.303 kogelpunt?

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
Niels K
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 12 sep 2020, 00:36
Locatie: Friesland
Gegeven: 17 keer
Ontvangen: 2 keer

.303 kogelpunt?

Bericht door Niels K »

Hé!
Ik had vandaag deze kogelpunt van een kennis van me gekregen maar, vroeg me af of deze ook uit de oorlog komt?
Volgens mij is het een .303. Hij is 4cm lang en 7mm breed. Op de onderkant staat A.RS 3.14 en in het midden een D.
Niels K
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 12 sep 2020, 00:36
Locatie: Friesland
Gegeven: 17 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: .303 kogelpunt?

Bericht door Niels K »

Kan de bijbehorende foto's er niet bij plaatsen, Heb een HTTP fout.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: .303 kogelpunt?

Bericht door racefiets »

Geeft niet, een foto is niet nodig. Met de tekst onder op de kogelpunt kan het er maar eentje zijn en dat is een kogel voor de Franse 8x50R.
Hij is gemaakt in 1914 maar dat wil niet zeggen dat die toen ook als patroon geladen is. (hoewel die kans wel aanwezig is gezien het uitbreken van WO1) Het is wel vrij vaak voorkomend voor dat je kogels uit de periode van einde WO1 en wat later op hulzen tegen komt tot in de jaren 30.
Niels K
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 12 sep 2020, 00:36
Locatie: Friesland
Gegeven: 17 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: .303 kogelpunt?

Bericht door Niels K »

racefiets schreef: 22 feb 2021, 20:28 Geeft niet, een foto is niet nodig. Met de tekst onder op de kogelpunt kan het er maar eentje zijn en dat is een kogel voor de Franse 8x50R.
Hij is gemaakt in 1914 maar dat wil niet zeggen dat die toen ook als patroon geladen is. (hoewel die kans wel aanwezig is gezien het uitbreken van WO1) Het is wel vrij vaak voorkomend voor dat je kogels uit de periode van einde WO1 en wat later op hulzen tegen komt tot in de jaren 30.
Aha intressant! Ouder dan ik dacht.
Plaats reactie