Mijn Duitse opa in de oorlog - 2

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Selver
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 dec 2020, 12:39
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 2 keer

Mijn Duitse opa in de oorlog - 2

Bericht door Selver »

Ik heb inmiddels een document gevonden, waarin mijn moeder stukjes van de brieven, die mijn opa schreef toen hij in '44 in Nederland was, vertaald heeft.
Ik vraag of de redactie het document hierbij toevoegt.

Inmiddels heb ik ook een aanvraag gedaan in Duitsland over zijn oorlogsverleden, ik wil nu toch wel meer weten. Vooral omdat uit deze brieven blijkt, dat hij wel degelijk geloofde in het Grote Duitse Rijk etc. Hij zat na de oorlog bijna 2 jaar in een Amerikaans kamp, de familie beweerde altijd dat dat een geval van persoonsverwisseling betrof.
Ik weet inmiddels dat hij officier was, en wel lid van de NSDAP, maar ik weet niet of dat bv voor zijn werk verplicht was, om lid te zijn van de partij? Hij was beambte bij het Staatsarchief.
brieven1.pdf
(1.31 MiB) 231 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Proos op 19 dec 2020, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: bestand op verzoek toegevoegd
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Mijn Duitse opa in de oorlog - 2

Bericht door Proos »

Op verzoek is bovenstaand bericht gewijzigd.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Mijn Duitse opa in de oorlog - 2

Bericht door asjemenou »

Bedankt dat je de brieven van je opa met ons wilt delen.
Interessant vind ik het om te lezen of hoe een Duitse militair gedurende de laatste periode van de oorlog de Nederlandse bevolking heeft ervaren. Hij vond de Nederlanders ontoegankelijk (17-09-44). De terughoudende of afkeurende houding van de Nederlandse bevolking jegens de Duitse soldaten (bezetters) was hem dus niet ontgaan. Met de kennis van nu kunnen we deze houding van de Nederlanders wel verklaren.

Door de jaren heen zijn er talrijke oorlogsdagboeken gepubliceerd. Zo ook twee dagboeken van toenmalige inwoners van mijn woonplaats. Hoewel er in mijn woonplaats tijdens WOII geen gevechten hebben plaatsgevonden, had het wel permanent een Duits garnizoen. De soldaten van dit Duitse garnizoen hebben zich tegenover de plaatselijke bevolking altijd correct gedragen. In deze twee dagboeken kun je lezen dat naarmate de oorlog vordert, de houding van de schrijvers ten aanzien van de Duitse soldaten verandert.
Over alles wat Duits is, wordt steeds onvriendelijker geschreven. Zo wordt de benaming Duitser meer en meer vervangen door het scheldwoord Mof.
De brieven van je opa dateren uit de herfst van 1944. In deze periode van de oorlog had de Duitse bezetter zich al flink gehaat gemaakt bij de Nederlandse bevolking.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Selver
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 dec 2020, 12:39
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Mijn Duitse opa in de oorlog - 2

Bericht door Selver »

Ja, ik verbaasde me erover dat hij schrijft van: goh, ze zijn nogal onvriendelijk... Lijkt me nogal logisch, als je de bezetter bent? Maar waarschijnlijk had hij het op een vroeger tijdstip in de oorlog, in Frankrijk en België, anders meegemaakt.
Ook verbaas ik me over dat hij het heeft over het Grote Duitse Rijk, dat het jammer is dat de Nederlandse volksstam 'verloren gegaan is voor het Rijk' en daar dus echt wel in geloofde. Terwijl ik dacht dat hij alleen in het leger zat omdat iedereen dat toen gewoon moest. Hij was later professor in de geschiedenis en intellectueel en genuanceerd denkend, ik kan me dus helemaal niet voorstellen dat hij ooit in de Nazi-idealen heeft geloofd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Mijn Duitse opa in de oorlog - 2

Bericht door asjemenou »

Je opa en je oudoom waren jong toen Hitler aan de macht kwam in Duitsland. Ze zijn opgegroeid met de ideologie van de nazi's. De nazi's wisten het Duitse volk op zeer geraffineerde wijze te indoctrineren. Het is om die reden niet zo verwonderlijk dat je opa en je oudoom geloofden in de nazi ideologie. Hitler had toch immers het beste voor met Duitsland en Europa?!
Wij, de naoorlogse generaties zijn opgegroeid met de kennis over de misdaden van het nazi regime. De ontluistering over de nazi's kwam voor je opa, je oudoom en voor de meeste Duitsers pas na de capitulatie in 1945.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Mijn Duitse opa in de oorlog - 2

Bericht door Kugelblitz »

asjemenou schreef: 22 dec 2020, 00:22 Je opa en je oudoom waren jong toen Hitler aan de macht kwam in Duitsland. Ze zijn opgegroeid met de ideologie van de nazi's. De nazi's wisten het Duitse volk op zeer geraffineerde wijze te indoctrineren. Het is om die reden niet zo verwonderlijk dat je opa en je oudoom geloofden in de nazi ideologie. Hitler had toch immers het beste voor met Duitsland en Europa?!
Wij, de naoorlogse generaties zijn opgegroeid met de kennis over de misdaden van het nazi regime. De ontluistering over de nazi's kwam voor je opa, je oudoom en voor de meeste Duitsers pas na de capitulatie in 1945.
Exact, voor de meeste 'gewone' mensen was het zo. Het werd je al met de paplepel ingegoten, thuis, maar ook op school en bij de verenigingen waar je eventueel lid van was. Uiteraard waren er ook destijds al intellectuelen en andersdenkenden die wel kritisch waren en voorzagen dat het de verkeerde kant op ging. Ook was de kennisoverdracht/verspreiding van nieuws etc. destijds natuurlijk heel beperkt. Je las de krant, je luisterde radio en dat was het. Met wat geluk had je nog een goede bibliotheek in de buurt met een veelzijdige collectie, maar ook dat is natuurlijk meestal al 'gedateerde' informatie. Erg lastig om je een andere mening te vormen als je niet in een sociale laag zit waar geluiden van buiten jouw stad of land binnenkomen of waar je in contact staat met kritische en hoogopgeleide mensen. De gewone arbeider had daar gewoonweg geen benul van en ook geen tijd voor. Als je informatievoorziening gewoon heel beperkt en daardoor gekleurd is, is het buitengewoon moeilijk er zelf een andere mening op na te houden. Je ziet misschien wel dingen met eigen ogen gebeuren in je straat waar je je bedenkingen bij hebt, maar wie ben jij om daar tegenin te gaan? Gelukkig zijn er altijd wel wat individuen die dat wel durven, maar dat geldt meestal niet voor de meesten...

De jaren 30/40 was gewoon nog een heel andere tijd en ook dat verklaart deels hoe de nazi's zo succesvol konden zijn, los van de barre economische en sociale omstandigheden in veel Europese landen destijds.

Groet, Kugel!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Mijn Duitse opa in de oorlog - 2

Bericht door asjemenou »

Over kennisoverdracht en verspreiding van nieuws gesproken. Misschien geeft het volgende artikel wel een aardige indruk of hoe de nazi's te werk gingen om hun ideologie aan het Duitse volk op te dringen; https://historiek.net/volksontvanger-of-i-hitler/45322/ .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Selver
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 dec 2020, 12:39
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Mijn Duitse opa in de oorlog - 2

Bericht door Selver »

@Kugelblitz en asjemenou: Ja, dat geldt wel voor mijn oud-oom, maar mijn opa was 15 jaar ouder (in 1906 geboren) en ik las in het verslag van mijn oud-tante (dat ik binnenkort ook zal posten) dat zijn ouders (dus mijn overgrootouders) juist anti-nazi waren... Dus hij was niet echt als jongen opgegroeid in de Hitler tijd en had als het goed is van zijn ouders ook andere geluiden gehoord...
Mijn overgrootmoeder riep een keer uit, nadat ze op familiebezoek was geweest: 'In das fanatische Nazi-Wespennest gehe ich nicht wieder!'
Mijn opa was erg intelligent, is later professor geworden, dus ik zou toch verwachten dat hij kritischer geweest was...
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Mijn Duitse opa in de oorlog - 2

Bericht door Kugelblitz »

Tja, lastig te achterhalen. Veel oudere mensen (zelf van voor 1900) werden alsnog door de nazi's in gepakt, dus leeftijd zegt ook niet alles. Maar Hoe jonger in de tijd van de nazi's, hoe lastiger natuurlijk om voor ander geluid open te staan. Oudere mensen hadden in ieder geval wel een tijd voor de nazi's gekend, al waren de decennia voor 1933 natuurlijk ook niet echt geweldig en welvarend te noemen voor de gemiddelde mens.
In tijden van armoede, sociale onrust en net na een wereldoorlog zijn mensen eerder te beïnvloeden dan in stabielere tijden, zoals wij die de afgelopen decennia hebben gekend in West-Europa.

Ook kan de uitroep van grootmoeder natuurlijk over verschillende wijzen worden geïnterpreteerd: wie weet zou ze zich NU (met de kennis van achteraf) niet meer door de nazi's laten inpakken. Maar ook al was je destijds al kritisch op de situatie, probeer je er maar aan te onttrekken. Dan moet je echt radicaal te werk gaan: ja baan opzeggen, verhuizen, familie en vrienden achterlaten etc. Sommigen hebben dat gedaan en zijn de dans op tijd ontsprongen. Daar heb je wel lef voor nodig, want je weet op dat moment natuurlijk niet hoe het gaat uitpakken, maar het moet ook kunnen. werk lag en ligt niet overal voor het oprapen en uiteindelijk moet je gezin toch eten, kinderen naar school etc. Gewoon een hele lastige situatie, waarin elke keus niet de juiste lijkt.
Stel je voor het gaat hier in Nederland mis en er komt zo'n partij aan de macht, wat doe je dan? Het is allemaal geen goedpraterij, maar ik denk dat we vaak onderschatten hoe geleidelijk zo'n ontwikkeling vorm krijgt en hoe groot de sociale druk is om gewoon maar door te gaan met wat je doet, om nog maar van het niet willen breken met je eigen leventje te zwijgen... Je overziet de consequenties natuurlijk ook maar zelden; het zou uiteindelijk een snelle, korte oorlog worden waarin Duitsland sowieso zou overwinnen; voor de goede zaak, voor het eigen volk. Hoe anders is het uitgepakt...

Tenslotte; ook de meest kritische en intelligente mensen werden deels door de nazi's ingepakt. Hoeveel professoren, artsen, wetenschappers etc. hebben niet voor de nazi's gewerkt? Waarschijnlijk in de overtuiging nuttig en belangrijk werk te doen, of bang om hun positie en/of leven te verliezen bij weigering? In de huidige coronacrisis hebben we ook een hoop 'complotdenkers' rondlopen, om het zo maar te noemen. Dat zijn echt niet alleen simpele mensen uit een klein dorp, maar je vindt ze in alle lagen van de samenleving. Mensen zijn heel vatbaar voor van alles en nog wat. :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Selver
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 dec 2020, 12:39
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Mijn Duitse opa in de oorlog - 2

Bericht door Selver »

Ja, dat laatste is zeker waar... En vooral de tijdsgeest van toen is voor ons moeilijk in te schatten. Ik las ergens, dat mijn opa 'Volk ohne Raum' het beste boek vond. Gaat over dat de Duitsers hun kolonies na WO1 ook op moesten geven. Er was steeds meer een idee, dat Duitsland geen ruimte had om te groeien, en dat dat een oorlog rechtvaardigde.
Maar @kugelblitz: nee het was juist mijn overgrootmoeder, die anti-nazi was, die uitriep dat ze nooit meer naar dat nazi-wespennest wilde gaan, nadat ze bij pro-nazi familie op bezoek was geweest. Mijn overgrootouders waren juist heel kritisch op de nazi's.
Toen de oorlog begon, had mijn opa 3 kleine kinderen, dus inderdaad zal het welzijn van zijn gezin op de eerste plaats hebben gestaan denk ik.
Plaats reactie