Doodgeschoten dwangarbeider Duitsland

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Charlottevk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 okt 2020, 20:48
Ontvangen: 1 keer

Doodgeschoten dwangarbeider Duitsland

Bericht door Charlottevk »

Mijn oudoom Cornelis (Cees) Jonkman was tijdens WOII dwangarbeider in Duitsland. Hij was in dienst als monteur bij Klöckner-Humboldt-Deutz, een fabrikant van motoren in Frankfurt am Main.
Om een lang verhaal kort te maken, hij is op 29 maart 1945 overleden in de oude school van Bermuthshain. De plaats waar hij is overleden is vandaag de dag een museum over dwangarbeiders uit een nabijgelegen munitiefabriek tijdens WOII.
Ongeveer hier (https://www.google.de/maps/place/50%C2% ... d9.3164034) moest hij gereedschap transporteren voor deze fabriek waar hij is ingereden op verkenningsvoertuigen van waarschijnlijk het 4th armored division. Het voertuig dat hij bestuurde werd meteen bestookt met machinegeweren. Door zijn vele verwondingen is hij toen overgebracht naar een soort veldhospitaal, de oude school. Helaas is hij daar aan zijn verwondingen overleden. Ook Albert Capelle, zijn Nederlandse medepassagier en waarschijnlijk ook dwangarbeider voor dezelfde fabriek onderging hetzelfde lot.

Het museum heb ik gecontacteerd. Zij wisten eigenlijk niets van het lot van mijn oudoom en verwezen me naar de Arolsen archieven. Zij hebben mij wel een hele boel informatie kunnen bezorgen, of toch het belangrijkste; de precieze doodsoorzaak. De bovenstaande uitleg is dan ook een samenvatting van een Duits verslag dat werd opgemaakt door de fabriek. In dat opzicht hebben ze ook netjes gezorgd voor de begrafenis van Cees en Albert. De Nederlandse archieven hebben niets opgeleverd. Oa oorlogsarchief Rode Kruis, NIOD,.. hadden niets. De dossiers van de oorlogsgravenstichting heb ik ingekeken, maar ook in de jaren '50 hadden ze niet veel meer info.

Een lang verhaal om maar te zeggen dat ik eigenlijk wel veel informatie heb en verder tevreden ben. Toch is bij mij dan nog de vraag; zouden de Amerikanen hier nog iets van hebben gedocumenteerd. Ik zou denken dat ik dat dan wel had verkregen van de Arolsen Archives, maar je weet nooit..

Het is een tragisch verhaal dat ik hier eventjes wou neerschrijven en om eventueel ervaringen uit te wisselen.

(Voor het hele verhaal zie https://oorlogsgravenstichting.nl/perso ... is-jonkman)
Verplaatst van Algemene vragen naar Persoonlijk op 30 nov 2020, 13:39 door asjemenou

Plaats reactie