Lijst met Hitler

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Changer
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mar 2021, 12:29

Lijst met Hitler

Bericht door Changer »

Hallo kenners,

De bijgevoegde lijst met het portret van Hitler komt bij iemand uit een kelder die in Aken woonde.
Nu ben ik erg benieuwd hoe oud het is en of dit in grote productie is geweest en of het iets waard is.
Is het zeldzaam?
Het is volledig van karton vervaardigd. Het is ook geen houten lijst.
Afmeting is 32cm bij 24 cm.

Zit er onder iemand van jullie iemand die dit eerder heeft gezien en er ook nog iets kan over vertellen?
Ik ben zeer benieuwd naar alle reacties.

Alvast dank!
Bijlagen
Lijst Hitler achterzijde.jpg
Lijst Hitler voorzijde.jpg
Laatst gewijzigd door Changer op 22 mar 2021, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Verplaatst van Afbeeldingen naar Verificatie & taxatie (as) op 22 mar 2021, 21:43 door asjemenou

Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Lijst met Hitler

Bericht door asjemenou »

Hallo Changer,

Welkom op het forum. Je topic heb ik verplaatst naar de categorie Asmogendheden militaria.
Het is een beetje lastig inschatten wat de grootte is van het portret. Zou je de afmetingen kunnen vermelden?
Zou je ook detailfoto's van het portret kunnen plaatsen? Het is mij niet helemaal duidelijk of wat het nu is. Is het een originele tekening of gaat het om een gereproduceerde (gedrukte) tekening?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Changer
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mar 2021, 12:29

Re: Lijst met Hitler

Bericht door Changer »

asjemenou schreef: 22 mar 2021, 22:02 Hallo Changer,

Welkom op het forum. Je topic heb ik verplaatst naar de categorie Asmogendheden militaria.
Het is een beetje lastig inschatten wat de grootte is van het portret. Zou je de afmetingen kunnen vermelden?
Zou je ook detailfoto's van het portret kunnen plaatsen? Het is mij niet helemaal duidelijk of wat het nu is. Is het een originele tekening of gaat het om een gereproduceerde (gedrukte) tekening?
Hoi Asjemenou,

Dank voor je reactie.
Ik heb de maten erbij gezet. Ik zal nog wat gedetailleerde foto's plaatsen.
Geen idee of het een origineel is of een reproductie.
Zelf kan ik het echt nergens vinden op internet.

Groet Changer
Changer
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mar 2021, 12:29

Re: Lijst met Hitler

Bericht door Changer »

Toevoeging: het is geen tekening. Het lijkt een studiofoto dat op karton is afgedrukt. Dit gebeurde in vroegere jaren vaker.
Daar Hitler in 1933 als volkskanzler werd benoemd lijkt het portret niet ouder dan dat jaar. De foto nog steeds niet kunnen vinden op internet.
Dat lijkt het een uniek item te maken, maar niets is nog zeker.
Theoretisch zou het een oudere foto kunnen zijn die vanaf 1933 gebruikt werd.


Hitler draagt hier het zogenaamde SA Brownshirt. Hij had dit vaak aan bij partijbijeenkomsten en andere bijeenkomsten voordat hij aan de macht kwam in 1933. Soms droeg hij dit shirt ook met Lederhosen.
Nadat hij aan de macht kwam heeft hij het, voordat de oorlog uitbrak nog bij 2 events gedragen. op 9 november 1933 bij de 'Putch Commemoration' en bij de SA en SS dag 'Blutfahne' toewijding en 'Reichsparteitag.
Hij is 1x gefotografeerd door fotograaf Heinrich Hoffmann met de bijhorende SA pet.Waarschijnlijk was dit in de periode van januari 1928 te München.
Hij had zo'n hekel aan die foto's dat hij de pet na de shoot nooit meer gedragen heeft.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Lijst met Hitler

Bericht door asjemenou »

Lastig om van één foto vast te moeten stellen of wat het is.
Als het een foto (montage) is dan zou je zilverkristallen in het beeld moeten zien. Fotopapier uit de jaren 30 en 40 van de vorige eeuw had nog een hoog zilvergehalte. Loop met het portret eens naar het raam en beweeg het eens heen en weer in het daglicht. Op deze manier kun je bij oude foto's meestal wel het zilver in de afdruk zien.
Mocht het een gereproduceerde (gedrukte) fotoprint zijn, dan zal er een goede kans bestaan dat de afbeelding is opgebouwd uit rasterpunten. Als je de afbeelding met een vergrootglas bekijkt dan zullen de rasterpunten mogelijk zichtbaar zijn.
Wanneer de foto is afgedrukt of geprint durf ik niet te zeggen. Een soortgelijk portret van Adolf Hitler uit zijn machtsperiode kan ik eerlijk gezegd ook niet vinden. Dit geeft mij de indruk dat er van dit portret geen grote oplages zijn gedrukt. Mogelijk is het zelfs een niet officiële vervaardiging.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Changer
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mar 2021, 12:29

Re: Lijst met Hitler

Bericht door Changer »

asjemenou schreef: 23 mar 2021, 18:36 Lastig om van één foto vast te moeten stellen of wat het is.
Als het een foto (montage) is dan zou je zilverkristallen in het beeld moeten zien. Fotopapier uit de jaren 30 en 40 van de vorige eeuw had nog een hoog zilvergehalte. Loop met het portret eens naar het raam en beweeg het eens heen en weer in het daglicht. Op deze manier kun je bij oude foto's meestal wel het zilver in de afdruk zien.
Mocht het een gereproduceerde (gedrukte) fotoprint zijn, dan zal er een goede kans bestaan dat de afbeelding is opgebouwd uit rasterpunten. Als je de afbeelding met een vergrootglas bekijkt dan zullen de rasterpunten mogelijk zichtbaar zijn.
Wanneer de foto is afgedrukt of geprint durf ik niet te zeggen. Een soortgelijk portret van Adolf Hitler uit zijn machtsperiode kan ik eerlijk gezegd ook niet vinden. Dit geeft mij de indruk dat er van dit portret geen grote oplages zijn gedrukt. Mogelijk is het zelfs een niet officiële vervaardiging.
Hele goede tips, dank je wel!
We gaan weer even aan de slag om te kijken of we zilver en/of pixels-rasterpunten kunnen zien.

