Gevonden huls

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
Brandweervrouw
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2021, 18:51

Gevonden huls

Bericht door Brandweervrouw »

Hoi hoi,

Ik heb gisteren tijdens het magneetvissen een huls gevonden. Nu ben ik benieuwd naar de herkomst ervan. Kan iemand mij vertellen wat voor munitie het is (naam, jaartal en uit welk wapen)? Helaas staat er geen leesbare tekst meer op de huls.

Alvast bedankt!

thumbnail_IMG_20210224_080219.jpg
thumbnail_IMG_20210224_080156.jpg
thumbnail_IMG_20210224_080150.jpg
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2765
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Gevonden huls

Bericht door racefiets »

Materiaal is te dik voor een huls.
Brandweervrouw
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2021, 18:51

Re: Gevonden huls

Bericht door Brandweervrouw »

@racefiets: wat is het dan?
N.H.
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2021, 20:32
Gegeven: 6 keer

Re: Gevonden huls

Bericht door N.H. »

Volgens mij is dit wel een huls. Het gaatje aan de onderkant is waar het slaghoedje heeft gezeten. Door tekorten aan andere metalen werden hulzen, in zowel de 1e als 2e wereldoorlog van andere legeringen gemaakt. Aangezien uw huls te dik lijkt te zijn voor een huls verbaasd het mij niet, dat deze is uitgezet door oxidatie. Gezien de witte oxidatie samen met de rode oxidatie, denk ik dat dit waarschijnlijk een Duitse huls is van na 1944. Door een tekort aan bepaalde materialen om messing te maken, maakte de Duitsers vanaf 1944 ook hulzen van een zink en staal legering. Het zou hier goed kunnen gaan om een Duitse huls. De Amerikanen deden het zelfde, door het zelfde probleem. Omdat de bodemstempel niet meer zichtbaar is en de huls door de tands des tijds nogal wat schade heeft opgelopen, zou ik u niet kunnen zeggen voor welk wapen deze werd gebruikt. Door het gebruik van legering (te zien aan de oxidatie). Durf ik wel te beweren dat dit om een huls gaat uit de tweede wereldoorlog.

P.S..
Na het schrijven van mijn mooie betoog en het nog eens goed bekijken van de foto's, doet alleen de lengte van de huls (10cm) mij wat aan het denken zetten. Ik begin nu ook wel sterk te twijfelen. Het zou dan goed kunnen gaan om een Amerikaanse browning M2 .50 huls. Gelet op de uitzetting van oxidatie. Daarvoor zou u iets meer onderzoek moeten doen van de locatie waar u deze huls gevonden hebt. De Amerikanen gebruikte dit wapen veelvuldig in vliegtuigen.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2765
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Gevonden huls

Bericht door racefiets »

Wanddikte van het materiaal van de huls bleef hetzelfde anders past of de kogel niet of de patroon past niet in het wapen.
Ijzeren .50 hulzen ken ik alleen als exercitie model. Ze zijn wel gemaakt in ijzer enkel zijn die voor zover mij bekend niet aan het front gebruikt.

Ps de eerste Duitse stalen hulzen zijn al voor WO2 geproduceerd. Waar je het jaartal 1944 vandaan haalt is mij een raadsel.
N.H.
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2021, 20:32
Gegeven: 6 keer

Re: Gevonden huls

Bericht door N.H. »

racefiets schreef: 02 mar 2021, 06:02 Wanddikte van het materiaal van de huls bleef hetzelfde anders past of de kogel niet of de patroon past niet in het wapen.
Ijzeren .50 hulzen ken ik alleen als exercitie model. Ze zijn wel gemaakt in ijzer enkel zijn die voor zover mij bekend niet aan het front gebruikt.

Ps de eerste Duitse stalen hulzen zijn al voor WO2 geproduceerd. Waar je het jaartal 1944 vandaan haalt is mij een raadsel.
De huls blijft zeker de zelfde dikte, daar heb ik het zover ik weet ook niet over gehad. Wel dat de dikte van deze huls door oxidatie dikker is geworden. Als dit anders is overgekomen, zet ik dit graag even recht.

Ijzerlegeringhulzen zijn weldegelijk aan het front gebruikt. Wel eens waar niet gelakt staal, maar wel metaallegeringen, waar richting het einde van de oorlog meer staal in kwam, omdat dit simpelweg goedkoper was en andere materialen spaarde.

Over de Duitse hulzen geef ik al aan dat ze dit ook deden in de 1e wereldoorlog. Waar ik het getal 1944 vandaan haal, dat is het jaar van de schaarste en tekorten aan alles voor bezet Europa. Niet alleen het leger had tekort aan van alles, maar zeker ook het volk die te leiden had onder het invorderen van producten en materialen voor de Duitse oorlogsvoering. We kennen denk ik wel allemaal het beeld van bijvoorbeeld, de fietsen zonder banden of de auto met een gasballon op het dak.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2765
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Gevonden huls

Bericht door racefiets »

Voor de Heer werden al verkoperd stalen 7,92x57 patronen gemaakt in 1937. Stalen hulzen in ieder geval al in 1941. Heb maar een paar fabrikanten langs gelopen maar kan ook best nog eerder. Heb nu even geen tijd om alle lijsten langs te gaan.
Ook in bijvoorbeeld 2cm munitie weren (verkoperd) stalen hulzen al veel eerder gebruikt. Je jaartal 1944 is gewoon niet waar.
En inderdaad al tijdens WO1 werd ook al ijzer als hulsmateriaal gebruikt.

Dat de VS ijzer gebruikt heeft als hulsmateriaal klopt maar alleen de .45ACP is voor zover mij bekend daadwerkelijk hier gebruikt. Voor bijvoorbeeld .30/06 en .50 is het enkel op kleine schaal getest/geproduceerd maar het was niet de moeite om alles om te bouwen naar productie van stalen hulzen. Ook grotere kalibers zijn in ijzer gemaakt maar zouden eigenlijk alleen in de VS gebruikt worden. Hoewel er ook ijzeren 105mm hulzen als bodemvondst gevonden zijn.
Plaats reactie