Iemand die dit pistool herkent?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Brilboom
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jan 2021, 18:08
Gegeven: 4 keer

Iemand die dit pistool herkent?

Bericht door Brilboom »

Beste mensen, bedankt voor het toelaten. Dit is mijn eerste bericht hier.

Als dit het verkeerde forum is voor dit soort vragen dan hoor ik het graag want het is niet direct WO2-gerelateerd, denk ik.
Voordat ik iemand woorden in de mond leg of dingen suggereer vraag ik om jullie mening.
Weet iemand wat dit is? bv merk, type, bouwjaar, speelgoed, land, oud/nieuw?
Bedankt.
pistool.JPG
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Iemand die dit pistool herkent?

Bericht door racefiets »

Het is een soort salon pistool. Kan 6mm flobert zijn maar ook 4mm. Jaartal wordt moeilijk zonder meer informatie maar zal rond 1900 liggen vermoed ik.
Verplaatst van Militaria verzamelen naar Identificatie onbekende militaria op 06 jan 2021, 08:17 door Erik

Brilboom
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jan 2021, 18:08
Gegeven: 4 keer

Re: Iemand die dit pistool herkent?

Bericht door Brilboom »

Bedankt voor je antwoord.
Flobert is in mijn woordenboek een soort "licht geweer".
Maar als ik op internet plaatjes zoek van flobert kom ik wel dit soort dingen tegen ja.
Waar kan ik een expert op dit gebied vinden die me kan vertellen wat dit precies is?
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Iemand die dit pistool herkent?

Bericht door soldaat »

Staan er geen stempels of meten met een iets dergelijks op? Je kunt zo wie zo het caliber met een schuifmaat ik vermoed dat het 6mm zal zijn
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Iemand die dit pistool herkent?

Bericht door racefiets »

Je zou eens op de website van littlegun kunnen kijken.
http://littlegun.be/
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Iemand die dit pistool herkent?

Bericht door Erik »

Het is een percussiepistool, beter is het algemeen te googlen op 'percussion pistol' en dan afbeeldingen gaan bekijken tot je iets treft wat hier sterkt op lijkt.
Jammer dat je geen foto's hebt van meerdere kanten van het wapen...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Iemand die dit pistool herkent?

Bericht door racefiets »

Dit is geen percussie pistool Erik. Deze wordt geladen met patronen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Iemand die dit pistool herkent?

Bericht door Erik »

racefiets schreef: 14 jan 2021, 20:24 Dit is geen percussie pistool Erik. Deze wordt geladen met patronen.
Is dat zo? Ben ik een beetje blind aan het worden of is hiermee het belang van goede foto's wel onderstreept? :lol: :lol: :lol:
Geladen met patronen kan-ie van Flobert zijn. Die maakte kkw in pistolen en geweren.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Brilboom
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jan 2021, 18:08
Gegeven: 4 keer

Re: Iemand die dit pistool herkent?

Bericht door Brilboom »

Beste WO2'ers
ik zal uit de kast komen.
Het ding op de foto heb ik 17 jaar geleden gekregen van een Duitse vriend van mijn ouders die zelf wapens (na)maakte. De man is inmiddels overleden. Het "pistool" heeft al die jaren bij mij rondgeslingerd en ik wist niet wat het was.

In verband met ontvangen moorddreigingen heb ik verleden jaar de politie gebeld en die kwam toen bij mij langs. De politie zag mijn "wapenverzameling", zijnde een luchtbuks en het "pistool", nam het pistool in beslag en ik zit nu in conflict met het OM in een rechtzaak wegens verboden wapenbezit.
Het OM zegt dat het pistool een FN is uit 1967.

Ik heb inmiddels contact met iemand van littlegun.be. Deze persoon zegt dat het wapen onmogelijk een FN kan zijn.
De nabestaanden van de persoon die mij 17 jaar geleden het pistool gaf hebben me al gewaarschuwd dat de dingen er zo echt uitzagen dat zelfs experts zich kunnen vergissen.

Nou dat is een mooie boel dus. Ik heb het pistool dus niet meer en een goede foto heb ik helaas ook niet.
Wel begin ik door mijn internetzoektochten inmiddels zelf expert te worden. Het is inderdaad geen percussiepistool. Als ik het goed begrijp heeft een percussiewapen een soort los slaghoedje of zoiets. Daar is bij dit geen plaats voor.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Iemand die dit pistool herkent?

Bericht door racefiets »

Kijk of je een contra expertise op het wapen kan laten uit voeren. Je advocaat kan je daar vast bij helpen. Voor eeb expert kan je de VNW wel benaderen.
Brilboom
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jan 2021, 18:08
Gegeven: 4 keer

Re: Iemand die dit pistool herkent?

Bericht door Brilboom »

Bedankt Racert, dat lijkt me een goede tip.
Inmiddels heb ik contact gezocht met de VNW.
Mijn advocaat vertelde dat in een eventuele rechtzaak experts moeten zitten in een of ander register van erkende experts. Naar dat register ga ik nu zoeken.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Iemand die dit pistool herkent?

Bericht door racefiets »

Daarvan zit er in ieder geval eentje bij de VNW of daar hebben ze heel nauwe contacten mee. Je kan ook direct even informeren bij Fare consultants. Oftewel Jas van Driel.
Brilboom
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jan 2021, 18:08
Gegeven: 4 keer

Re: Iemand die dit pistool herkent?

Bericht door Brilboom »

Onder de noemer "snelrecht" heb ik van de officier van justitie een jaar voorwaardelijk gekregen.
Het is een voorwaardelijk sepo. Dit betekent ongeveer dat ik niet word vervolgd voor vuurwapenbezit als ik me een jaar nergens schuldig aan maak en niet anderszins opval. En er zijn nog een paar andere voorwaarden.
Ik vind de hele gang van zaken belachelijk en zelfs schandalig maar dit is blijkbaar hoe het gaat :bonk:
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Iemand die dit pistool herkent?

Bericht door Jim »

Dit is niet uitzonderlijk. Mogelijk dat de officier van justitie er zelf niet veel heil in zag en op deze manier ervanaf wilde komen. Ik heb ook van gevallen gehoord dat men als men voor afstand doen tekende dat er dan geen rechtzaak zou volgen. Veel mensen hebben geen behoefte om voor de rechtbank te komen dus dat zijn de gevolgen. Ik heb ook gevallen gehoord die het wel lieten voorkomen en in sommige gevallen zelfs hun spullen terugkregen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Iemand die dit pistool herkent?

Bericht door racefiets »

Als ik lees een jaar voorwaardelijk dan ben je dus veroordeeld en heb je een aantekening op je strafblad.
Plaats reactie