfer ingraveringen en de ander kunnen we niets aan ontdekken... maar de cijfers googlen levert mij niets op dus vandaar dat ik het nu hier probeer.....

Groetjes Joyce
Bijlagen
Helm 2
Helm 2
Helm 2
Helm 2
Helm 2 zonder cijfers
Helm 2 zonder cijfers
Helm 1
Helm 1
Helm 1
Helm 1
Helm 1
Helm 1
Helm 1
Helm 1
Helm 1
Helm 1
helm 1
helm 1
helm 1
helm 1
Verplaatst van Militaria verzamelen naar Identificatie onbekende militaria op 05 aug 2020, 22:14 door asjemenou

Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Helmen

Bericht door asjemenou »

Helm 2 is een zg. M56/76 helm van het Oost-Duitse leger, de NVA. Deze werd vervaardigd bij Eisenhüttenwerk Thale in de voormalige DDR. Staat er geen code aan de binnenzijde van de helmschaal ingeslagen?

Helm 1 is een Sovjet-Russische SSh-40 helm. Het is een late fabricage van dit model helm. De Cyrillische letter Р in de rechthoekige stempel staat voor het Russische woord Рост en betekent in dit geval grootte. De helm is een grootte 2. De afkorting СТ-60 staat voor de Stalingrad tractor fabriek (Сталинградский тракторный завод) waar de helm in 1960 is vervaardigd.
In de helm staat ook een code ingeslagen, welke begint met het cijfer 2. Dit cijfer 2 staat dus ook voor de grootte van de helmschaal. De overige cijfers staan voor een fabricageserie.
De andere stempel met daarin een ster is een herkeuringsstempel. Het getal staat voor het bureau die de herkeuring heeft uitgevoerd. De rode ster voorop de helm is niet standaard en ik vind ze altijd bedenkelijk. Vaak worden ze (helaas) aangebracht om een helm op te leuken.
Een leuke wetenswaardigheid is dat de stad Stalingrad na 1961 werd hernoemd in Wolgograd. Dit vanwege de destalinisatie (десталинизация).
De Stalingrad tractor fabriek werd ook hernoemd en heet sindsdien de Wolgograd tractor fabriek (Волгоградский тракторный завод).
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Helmen

Bericht door Mike_Utrecht »

Allereerst gecondoleerd!

Zal me niet verbazen wanneer jouw opa deze als souvenirs heeft gekocht in Berlijn bij Charly”s Checkpoint?

Een leuke start van een helmencollectie wanneer je je wilt aansluiten bij de Helmetologen club?
Plaats reactie