Hulp met 2 helmen

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Ales
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2020, 11:34

Hulp met 2 helmen

Bericht door Ales »

Goede avond en fijne kerst aan alle forumleden,
Mijn zon dat 15 jaar oud is, heeft een cadeau gekregen van een oudere mevrouw, dat nog wat spullen op de zolder had liggen......
Dus, vandaag wij hebben twee helmen gekregen !
Het, is zeker een M40(wehrmacht of kriegsmarine?) In het echt is de decal een stuk gouder dan op de foto's.
Het chinstrap is ook een model dat ik nooit gezien heb.
Markings:
205 ET64
Heeft iemand meer informatie?

De tweede helm is dat een Engelse helm?

Markings:
BMG 1941

Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet,
Ales
Bijlagen
20201225_171353.jpg
20201225_171334.jpg
20201225_162105.jpg
20201225_162043.jpg
20201225_161822.jpg
20201225_161741.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Hulp met 2 helmen

Bericht door asjemenou »

Eveneens fijne feestdagen toegewenst.

De platte helm is zo te zien een Britse MkII helm. Je hebt het over een markering BMG 1941. Is het soms BMB? Waar staat deze markering, in de stalen helmschaal of op de liner? Kun je een foto van deze markering plaatsen?

Duitse helmen vind ik lastig, omdat dit niet zo mijn specialiteit is. Tot in hoeverre de helm nog in de originele staat is, durf ik dan ook niet te zeggen. Zo te zien is het een M40 met de markering ET64 wat staat voor Eisenhüttenwerke Thale, maat 64.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Ales
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2020, 11:34

Re: Hulp met 2 helmen

Bericht door Ales »

Hallo,
Bedankt voor uw reactie,
Klopt is BMB 1941 in de liner, en aleen 1941 in de helm schaal,
Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto's
Bijlagen
IMG_20201226_162153.jpg
IMG_20201226_162220.jpg
20201226_163416.jpg
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Hulp met 2 helmen

Bericht door Schwerpunkt »

Kan je een goede close up van de decal van de Duitse nemen ?
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Ales
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2020, 11:34

Re: Hulp met 2 helmen

Bericht door Ales »

Hallo,
In de echt is de decal een stuk gouder /donkerder, helaas lukt het mij niet om de exacte kleuren weer te geven, want de helm schaal is ook een stuk groener!
Bijlagen
20201227_105624.jpg
20201227_105949.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Hulp met 2 helmen

Bericht door asjemenou »

Mooie helm hoor. De Britse Mk.II helm is gefabriceerd bij Briggs Motor Bodies Ltd. in Dagenham, England. Zowel de stalen helmpot als de liner zijn BMB 1941 gemerkt. Dit geeft wel de indruk dat de helm nog in z'n originele samenstelling is. De helm is zwart geverfd en zal dus gebruikt zijn bij een hulpdienst, door een fabrieksarbeider e.d. (Home Front).
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Hulp met 2 helmen

Bericht door Schwerpunkt »

Mooie helm , volgens mij echter geen Kriegsmarine helm. Wat ik mis is de typische zwarte rand (ridge) dat deze ET Kriegsmarine decals hebben.
Decals kunnen heel mooi naar goud verkleuren en de verkeerde indruk geven.
Je kan een paar goede voorbeelden van verkleurde decals hier vinden.
https://germanhelmetvault.com/kriegsmar ... er-decals/

Hier is een originele KM ook op een ET M40 helm. Hier zie je de rand goed waar ik het over heb. Vooral rond de swastika zie je het goed en dat gaat zo helemaal rond de adelaar. In ieder geval een mooi cadeau , de atypische kinriem is een leuke toevoeging. Zal van een stuk uitrusting zijn , een gasmasker ofzo. Heb ik nog al gezien.
Poets de helm aub niet op , gewoon houden zoals hij is ! Geen producten op het leder doen etc...
Bijlagen
DSC02906kopie.jpg
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Ales
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2020, 11:34

Re: Hulp met 2 helmen

Bericht door Ales »

Bedankt voor de vele informatie! I
Ik was ook benieuwd waarom de helm zwart was, en nu weet ik het !
Ik heb wel een grote fout gemaakt met de helm.
Want hij had nog een antigas cover er op, maar de cover was helemaal geschuurd en plakkerig, en ik heb het verwijderd,
Achteraf had ik dat beter niet kunnen doen,
Maar hij zag er echt niet uit.
Volgende keer beter......

Groeten
Ales
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2020, 11:34

Re: Hulp met 2 helmen

Bericht door Ales »

Schwerpunkt schreef: 27 dec 2020, 21:03 Mooie helm , volgens mij echter geen Kriegsmarine helm. Wat ik mis is de typische zwarte rand (ridge) dat deze ET Kriegsmarine decals hebben.
Decals kunnen heel mooi naar goud verkleuren en de verkeerde indruk geven.
Je kan een paar goede voorbeelden van verkleurde decals hier vinden.
https://germanhelmetvault.com/kriegsmar ... er-decals/

Hier is een originele KM ook op een ET M40 helm. Hier zie je de rand goed waar ik het over heb. Vooral rond de swastika zie je het goed en dat gaat zo helemaal rond de adelaar. In ieder geval een mooi cadeau , de atypische kinriem is een leuke toevoeging. Zal van een stuk uitrusting zijn , een gasmasker ofzo. Heb ik nog al gezien.
Poets de helm aub niet op , gewoon houden zoals hij is ! Geen producten op het leder doen etc...
Ook Bedankt voor jouw reactie en de vele informatie!
Ik zal het zeker zo laten, ik heb aan de helm niets gedaan !
Blij om te horen dat het een wernmacht is! Misschien iets minder waard dan een KM,
Maar ik heb toch liever een WH !
Ales
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2020, 11:34

Re: Hulp met 2 helmen

Bericht door Ales »

Schwerpunkt schreef: 27 dec 2020, 21:03 Mooie helm , volgens mij echter geen Kriegsmarine helm. Wat ik mis is de typische zwarte rand (ridge) dat deze ET Kriegsmarine decals hebben.
Decals kunnen heel mooi naar goud verkleuren en de verkeerde indruk geven.
Je kan een paar goede voorbeelden van verkleurde decals hier vinden.
https://germanhelmetvault.com/kriegsmar ... er-decals/

Hier is een originele KM ook op een ET M40 helm. Hier zie je de rand goed waar ik het over heb. Vooral rond de swastika zie je het goed en dat gaat zo helemaal rond de adelaar. In ieder geval een mooi cadeau , de atypische kinriem is een leuke toevoeging. Zal van een stuk uitrusting zijn , een gasmasker ofzo. Heb ik nog al gezien.
Poets de helm aub niet op , gewoon houden zoals hij is ! Geen producten op het leder doen etc...
Hallo Schwerpunkt,
Het heeft een tijdje geduurd, ik denk dat ik heb gevonden welke soort kinriem het is.
Het lijkt dat het een kinriem is van een Tsjechië helm M32/M34.
Ik zag ,dat de genoemde helmen ook door de Duitsers gebruikt werden (als reissue) tijdens de oorlog.
Dus ik denk dat het kan kloppen.
Groeten.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hulp met 2 helmen

Bericht door Erik »

Allen,

dit topic staat nu onder 'militaria verzamelen' maar daar is het eigenlijk niet voor bedoeld!
In gevallen als dit, als je twee (toch wel bekende) helmen hebt, maak dan twee topics aan: één voor 'Geallieerd/Verificatie en taxatie' en een zelfde voor 'As-mogendheden'. Dan komt ook de kennis van andere forumleden op de goede plek terecht!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Ales
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2020, 11:34

Re: Hulp met 2 helmen

Bericht door Ales »

Excuses,
Volgende keer zal ik beter opletten .
Teun65
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 dec 2020, 21:32

Mooie duitse helm...

Bericht door Teun65 »

Mooie duitse helm. ... vaak.. te vaak lees ik dat je originele helmen niet moet aanraken. Onzin! Verzamel al 40 jaar duitse helmen. De meeste helmen die nu voorhanden zijn, zijn na de oorlog op zolder of een een schuurtje beland. De meeste zijn daar voorzien van vliegroest, grove roest en schimmel op het lederen binnenwerk dan wel uitgedroogd, al naar gelang de omstandigheden van opslag.

Een soldaat onderhoud zijn helm, de duitsers toen der tijd ook. Ze hadden geen roestbak op hun hoofd. En ook geen uitgedroogd of beschimmeld leer.

Een helm concerveren en bewaren voor later is wat anders als reviceren.

Uitgedroogd leer bevochtigen, resulteerd in nog verder uitdrogen, en ontleding. Leer behandelen met lederolie voorkomt verdere uitdroging.

Beschimmeld leer eerst behandelen tegen schimmel en na droging ook behandelen met lederolie.

Vliegroest, is de pest voor je helm, ook in droge omstandigheden gaat dat gewoon door. Niet in één dag maar in een tiental jaren kan de overgebleven verf volledig zijn.


Je dient het vliegroest te behandelen met wat olie... daarbij in acht genomen dat verf de olie opneemd, de verf is hard en broos... je hoefd niet de hele helm te behandelen. Bij voorkeur met een pad, daar waar de (bij)vrouw zich mee opmaakt. Goed droogvrijven. En de oude patina blijft

Zo blijft een helm behouden voor de toekomst, en behoud zijn waarde.


Groet...
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Mooie duitse helm...

Bericht door martinus »

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen voorkeur, maar ik hou zelf ook van onverprutste helmen. Hoe minder aangeroerd hoe beter. Zie bij verzamelaars soms veels te vette binnenwerken of die zelfs het binnenwerk eruit halen. Zou er zelf nooit aan beginnen.

Hangt ook wel van de helm af, een overgeverfde helm wil ik nog wel eens proberen op te knappen, evenals erg geroeste helmen. Maar zodra het toonbaar is, wil ik ze zo origineel mogelijk - en dus onverprutst.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Hulp met 2 helmen

Bericht door asjemenou »

Het bericht van Teun65 stond twee keer geplaatst. Daarom heb ik één van de twee berichten verwijderd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie