mag dat?

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Gust
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2021, 18:39

mag dat?

Bericht door Gust »

hitlerjugend1.JPG
Beste allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een aantal vragen.

Onlangs is een oom van me gestorven, en ik heb zijn para-commando dolk geërfd ( Hij is Belgisch para-commando geweest rond 1960 ). Een Fairbairn & Sykes model 3 denk ik.
Nu is het zo dat ikzelf dit niet in huis wil houden.

Tevens heb ik , denk ik een replica van een hitler jagend dolk op zolder gevonden ( van de vorige bewoners wss )

mijn vragen zijn:

Mág ik deze items te koop aanbieden?
Voor welke prijs kan ik deze aanbieden?
Waar kan ik deze aanbieden?

Meerdere foto's kan ik altijd mailen..
Bijlagen
commando dolk1.JPG
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: mag dat?

Bericht door Erik »

Hallo Gust! Welkom op het forum en meteen twee interessante voorwerpen! En een belangrijke vraag!
Hoe de wapenwet in België in elkaar steekt weet ik niet; ik kan ook niet zeggen of deze wapens in België verboden zijn.
In Nederland rangeren deze wapens onder de categorie IV wapens. Deze wapens zijn vrij van een aantal verboden! In feite mag je alles met deze wapens (voorhanden hebben, verhandelen etc) maar 1 ding niet: je mag ze niet dragen!
Dragen in de Nederlandse Wet Wapens & Munitie wordt gezien als: in de openbare ruimte zichtbaar met je meevoeren danwel niet zichtbaar en gebruiksgereed (lees: in korte tijd te gebruiken) Als je ze in een afgesloten kistje doet heet 't 'vervoeren' en dat mag weer wel!

Als je wat langer op dit forum zit en je hebt een aantal keren gepost, kun je een moderator vragen om toegang op onze Marktplaats-afdeling.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gust
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2021, 18:39

Re: mag dat?

Bericht door Gust »

Eric,
Bedankt voor je snelle respons.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: mag dat?

Bericht door racefiets »

Je mes is trouwens geen Hitler Jugend mes maar is er eentje van de scouting. Die heeft hetzelfde model gebruikt alleen met een ander ruitje in het handvat. In dit geval de fleur de lis.
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: mag dat?

Bericht door martinus »

Erik, vallen de fairbairns niet onder de 2-snijdende dolken die officieel verboden zijn?
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: mag dat?

Bericht door CollectorWo2 »

Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: mag dat?

Bericht door Erik »

martinus schreef: 25 mei 2021, 10:50 Erik, vallen de fairbairns niet onder de 2-snijdende dolken die officieel verboden zijn?
Terechte vraag.
Hetzelfde hebben we voor de dolk M.17 destijds gevraagd aan MinJenV in Den Haag. Ook een vast, tweesnijdend wapen. Blijkt dat deze wapens toch gewoon categorie IV zijn!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: mag dat?

Bericht door earlymb »

Erik schreef: 25 mei 2021, 20:46 Terechte vraag.
Hetzelfde hebben we voor de dolk M.17 destijds gevraagd aan MinJenV in Den Haag. Ook een vast, tweesnijdend wapen. Blijkt dat deze wapens toch gewoon categorie IV zijn!
Dat geldt dan ook voor het M3 mes, neem ik aan.
Plaats reactie