Zou inderdaad kunnen dat het een niet officieel exemplaar is.
Het feit dat het uit 1 geheel bestaat beeld/lijst/en tekst deed vermoeden dat het om een productie ging.
Kan zijn dat iemand in die tijd erg creatief is geweest.
In deze tijd zou je zoiets heel erg makkelijk kunnen maken, maar voor die tijd had je toch nog wel wat nodig en je ingangen moeten hebben lijkt mij.
Wordt vervolgd...
Changer
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mar 2021, 12:29

Re: Lijst met Hitler

Bericht door Changer »

asjemenou schreef: 23 mar 2021, 18:36 Mocht het een gereproduceerde (gedrukte) fotoprint zijn, dan zal er een goede kans bestaan dat de afbeelding is opgebouwd uit rasterpunten. Als je de afbeelding met een vergrootglas bekijkt dan zullen de rasterpunten mogelijk zichtbaar zijn.
Wanneer de foto is afgedrukt of geprint durf ik niet te zeggen. Een soortgelijk portret van Adolf Hitler uit zijn machtsperiode kan ik eerlijk gezegd ook niet vinden. Dit geeft mij de indruk dat er van dit portret geen grote oplages zijn gedrukt. Mogelijk is het zelfs een niet officiële vervaardiging.
We zijn weer een stapje verder. Er is geen zilver te bekennen.
Het bestaat uit een rastermotief (kleine vierkantjes). Hiermee gaan we het als drukwerk bestempelen.
We gaan er vanuit dat het een reproductie is van een foto. We gaan er nog wel vanuit dat de fotograaf Heinrich Hoffmann is geweest.
Daar we nog geen 2e exemplaar of info op internet kunnen vinden (tot nu toe) houden we het op een beperkte oplage.
Zijn er nog tips waar we het werk eventueel kunnen voorleggen?

Specifieke kenners en/of taxateurs?
Changer
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mar 2021, 12:29

Re: Lijst met Hitler

Bericht door Changer »

Hieronder informatie met dank aan www.militariaplaza.nl
Bij deze ook alvast dank voor de info vanuit www.WO2forum.nl We zijn er erg blij mee.

Dit soort portretten van Hitler in SA uniform werden veelvuldig uitgegeven in de periode van het Derde Rijk en dateert niet perse van 1933 maar kan gedurende de gehele periode zijn gemaakt en/of verkocht. Het exemplaar dat u toont was een destijds goedkopere uitvoering die beschikbaar was voor veel mensen, deze portretten hingen veel op openbare plaatsen zoals winkels of kroegen en restaurants. Er is een bijna oneindige variëteit aan dergelijke portretten gemaakt van Adolf Hitler, al dan niet met SA uniform of zonder.
De door u getoonde afbeelding heb ik wel eens eerder gezien.

De verklaring ligt hem vooral in het feit dat dit soort afbeeldingen in Duitsland op internet op veel openbare verkoopsites niet verkocht mogen worden waardoor particulieren het eigenlijk niet aan kunnen bieden. Ook al is het volgens de wet wel toegestaan, Ebay, Catawiki en andere vergelijkbare sites staan de verkoop niet toe, ook op Marktplaats mag het niet aangeboden worden.

Je ziet dit soort lijstjes echter wel veel op beurzen en ook op antiek en rommelmarkten in Duitsland. Er is veel propaganda materiaal vernietigd maar er is zo verschrikkelijk veel geproduceerd in die jaren dat er nog heel veel te vinden is.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Lijst met Hitler

Bericht door asjemenou »

Goede uitleg van Jim (Militariaplaza). Dit is wat ik eigenlijk ook bedoel met een niet officiële vervaardiging. Net als in elk ander land werden er in nazi Duitsland ook statieportretten van het staatshoofd (Hitler) uitgegeven. Deze door het rijk verstrekte portretten kwam je meestal tegen in overheidsgebouwen, banken e.d.
Een niet officieel portret werd misschien door de lokale NSDAP vertegenwoordiging of een handige ondernemer op de markt gebracht.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Changer
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mar 2021, 12:29

Re: Lijst met Hitler

Bericht door Changer »

asjemenou schreef: 27 mar 2021, 19:39 Goede uitleg van Jim (Militariaplaza). Dit is wat ik eigenlijk ook bedoel met een niet officiële vervaardiging. Net als in elk ander land werden er in nazi Duitsland ook statieportretten van het staatshoofd (Hitler) uitgegeven. Deze door het rijk verstrekte portretten kwam je meestal tegen in overheidsgebouwen, banken e.d.
Een niet officieel portret werd misschien door de lokale NSDAP vertegenwoordiging of een handige ondernemer op de markt gebracht.
Dank je wel!
Nogmaals mooie info in het totaal. Dit bewijst de kracht van dit forum.
Plaats reactie