Naoorlogse uitbeelding

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

Plaats reactie
rwjansen1504
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 dec 2020, 21:05

Naoorlogse uitbeelding

Bericht door rwjansen1504 »

Goedenavond allen,

Ik ben sinds een aantal dagen bezig met een uitbeelding van de standaard Nederlandse infanterist (zie foto bij inzet watersnoodramp) in de naoorlogse jaren ’46-’57.
week06-2003klein.jpg
Ik heb verschillende bronnen en afbeeldingen verzameld, echter ik beschik niet over de details om de juiste onderdelen aan te schaffen. Zo is een groot deel van het uniform gebaseerd op het Britse en Canadese battledress model, maar zijn er ook aanpassingen verricht. Zou iemand mij kunnen vertellen waar de verschillen tussen het Canadese model WO2 te vinden zijn? Ik heb reeds de juiste M1 helm en het standaard veldtenue in mijn collectie, en zoek dus nog naar de herkomst en eventueel jaartal van de lage laarzen, beenkappen, koppel, stropdas en overhemd en baret. In hoeverre zijn deze overgenomen van, al dan niet gebaseerd op, het Canadese veldtenue wat zij achter lieten na hun vertrek? Waren deze verschillen bij bepaalde landmachtonderdelen groter dan bij anderen? Wanneer dit laatste het geval is wil ik uitgaan van de afbeelding.

Bij voorbaat dank voor uw hulp!
rwjansen1504
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 dec 2020, 21:05

Re: Naoorlogse uitbeelding

Bericht door rwjansen1504 »

Ik weet overigens dat er tijdens de Koreaoorlog en watersnoodramp een groeiende gelijkenis was met Amerikaanse uniformen (groter dan slechts de M1 helm). In hoeverre was dit een inleiding op het in 1958 nieuw ingevoerde uniform? Houdt dit in dat vanaf omstreeks 1950 het veldtenue als getoond op de bovenstaande afbeelding vervangen werd of was de battledress tot 1957 het standaard uiterlijk met daarnaast o.a. Amerikaanse jassen voor specifieke operaties?

Wanneer u bij uw reactie eventuele bronnen heeft zou ik deze zeer graag ontvangen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Naoorlogse uitbeelding

Bericht door asjemenou »

Een tip is om het boek "Van grijsgroen naar camouflage" van Martien Talens aan te schaffen; https://www.deslegte.com/-van-grijsgroe ... e-1020438/ . De weblink is alleen ter illustratie. Het boek is overal en nergens te koop.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Verplaatst van Identificatie onbekende militaria naar Reproductie & Re-enactment op 27 dec 2020, 17:34 door Erik

Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Naoorlogse uitbeelding

Bericht door Erik »

Wat ook helpt is via beurzen en marktplaats e.d. de voorschriften op het gebied van kleding en uitrusting te verwerven. Dit geldt ook voor de militaire vakbladen: Infanterist (Later 'de Onderofficier') en Militaire Spectator. Nieuw binnenkomend materieel of grote veranderingen werden hier besproken.

Maar wat wil je nu uitbeelden? De OVW-er/Dienstplichtige die in de jaren 1946-1947 naar Ned. O.-Indië werd gestuurd of de Nld militair uit de jaren vijftig?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Naoorlogse uitbeelding

Bericht door asjemenou »

In je eerste reactie heb je het over de periode 1946-1957. Ik geef je een korte omschrijving van wat men in deze periode aan uniformen droeg.

Het is een periode van veel veranderingen qua uniformering/uitrusting in de Nederlandse krijgsmacht. Direct na de oorlog wordt het Brits/Canadese uniform en uitrusting in de Nederlandse Landmacht ingevoerd. Een reden hiervoor zou kunnen zijn, omdat het massaal voorhanden was. Er was veel van geproduceerd tijdens de oorlog. Deze uniformen blijven tot begin jaren vijftig in gebruik.
Begin jaren vijftig begint men met het invoeren van eigen geproduceerde uniformen. Een katoenen veldtenue (M1958) vervangt dan de wollen battle dress. Als werk- en uitgaanstenue blijft een eigen gefabriceerd wollen uniform in gebruik naar het Brits/Canadese model. Dit blijft tot begin jaren zestig in gebruik.

Je hebt het in je tweede reactie over de Koreaoorlog (1950-1953). De Nederlandse militairen (NDVN) die hier aan deelnamen werden ingedeeld bij de Amerikaanse 2e infanterie divisie "Indianhead". Zij werden uitgerust met Amerikaanse kledij en uitrusting. Deze Amerikaanse uitrusting werd dus niet door militairen in Nederland gedragen.

Om een goed overzicht te krijgen van de uniformering van de Koninklijke Landmacht in de periode 1946-1957 raad ik je echt het boek "Van grijsgroen naar camouflage" van Martien Talens aan. In het boek wordt ook een hoofdstuk gewijd aan de kledij van het NDVN (Koreaoorlog).
Voor fotomateriaal kun je ook op de beeldbank van het NIMH terecht. Voor de periode 1946-1957 zie; https://nimh-beeldbank.defensie.nl/foto ... %201957%5D .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie