325th gir 82nd market garden uniform?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Juup
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2019, 15:38
Locatie: Noord-Brabant, Nederland
Contacteer:

325th gir 82nd market garden uniform?

Bericht door Juup »

Hallo, ik ben een tijdje terug in het bezit gekomen van een m41 jas (niet m42 of m43!) van de 325e glider infanterie regiment, 82nd airborne. Dit is natuurlijk perfect door een Normandië / D-Day display, maar ik focus meer rond market garden. Heeft iemand een foto van een glider soldaat Met m41 jas tijdens market garden of daarna? Ik ben al in het bezit van een extra m43 broek dus die zou ik er bij kunnen combineren aangezien er veel werd gecombineerd. Je ziet ook veel glider troepen tijdens market garden nog met leggings / gaiters lopen. Je ziet weleens de gekste combinaties, daarom vraag ik het.
Ik heb nu klaarliggen / gepland voor de pop:
- m41 jas
- m43 broek
- haversack m1928
- rough out schoenen met gaiters
- m1938 pistool koppel
- m1 helm met medic armband erop
- medic armband
- enkele medic tas met schouderriem aangezien ze tijdens market over het algemeen maar 1 van de tassen zonder het harnas droegen
- nog wat andere voor nu onbelangrijke uitrusting.
Als iemand me hierbij zou kunnen helpen zou dat helemaal top zijn. Alvast bedankt!
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: 325th gir 82nd market garden uniform?

Bericht door utmi »

Heb je al in de boeken gekeken van D-Day Publishing: Orange is the color of the day en Burning bridges?
Their name liveth for evermore
Juup
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2019, 15:38
Locatie: Noord-Brabant, Nederland
Contacteer:

Re: 325th gir 82nd market garden uniform?

Bericht door Juup »

utmi schreef: 14 sep 2020, 16:10 Heb je al in de boeken gekeken van D-Day Publishing: Orange is the color of the day en Burning bridges?
Nee dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik zie dat er zo’n drie boeken van hun zien die hier over gaan. €80 per stuk. Misschien koop ik er eentje, maar is wel een dure investering.
rugby
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 30 okt 2005, 19:55
Ontvangen: 1 keer

Re: 325th gir 82nd market garden uniform?

Bericht door rugby »

Goede boeken zijn het geld meer dan waard!
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: 325th gir 82nd market garden uniform?

Bericht door utmi »

4 boeken, een setje (zou ze per set kopen) kost ongeveer €130/150

Orange gaat met name over 101st bij Son en Breugel/Veghel/Schijndel etc
Bridges 82nd bij Groesbeek/Nijmegen

Beide sets het beste wat er op dit gebied te koop is en het geld dik waard en zal je veel inzichten en ideen geven.
https://www.clementsmilitaria.com/shop.php verkoopt ze in NL
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: 325th gir 82nd market garden uniform?

Bericht door svdwal »

Goede boeken zijn nooit en te nimmer een slechte investering, ze leveren je namelijk een van de meest kostbare dingen op die je kunt hebben: Kennis.
Zonder kennis kun je niet veel, dus voordat je begint investeer in kennis van hetgeen je interesseert en koop boeken en stel vragen.

Succes,

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: 325th gir 82nd market garden uniform?

Bericht door Jim »

Blijkt dat van de 325th GIR tijdens Market-Garden zeer weinig foto's zijn gemaakt. Dus als je die betreffende boeken zou aanschaffen is de fotografische hoeveelheid van die eenheid vrij weinig. Dat melden de schrijvers zelf. Dat de M41 jas gedragen is daar zijn foto's van. Maar tijdens vertrek zullen de meeste hun m43 hebben gedragen en op rustigere momenten is een m42 mogelijk.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Juup
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2019, 15:38
Locatie: Noord-Brabant, Nederland
Contacteer:

Re: 325th gir 82nd market garden uniform?

Bericht door Juup »

Ik denk dat ik ga voor de boeken “burning bridges” en “bridges are ours” aangezien deze over de 82e gaat en orange is the color of the day over de 101ste. Dan later misschien nog een keer het boek over saint mere eglise aangezien je daar de 82e in Normandië ziet
Plaats reactie