Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
killian
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 aug 2012, 14:02

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door killian »

oke bedankt
"I'm proud of my invention, but I'm sad that it is used by terrorists." Mikhail Kalashnikov
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door johnfrost »

Militaria van de Sovjets is booming!
Nog redelijk betaalbaar en afwisselend.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door asjemenou »

De interesse voor Sovjet WOII militaria is inderdaad de laatste jaren toegenomen.
Verkochten de voormalige Sovjet burgers (Russen!) in de jaren negentig na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie massaal de WOII uniformen en onderscheidingen van hun vader of opa voor een paar US Dollars, nu betalen ze er flinke bedragen voor om het terug te krijgen. Veel online Sovjet WOII militaria wordt aan Russen verkocht.
Van mensen die regelmatig op zoek zijn naar WOII Sovjet militaria in Rusland zelf weet ik dat je als westerling zijnde dit niet meer zo makkelijk krijgt uitgevoerd. Je moet er soms idiote hoge toeslagen voor betalen om het sowieso uitgevoerd te kunnen krijgen.
Ik ben het zeker met je eens dat het afwisselend is maar de prijzen zijn zeker niet altijd redelijk betaalbaar meer. Daarnaast zijn ook de vervalsingen de laatste jaren flink toegenomen.
Ook voor Sovjet WOII militaria geldt, verdiep je in de materie maar ook in de Russische taal zelf. :wink:
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door D_Dutch »

asjemenou schreef: Van mensen die regelmatig op zoek zijn naar WOII Sovjet militaria in Rusland zelf weet ik dat je als westerling zijnde dit niet meer zo makkelijk krijgt uitgevoerd. Je moet er soms idiote hoge toeslagen voor betalen om het sowieso uitgevoerd te kunnen krijgen.
Is dit o.a. waarom er relatief weinig Sovjet-militariaverkopers zijn? Buiten Ebay om zijn de verkopers op één hand te tellen, wat een wereld van verschil is met het aantal Duitse-en Engelse militariahandelaars.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door asjemenou »

De belangrijkste reden lijkt mij omdat het Sovjet leger geen deel heeft genomen aan de bevrijding van West-Europa. Hierbij laat ik de gerekruteerde Sovjet krijgsgevangenen in de Ostbattalionen en de Ostarbeiter voor het gemak buiten beschouwing.
Zodoende is er minder vraag naar Sovjet WOII militaria bij West-Europese verzamelaars. Duitse en (west) geallieerde WOII militaria is bij ons toch favoriet.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door Auke »

De populariteit van Sovjetmilitaria is de laatste jaren gegroeid, maar staat nog altijd in schril contrast tot die van Duitse, Britse en Amerikaanse militaria. Daardoor is ook het aantal Sovjetmilitariaverkopers vrij gering.

Maar wat ook meespeelt, en wat meerdere verkopers die ik hierover spreek bevestigen, is dat het lastig is om aan nieuwe voorraad te komen. Het uitvoeren van bijvoorbeeld onderscheidingen uit Rusland en Oekraïne is bij wet verboden omdat het tot het cultureel erfgoed wordt gerekend. De waar komt in de meeste gevallen dus niet langs de douane. En omdat de Russen aanzienlijk kapitaalkrachtiger zijn dan in de jaren 90 is de binnenlandse vraag naar deze militaria dus ook sterk toegenomen. Daardoor blijft het aanbod in het Westen relatief beperkt.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door asjemenou »

Hoi Auke,

Ik ervaar hetzelfde als jij. Als ik op een grote internationale militariabeurs zoals in Ciney, België rondloop dan is ook daar het Sovjet WOII aanbod niet bijzonder groot. Op zich staan er op deze beurs genoeg verkopers uit Oost-Europa, maar meestal verkopen ze slechts Duitse WOII militaria. Ik heb aan meerdere van deze verkopers gevraagd of ze ook Sovjet WOII militaria verkopen. Het antwoord dat ik meestal van hen krijg, is dat ze dit wel doen maar het niet meenemen naar een beurs in West-Europa. Ze krijgen het er nauwelijks verkocht.

Dat landen als Rusland en Oekraïne het bij wet hebben verboden dat hun onderscheidingen worden uitgevoerd vind ik niet zo vreemde maatregel. Zeker als je weet dat er nog meer landen zijn die het ook min of meer verbieden dat er in hun staatsonderscheidingen wordt gehandeld. De praktijk is, dat ondanks zo'n verbod het toch gebeurd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie