Haaientanden verzameling

Games, etc. Let op: modelbouw, reenactment e.d. hebben eigen onderdelen.
Plaats reactie
Pak88
Lid
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Haaientanden verzameling

Bericht door Pak88 »

Ik heb veel interesses, dit is er een van. Haaientanden gaan zoeken aan het strand in de winter, vlak na hoogwater. De meeste die je vind zijn kapot, ongeveer 1 op 20 zijn de moeite waard voor mij om in de vitrine te leggen. Er zijn ook andere dingen te vinden, als men er maar oog voor heeft. Stukjes versteend hout. Versteend koraal, en af en toe een versteende krokodillen tand.
Mijn mooiste vondst is een nog perfecte tand van een baby megalodon haai. Fossielen zijn ook mooie stukjes geschiedenis.
20200630_204048.jpg
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Haaientanden verzameling

Bericht door Kugelblitz »

Allemaal zelf gevonden? Zitten flinke jongens tussen! Het is nu winter en hoog water is er regelmatig, denk je dat ik in Scheveningen ook kans heb? Ik neem aan dat je dan het beste bij laag water (eb) kunt kijken, dan zie je wat er eventueel is achtergebleven? Liggen de tanden echt in het zicht en zo ja, op welke hoogte kun je het beste kijken? Dicht bij het water, of juist hoger op het strand, waar het water net is gekomen?
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Niels K
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 12 sep 2020, 00:36
Locatie: Friesland
Gegeven: 17 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Haaientanden verzameling

Bericht door Niels K »

Zijn er flink wat!
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Haaientanden verzameling

Bericht door Mike_Utrecht »

Ik kan me herinneren dat vroeger Cadzand een mooie vindplaats voor haaientanden was, maar misschien al helemaal leeg verzameld?
Pak88
Lid
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Haaientanden verzameling

Bericht door Pak88 »

dank voor jullie reacties, de meeste heb ik zelf gevonden. ik heb echter ook wel eens vele kleinere geruild voor enkele grote met iemand die er hangertjes van maakte voor de verkoop.
ik weet niet tot hoe hoog in nederland de fossiele laag loopt, en hoe diep die ligt. wel weet ik dat bij borsele de kaloot heet dat stukje strand, daar worden ook fossielen gevonden.
de tanden die ik heb komen van cadzand nieuwvliet en breskens. en cadzand is nog niet leeg hoor.

maar wat 1 winter een vruchtbaar strandje was kan het volgend jaar helemaal verzand zijn, en dan is het zaak een nieuw geschikt stuk strand te vinden.
dat blijft wisselen. een goed stuk strand heb je als er een sterke glooiing is vanaf het hoogste punt van de vloed richting zee, op dat aflopende stuk blijven de tanden goed liggen. op geleidelijk aflopend strand neemt het afgaand water alles weer mee de zee in.
de beste periode om te zoeken is ongeveer anderhalf uur na hoog water, er ontstaat dan een laag schelpengruis vlak voor het afgaande water.
in die laag liggen de fossielen,
in de winter nemen de stormen veel overtollig zand weg, daardoor komt de fossiele laag indien aanwezig meer vrij. waardoor er meer tanden los spoelen, en met de getijden meegaan.
men moet ze een beetje leren zien tussen al het andere spul, en ze liggen niet allemaal netjes plat ook. ik heb wel eens een grote gevonden doordat ik een stompe punt uit het zand zag steken, ik trok daar aan en het was de wortel die uitstak. er kwam een mooie tand achteraan.
succes voor degenen die ermee gaan beginnen.....
Pak88
Lid
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Haaientanden verzameling

Bericht door Pak88 »

ik vergat nog te vermelden dat er een goede reden is om vlak na hoog water te gaan zoeken, op de plekken waar tanden te vinden zijn is het zaak ze meteen op te rapen. anders zijn ze door anderen opgeraapt, een goede vindplek word ook door andere zoekers opgemerkt. en velen zijn fanatiek...
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Haaientanden verzameling

Bericht door Kugelblitz »

Leuk, bedankt! Wellicht deze winter eens kijken met de kleine.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie