Erkennungsmarken verzameling

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Pak88
Lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Erkennungsmarken verzameling

Bericht door Pak88 »

Die panzer abwehr vind ik erg mooi, dat ontbreekt bij mij nog.
Pak88
Lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Erkennungsmarken verzameling

Bericht door Pak88 »

st/gren.e.u.a.batl.464 zijn in soest, zwolle, en arnhem geweest. en de a.7889 stm.werf.e, a .abt 3 van niederrhein naar arnhem , en in en om venlo laat 44. dat maakt het voor een nederlander net iets interessanter om in de verzameling te hebben.
Gebruikersavatar
013
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 aug 2019, 13:28
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Erkennungsmarken verzameling

Bericht door 013 »

Daar heb je helemaal gelijk in. Aangezien mijn interesses ook bij OT, KM (Küstenartillerie) Atlantikwall en Normandië liggen, wil ik daar ook naar uitwijken. Ik ben wel jaloers op de Flak's van jou zeg. Erg mooi!
Pak88
Lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Erkennungsmarken verzameling

Bericht door Pak88 »

mij lijkt het mooi om er een te vinden van een soldaat die hoorde bij: een spoorweg kanon, of bij een v1 of v2 lanceer basis.
Gebruikersavatar
013
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 aug 2019, 13:28
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Erkennungsmarken verzameling

Bericht door 013 »

ja dat geloof ik. Maar hebben die een eigen EKM? Of vallen die onder bijv. een zware FLAK batterij oid?
Pak88
Lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Erkennungsmarken verzameling

Bericht door Pak88 »

het was spontaan bij me opgekomen, ik weet dat niet uit mijn hoofd. ik zal in mijn boek kijken bij afkortingen of daar iets specifieks staat over spoorweg kanon of raketten.......
Pak88
Lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Erkennungsmarken verzameling

Bericht door Pak88 »

niet zo eenvoudig helaas, van V wapens is niks specifieks. het valt waarschijnlijk idd onder luftwaffe. en spoorwegkanon valt waarschijnlijk onder S.Artl.Abt. en dan lexikon der wehrmacht zien uit te vinden of de betreffende soldaat daarbij hoorde. weten we ook weer.
Pak88
Lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Erkennungsmarken verzameling

Bericht door Pak88 »

er bestaat wel de afkorting; RAK, van raketen. maar er staat niet bij om wat voor raketjes het gaat.
Gebruikersavatar
013
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 aug 2019, 13:28
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Erkennungsmarken verzameling

Bericht door 013 »

Het is een ware veldtocht om alle afkortingen, battalions, regimenten, batterijen etc te ontcijferen. Ik heb vaak al moeite met Lexikon haha. Het zou wel mooi zijn. Misschien is een boek toch een overweging waard (voor mij dan)
Pak88
Lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Erkennungsmarken verzameling

Bericht door Pak88 »

ja ik begrijp je, ik heb zelf ook daarom een boek erover gekocht. niet dat ik van plan ben om kiloś erkennungsmarken te gaan aanschaffen, maar het ellenlang zoeken is weg. of alles moeten vragen, waar je dan weer op moet wachten. er zijn idd ontzettend veel letter en cijfer combinaties, het is na opzoeken in het boek makkelijk om daarna gerichter op de lexikon te kijken waar de eigenaar geweest is in de oorlog. ook is het boek handig om in te bladeren om te bepalen welke EM je nog wilt. dat gaat ook op voor de boeken over EK 1 en 2. goed hulpmiddel bij determinatie, hoewel men toch een beetje een sherlock holms moet zijn {[met loep] in het geval van de EKś. maar het is leerzaam, en er word uitgelegd waar je moet kijken om een kenmerk van een bepaalde maker te zien. en ik bepaal ook daarmee welke ek ik nog wil en van welke maker juist geen. het is heel persoonlijk of je het geld er voor over hebt, velen niet. maar ik heb toch nooit bij de meerderheid behoord.
Gebruikersavatar
013
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 aug 2019, 13:28
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Erkennungsmarken verzameling

Bericht door 013 »

Welk boek over de ekm's heb je, als ik dat vragen mag? Dat van die makers was ik mij nog eens niet van bewust. Klinkt uiteraard wel logisch, maar door het ontbreken van een herstellercode en/of WaA, denk je er niet snel aan.
Pak88
Lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Erkennungsmarken verzameling

Bericht door Pak88 »

ik heb het boek: Deutsche erkennungsmarken, von anfang bis heute. dat is mij op dit forum aangeraden als het beste, en dat geloof ik ook wel. het is een groot en dik boek vol info. en ook vele voorbeelden van ekmś. voor de gene die maar enkele marken willen kopen, heeft de aanschaf van zoń boek natuurlijk geen zin. maar ik koop er af en toe een, en dan is het boek nuttig.
Gebruikersavatar
013
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 aug 2019, 13:28
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Erkennungsmarken verzameling

Bericht door 013 »

Bedankt voor deze info, Pak88
Plaats reactie