Helmen gevonden

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
timnmgn
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 nov 2020, 10:32

Helmen gevonden

Bericht door timnmgn »

Ik heb 3 jaar terug een nieuw huis gekocht, en nu vond ik in een oude rommelschuur die op mijn land staat 3 helmen.

Nu was ik wel erg benieuwd wat voor een helmen dit zijn. Wie kan mij dat zeggen?
photo_2020-11-17_18-30-41.jpg
photo_2020-11-17_18-30-35.jpg
photo_2020-11-17_18-30-51.jpg
photo_2020-11-17_18-30-46.jpg
photo_2020-11-17_18-30-58.jpg
photo_2020-11-17_18-30-55.jpg
De derde helm is mij wel duidelijk, want ik kon de markeringen opzoeken. Het gaat om een stalhhelm uit 1938. Ik vraag me alleen af of de verf origineel is, want ik ik zie ze nergens anders in deze kleur.

De tweede helm lijkt me een amerikaanse helm, maar de enige markering die er in staat is een N met een rondje er omheen.

De eerste helm lijkt me een nieuwere helm, want deze is van een soort kunststof. Deze heeft de markering 'SW 73' er in staan.

Wie kan mij wat meer vertellen over deze helmen?

Mvg,
Tim.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Helmen gevonden

Bericht door asjemenou »

Hallo timnmgn,

Allereerst welkom op het forum. De beide "Amerikaanse" helmen zijn Duitse klonen gefabriceerd voor de Nederlandse krijgsmacht.
De kunststoffen binnenhelm met de markering "SW73", is vervaardigd bij de Duitse Schuberth-Werke in Braunschweig. Productiejaar 1973.
De fiber- of laminaathelm met de letter "N" in de helmbol is eveneens geproduceerd bij de Schuberth-Werke. De productie van deze helm ligt ergens tussen 1963 en 1968.
De herkenbare Duitse M35 helm, daarvan zou het binnenwerk ook zomaar bij Schuberth gefabriceerd kunnen zijn. Deze Duitse producent fabriceerde tijdens de oorlog ook binnenwerken voor de stalen helm van de Wehrmacht. Om hier zeker van te zijn zou je het binnenwerk van de helm moeten nakijken op merkjes. De helm lijkt mij overgeschilderd. Verdere details over de helm kan ik je helaas niet geven, maar er zijn een aantal leden op het forum actief die je ongetwijfeld meer over de helm kunnen vertellen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
timnmgn
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 nov 2020, 10:32

Re: Helmen gevonden

Bericht door timnmgn »

Beste asjemenou,

Dat is al heel veel meer informatie dan ik verwacht had. Dankjewel! :)

De stalen helm is trouwens van Eisenhuttenwerke, dat kon in aan de hand van de markeringen zien.

mvg,
Tim
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Helmen gevonden

Bericht door asjemenou »

Heb je al op de website van Schwerpunkt gekeken? Zie; https://germanhelmetvault.com/heer-helmets/ .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie