Kleipijpjes en andere rook atributen

Games, etc. Let op: modelbouw, reenactment e.d. hebben eigen onderdelen.
Plaats reactie
Pak88
Lid
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Kleipijpjes en andere rook atributen

Bericht door Pak88 »

Roken doe ik al lang niet meer, wel graag gedaan. Zware shag, en sigaren uit Brazilië.
Bij graven naar archeologische vondsten kom je op sommige plaatsen scherven en stukjes Kleipijpjes tegen. Ik heb die altijd meegenomen naar huis, ook andere zaken die op een rooktafeltje ooit een plaatsje hadden vond ik leuk om te verzamelen. Het heeft wel iets gezelligs vind ik, ook al ga ik niet weer beginnen met roken. Het merk Dragon wat ik rookte bestaat ook niet meer.......maar in mijn vitrine is nog steeds plaats voor deze spullen.
20201219_220500.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kleipijpjes en andere rook atributen

Bericht door Erik »

Je weet dat er een vereniging voor is? De PKN! Hier hun website: https://www.tabakspijp.nl
Vanuit de archeologie komen die dingen veel tegen, ze dienen als 'gidsvondst' omdat ze vrij nauwkeurig te dateren zijn. In mijn jeugd zocht ik ze altijd, heb er enkele honderden liggen.
En zware shag is ook voor mij alweer een heel tijdje taboe....
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Pak88
Lid
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Kleipijpjes en andere rook atributen

Bericht door Pak88 »

hoi Erik, leuk die link. daar ga ik toch eens kijken, oh jij deed dat ook. ik heb zelf nog de boekjes liggen waar men de pijpjes en hun makerstempel in kan opzoeken.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kleipijpjes en andere rook atributen

Bericht door Erik »

Heb je titels en uitgeverijen voor mij? Nooit te laat om eens te kijken wat ik wel en niet heb! Ik heb mij na 20 jaar weer aangemeld bij een Archeologische vereniging en komend jaar zal ik toch wel weer eens een aantal keren de grond ingaan! Hoewel het hier (Zuidrand Veluwe) voornamelijk steen- en bronstijd is, is het goed om voorbereid te zijn op 17e eeuw en verder!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Pak88
Lid
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Kleipijpjes en andere rook atributen

Bericht door Pak88 »

hoi Erik, ik heb de titels hier.
1. pijpenbrevier van joachim.A. frank/georg A. brongers
2. pijpen en tabak van G.A brongers
3. pijpmakers en pijpmerken 1724- 1865.
mocht je interesse in een of meerdere hebben dan verkoop ik ze wel aan je als je wil.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kleipijpjes en andere rook atributen

Bericht door Erik »

Pijpen en Tabak van Brongers heb ik! Dank voor je tips!
Mocht je ze te koop willen aanbieden: de eerste en de derde neem ik graag van je over! Heb je een gedachte prijs?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Pak88
Lid
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Kleipijpjes en andere rook atributen

Bericht door Pak88 »

Is 15euro plus verzendkosten ok Erik?
Pak88
Lid
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Kleipijpjes en andere rook atributen

Bericht door Pak88 »

Archeologie heeft mij ook altijd wel geboeid, leuk dat jij er weer mee begint. In mijn omgeving is dat niet eenvoudig, als er nog een vereniging is. Barste die altijd van de hebberige egoïsten, die een ander niks gunde. Daar voel ik mij niet in thuis. En ben opgestapt Ik gun ieder het zijne.
Pak88
Lid
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Kleipijpjes en andere rook atributen

Bericht door Pak88 »

Ik heb mijn verzameling ijzeren kanonskogels ook nog, die ging ik ook graag zoeken toen dat nog mocht. Met md en magneet, heb jij die ook in jou omgeving Erik?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kleipijpjes en andere rook atributen

Bericht door Erik »

22,50 EU totaal voor die boekjes is prima pak88!
Hoezo mag je geen kanonskogels verzamelen? Staan bijna expliciet in de WWM genoemd als zijnde 'niet verlof- of ontheffingsplichtig'!
En ja, ik heb ook slechte ervaringen met een enkeling in de archeologie, uit de tijd dat de amateurverenigingen ook nog wel eens leken op 'schatgraverij'.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Pak88
Lid
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Kleipijpjes en andere rook atributen

Bericht door Pak88 »

hoi Erik, wil je mij je adres nog eens geven. heb je mijn rekening nummer nog? en er is een misverstand, ik bedoelde toen het zoeken met md nog mocht in mijn omgeving. dat is jaren geleden uiteindelijk verboden. schatgraverij..... ja das het goede woord voor wat de lieden deden die ik bedoelde. schatgravers, voor ik uit die vereniging ging had ik het geluk om een tijdelijke verstop plek te vinden van die gasten. ik heb snachts alles weggehaald, en bij de goeien gebracht. dat heeft een enorme opschudding veroorzaakt voor enkele jaren, en ik had stil plezier.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kleipijpjes en andere rook atributen

Bericht door Erik »

ik zie dat ik jouw rekeningnummer ok niet terugvind! Apart! Stuur je 'm even via een PB naar mij?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Pak88
Lid
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Kleipijpjes en andere rook atributen

Bericht door Pak88 »

Ter verduidelijking nog een feit over die onbetrouwbare archeologische amateurs. Waar ik hun buit van weghaalde s'nachts. Die gasten hielpen beroepsarcheologen om de vondsten weg te voeren naar de auto, en netjes in kisten in te pakken terwijl de archeologen verder konden graven. Af en toe zag ik een van die hulpjes bij de auto weglopen met iets bij zich wat ie in de struiken verborg. Het ging dus om echte diefstal. Het is niet zo dat ik heilig ben, maar dat vond ik een goede daad van mezelf om de dieven te bestelen.
Plaats reactie