Geen Balkenkreuze

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Geen Balkenkreuze

Bericht door Zitadelle »

Afbeelding

Kan iemand me zeggen of deze 'Panther' tank geen Balkenkreuze had of dat ze gewoon weggelaten zijn voor de tekening?
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Allebei mogelijk. Er bestaan meerdere foto's van gecamoufleerde Panzer zonder balkenkreuz.
Maar gezien er hier echt geen enkele markering opstaat, gok ik dat het gewoon is weggelaten.

Maar het is slechts een gok.
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Heeft iemand foto's van Panthers in en rond Arnhem/Nijmegen??
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Afbeelding

Jagdpanther Arnhem met daarnaast de resten van een lichte bommenwerper type??

http://members.lycos.nl/marketgarden44/
War is something human...
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

antwerpx schreef:Allebei mogelijk. Er bestaan meerdere foto's van gecamoufleerde Panzer zonder balkenkreuz.
Maar gezien er hier echt geen enkele markering opstaat, gok ik dat het gewoon is weggelaten.

Maar het is slechts een gok.
Is dat geen tekening? Misschien is de tekenaar de taktische markering vergeten. Ander kan het altijd wegens camouflageredenen weggelaten zijn.
War is something human...
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ruben schreef:Is dat geen tekening?
Wat Zitadelle postte is inderdaad een tekening
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

Onderschrift bij de foto van Zitadelle luid:
Sd.Kfz.171 Pz.Kpfw.V Panther Ausf. G 'early version', I./SS-Panzer-Regiment 10, Elst
Again, a tank painted in the three-color scheme, and onze more a dark yellow base color with green and brown flecks. Unit markings were non-existent, and nothing is known of the numbers. The barred cross was on front of the hull, and the whole tank was covered with zimmerit.
By the way, ik heb wel een boek met foto's van Panthers van Kampfgruppe Knaust. Ze zijn alleen een beetje onduidelijk. Waarvoor heb je ze nodig als ik het vragen mag?
-F.U.B.A.R-
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Komt dit niet gewoon doordat Kampfgruppe Knaust in Duitsland snel met enkele Panzer werd uitgerust en daarna nog sneller naar het Nederlandse front werd gezonden? De bemanningen hadden simpelweg geen tijd voor het aanbrengen van markeringen.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

barry schreef:Onderschrift bij de foto van Zitadelle luid:
Sd.Kfz.171 Pz.Kpfw.V Panther Ausf. G 'early version', I./SS-Panzer-Regiment 10, Elst
Again, a tank painted in the three-color scheme, and onze more a dark yellow base color with green and brown flecks. Unit markings were non-existent, and nothing is known of the numbers. The barred cross was on front of the hull, and the whole tank was covered with zimmerit.
By the way, ik heb wel een boek met foto's van Panthers van Kampfgruppe Knaust. Ze zijn alleen een beetje onduidelijk. Waarvoor heb je ze nodig als ik het vragen mag?
Referentiemateriaal om mijn model van Hasegawa zo realistisch mogelijk te maken.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Tsja, ik denk nogsteeds dat het komt door de haast waarmee ze uitgerust en naar het front gezonden werden. Je zag dit wel vaker bij dit soort ad hoc eenheden. Als ze er onmiddelijk tegenaan moeten hebben de bemanningen wel wat beters tedoen dan nummertjes en symbooltjes schilderen.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

Zitadelle schreef:Referentiemateriaal om mijn model van Hasegawa zo realistisch mogelijk te maken.
Ik kan wel wat foto's van Panthers "on the move" en uitgeschakelde Panthers inscannen. De foto's zijn alleen niet erg scherp dus......
Als je denkt dat je er wat aan hebt wil ik wel even wat voor je inscannen, geef dus maar even aan of je er iets aan denkt te hebben.
-F.U.B.A.R-
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

Hier zijn ze dan:
Afbeelding
Afbeelding
-F.U.B.A.R-
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Erg vaag. Maar toch bedankt. Helaas kan ik er niet echt wijzer uit worden. Maar wederom erg bedankt. Tof van je!
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

De foto's zijn inderdaad erg vaag. Dit heeft waarschijnlijk twee redenen:
- de Panthers reden op relatief hoge snelheid;
- de foto's werden in het geheim genomen door een verzetsman.

De camouflage bestaat slechts uit camouflagenetten, let ook op de schurzen.
-F.U.B.A.R-
Plaats reactie