koppelriemen

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

koppelriemen

Bericht door Pak88 »

hallo, ik zoek een lijst van bedrijven die koppelriemen maakte voor het duitse leger. en heb die niet gevonden tot nu toe, ik heb bijvoorbeeld een riem waar in de sluiting IKA ingeslagen is. ik wil dan opzoeken van en tot wanneer deze maker koppelriemen maakte. iemand?
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: koppelriemen

Bericht door laurens jan »

IKA: Julius Kremp, Lüdenscheid
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: koppelriemen

Bericht door Erik »

Pak88 schreef:hallo, ik zoek een lijst van bedrijven die koppelriemen maakte voor het duitse leger. en heb die niet gevonden tot nu toe, ik heb bijvoorbeeld een riem waar in de sluiting IKA ingeslagen is. ik wil dan opzoeken van en tot wanneer deze maker koppelriemen maakte. iemand?
Ik weet niet of zoiets bestaat maar het is natuurlijk wel leuk om dat zelf samen te stellen! Veel zoekwerk maar dan heb je wel wat! En je bent heel veel andere dingen tegen gekomen tijdens je onderzoek!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: koppelriemen

Bericht door Pak88 »

dank je wel Laurens Jan.
en Erik, als ik niet teveel aan mijn hoofd heb dan zoek ik wel eens iets uit op internet. en soms heb ik geen zin het wiel weer uit te vinden, dat is nogal wisselend. maar mocht ik toch een lijst bijeengesprokkeld hebben, dan plaats ik hem wel op dit forum.
groet
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: koppelriemen

Bericht door Pak88 »

ik heb gezocht op: wehrmacht lederwerke ww2- soldatenriemen hersteller ww2- leder herstellerww2-
soldaten gurtel hersteller ww2. en zelfs IKA julius kremp ludenscheid die een bekende riemenmaker was, levert geen resultaat op. iemand een suggestie?
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: koppelriemen

Bericht door Pak88 »

ik ben nog steeds bezig op webshops bij belts and buckles te speuren naar de verschillende makers, echter een tijdrovend langdurig werkje.
is er niemand hier die een bestaande lijst weet?
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: koppelriemen

Bericht door utmi »

Pak88 schreef: 01 mei 2020, 18:40 hallo, ik zoek een lijst van bedrijven die koppelriemen maakte voor het duitse leger. en heb die niet gevonden tot nu toe, ik heb bijvoorbeeld een riem waar in de sluiting IKA ingeslagen is. ik wil dan opzoeken van en tot wanneer deze maker koppelriemen maakte. iemand?
Let op dat de metalen sluiting zelf vaak bij een andere fabriek werd gemaakt dan het leer.
De maker op de sluiting is dus niet de maker van de leren riem.

Je zou je antwoord kunnen zoeken door in RBN lijsten te zoeken op "Lederwaren" in de naam. Of ze specifiek riemen produceerden is dan weer een tweede vraag waar je vaak geen antwoord op gaat krijgen. De vraag is dus hoe interessant het is. Zoeken van product naar maker is makkelijker.
Their name liveth for evermore
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: koppelriemen

Bericht door Pak88 »

bedankt utmi, op een ander forum tipte iemand me om bij google ; M4 hersteller liste in te typen. een van de links is een bestaande en helaas incomplete ijst op militaria fundforum. ik ga met je informatie aan de slag, en noem mijn samengestelde lijst in wording dan ook maar; koppelriemen en koppelsloten.
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: koppelriemen

Bericht door Pak88 »

met het googelen naar RBN lijsten kom ik niet waar ik moet zijn utmi, hoe kom ik daar?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: koppelriemen

Bericht door Erik »

BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: koppelriemen

Bericht door Pak88 »

bedankt Erik, het is dus niet zo simpel als ik had verwacht. omdat vele makers het systeem dus niet goed begrepen, das jammer.

Utmi, op je vraag hoe belangrijk is het; het is niet zo dat ik 80 koppelriemen wil gaan verzamelen, maar ik ben van een generatie die niet met een smartphone in de achterzak geboren is.
ik neem graag een boek uit mijn kast of een van mijn militaria mappen met lijstjes, om kenmerken van makers te leren. of te zien, welke ekś of erkennungsmarken er zijn, en zo te bepalen waar ga ik naar op zoek. en met diezelfde boeken kan ik determineren, een lijst van koppelriem makers is dus niet noodzakelijk, maar is wenselijk.
ik heb eigenlijk een grondige hekel aan administratie, maar van militaria heb ik graag lijstjes.....
Plaats reactie