.50 puntkogel? 20mm Hisp Suica

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
WW2_Magnet_Hunter
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2021, 10:19
Gegeven: 1 keer

.50 puntkogel? 20mm Hisp Suica

Bericht door WW2_Magnet_Hunter »

Goedemorgen forumleden,

Ik ben sinds kort van start gegaan met serieus magneetvissen in WW2 gebieden. Gisteren heeft me dit weer leuke vonsten opgeleverd, echter heb ik over 1 vondst mijn twijfels wat het is. Mijn eerste ingeving was de punt van een .50 patroon, maar begin te twijfelen. Zou iemand mij kunnen vertellen wat dit is?

Het object is ongeveer 8cm lang, er zit veel troep aan vastgekoekt, maar op ongeveer 1cm vanaf de onderkant lijkt een inkeping te zitten waar de huls is dichtgeknepen geweest.

Heeft iemand trouwens nog tips om de vastgekoekte rommel te verwijderen?
Bijlagen
c00de9ca-40ee-4c69-acdd-80b26450e9e1.jpg
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: .50 puntkogel?

Bericht door racefiets »

Is zeker geen .50 projectiel, eerder een 20x110 Hispano Suiza SAPI projectiel.
WW2_Magnet_Hunter
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2021, 10:19
Gegeven: 1 keer

Re: .50 puntkogel?

Bericht door WW2_Magnet_Hunter »

Hi Racefiets,

Super bedankt voor je eerste reactie. Gezien de locatie zal dit vanuit een vliegtuig geschoten zijn.

Allereerst de vraag, betreft dit mogelijk explosieve munitie? Daar kan ik niet veel over terugvinden helaas.

Heb je meer informatie nodig om te controleren of het inderdaad een 20x110 Hispano is? Heb je ook informatie hoe ik de rotzooi van het de kop kan verwijderen, zodat de punt beter zichtbaar wordt?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: .50 puntkogel?

Bericht door racefiets »

Het is een brandstichtend exemplaar en verboden te bezitten zonder de juiste papieren.
WW2_Magnet_Hunter
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2021, 10:19
Gegeven: 1 keer

Re: .50 puntkogel?

Bericht door WW2_Magnet_Hunter »

Goedemorgen Racefiets,

Bedankt voor je reactie, inmiddels heb ik de punt niet meer in bezit. Better safe then sorry!
Plaats reactie