Bergen op Zoom is een no go area

Forum over het zoeken met een metaaldetector naar overblijfselen uit de Tweede Wereldoorlog, ervaringen, reisverslagen en dergelijke.
Plaats reactie
Martijn Bosveld
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 aug 2020, 10:22
Gegeven: 3 keer

Bergen op Zoom is een no go area

Bericht door Martijn Bosveld »

Hoi allemaal,

Ik zie geregeld verhalen voorbij komen van mensen die in Bergen op Zoom op pad zijn gegaan met de md.
Voor zover ik weet staat er in de apv dat daar niet met een md gezocht mag worden.
Heb ik het mis of zijn er veel mensen die de regels aan hun laars lappen?
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Bergen op Zoom is een no go area

Bericht door utmi »

Zeker! Moet je eens kijken hoe intensief er in Nijmegen / Groesbeek gezocht wordt ondanks het verbod.
Blijkbaar is de drang naar een weggeroest voorwerp groter dan het risico op een boete en inbeslagname van de md...
Their name liveth for evermore
Kubelwagen 2000
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 feb 2020, 12:04
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Bergen op Zoom is een no go area

Bericht door Kubelwagen 2000 »

Een boete krijgen behoort zeker tot de mogelijkheden, als je ergens niet mag zoeken. Ik heb zelf ervaring en de bekeuring bedraagt €95,- (voor het buiten de paden lopen). Maar vaak blijft het bij een waarschuwing, zolang je maar normaal (vriendelijk) reageert, bij een confrontatie met een boa. Daarnaast kan je nog een bekeuring krijgen voor diefstal, (meenemen van vondsten) vernieling van openbaar groen (gaten graven) en mogelijk opjagen van groot wild. In beslag namen van de detector is een ander verhaal. Ze kunnen hem op het moment van staande houding wel in beslag nemen. Maar vaak is dit in strijd met de wet, en krijg je hem uiteindelijk terug. Ik weet niet hoe het precies zit allemaal. Maar in beslag name van de detector is zeker niet zomaar toegestaan.

@utmi, iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur voor hobby's. Ook ik zoek graag naar weggeroeste troep uit WW2. En in Groesbeek is er nog geen verbod op het zoeken met de detector. Die komt er wel vanaf 1 januari 2021.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Bergen op Zoom is een no go area

Bericht door Erik »

Kubelwagen 2000 schreef: 23 sep 2020, 19:12 ...In beslag namen van de detector is een ander verhaal. Ze kunnen hem op het moment van staande houding wel in beslag nemen. Maar vaak is dit in strijd met de wet, en krijg je hem uiteindelijk terug. Ik weet niet hoe het precies zit allemaal. Maar in beslag name van de detector is zeker niet zomaar toegestaan.
Art. 94 van Strafvordering geeft jou geen gelijk.
Inderdaad, op het moment van staande houden kunnen ze je detector in beslag nemen. Zoals art. 94 ook mee begint:
Art. 94 Sv schreef:Artikel 94
1.
Vatbaar voor inbeslagneming zijn alle voorwerpen die kunnen dienen om de waarheid aan de dag te brengen ...
Dit is dus niet in strijd met de wet. Dat je 'm uiteindelijk terugkrijgt is geheel in de lijn van de wetgeving bij een overtreding als deze. Dat je daarna opnieuw beweert dat inbeslagname 'zeker niet zomaar is toegestaan' is in tegenspraak.
'In beslagnemen' is iets anders dan 'afpakken en nooit meer teruggeven'. Het in beslag nemen is meer, om jou de macht over het voorwerp af te nemen. Dat kan om als bewijs te dienen maar ook (als het een strafbare zaak is) om strafbare zaken uit het openbare verkeer te halen.

Artikel 95 en 96 diepen deze handelingen nog wat meer uit:
Strafvordering schreef: Artikel 95
1.
Hij die den verdachte aanhoudt of staande houdt, kan voor inbeslagneming vatbare voorwerpen, door dezen met zich gevoerd, in beslag nemen.
2.
Met betrekking tot het onderzoek aan of in het lichaam of het onderzoek aan de kleding van de aangehouden verdachte geldt artikel 56.

Artikel 96
1.
In geval van ontdekking op heterdaad van een strafbaar feit of in geval van verdenking van een misdrijf als omschreven in artikel 67, eerste lid, is de opsporingsambtenaar bevoegd de daarvoor vatbare voorwerpen in beslag te nemen en daartoe elke plaats te betreden.
2.
De opsporingsambtenaar kan, in afwachting van de komst van de rechter of ambtenaar die bevoegd is ter inbeslagneming de plaats te doorzoeken, de maatregelen nemen die redelijkerwijs nodig zijn om wegmaking, onbruikbaarmaking, onklaarmaking of beschadiging van voor inbeslagneming vatbare voorwerpen te voorkomen. Deze maatregelen kunnen de vrijheid van personen die zich ter plaatse bevinden beperken.
Beetje oud-Nederlands, is nog net niet met een beitel in een stenen pilaar gehakt, maar je begrijpt de strekking!

Kortom:
- in beslagname is een normale toegstande handeling door een opsporingsambtenaar;
- je hoort wel z.s.m. een ontvangstbewijs te krijgen;
- als het voorwerp geen verboden zaak is en je mag het bezitten, krijg je het ook weer terug.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Kubelwagen 2000
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 feb 2020, 12:04
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Bergen op Zoom is een no go area

Bericht door Kubelwagen 2000 »

@Erik, bedankt voor de aanvulling. Ik wist dat je de detector uiteindelijk terug kreeg omdat het geen illegaal voorwerp is. Maar hoe het precies zat was mij niet bekend. Maar bij deze is mijn kennis wat opgevijzeld, omtrent deze informatie.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Bergen op Zoom is een no go area

Bericht door Erik »

Inderdaad, niet illegaal, dus hoeft niet uit de roulatie genomen te worden (wat één van de drie aanleidingen tot in beslagname is) Hij wordt in beslag genomen omdat het bewijsmateriaal is. Zoals in onderstaand mopje:

Man wordt aan het strand staande gehouden door een agent die vermoedt dat de man, die een dikke kreeft bij zich heeft, gestroopt heeft bij de naburige kreeftenkwekerij. Hij spreekt de man daarop aan.
de man: "Nee hoor, dit is een wedstrijdkreeft, we hebben net getraind!"
agent: "onzin. Nooit van gehoord."
de man: "Ik laat het u zien. Deze kreeft zwemt binnen zes minuten onder water van hier tot aan die paal en terug!"

En de man zet de kreeft in het water die er inderdaad als een speer vandoor gaat.
Na een tien minuten vraagt de agent:

"En? Hoe zit het nou met uw kreeft?"
de man: "Kreeft? Welke kreeft?"

Om dát te voorkomen wordt jouw kreeftector in beslag genomen!
:lol: :lol: :lol:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie