Poll - Wie is de grootste schurk in het midden oosten ?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.

Wie is de grote schurk in het midden oosten ?

Peiling eindigde op 27 nov 2002, 15:56

Arafat
4
44%
Sharon
2
22%
Bush
0
Geen stemmen
Arafat EN Sharon
1
11%
Geen van allen
2
22%
 
Totaal aantal stemmen: 9

Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Dit vond ik onder andere op http://xenohistorian.faithweb.com/neareast/ne15a.html
Al was de Aribische opstand volgens mij meer iets dat in het gehele midden-oosten speelde en niet specifiek over het Palastijnse probleem ging.
Sowieso is dit onderwerp (tijdsbalk) minder gerelateerd aan WO2.
Is meer gekoppeld aan de nasleep van WO1, na het verslaan van de As-mogendheden (waaronder het Ottomaanse rijk / Turkije, met veel invloed in de genoemde regio)
Meanwhile in Arabia, Sharif Hussein was walking a political tightrope. He assured the sultan of his undying support and told him that he was praying for victory against the infidel ("May God lay them low"), but he also kept saying that now was not the time to make the call for a holy war. Simultaneously he exchanged several letters with the new British High Commissioner in Cairo, Sir Henry McMahon. McMahon agreed to "recognize and support the independence of the Arabs," and made vague promises to set up Hashemite-ruled Arab kingdoms in Arabia, Syria, and Iraq after the war. However, there was also a string attached--McMahon told Hussein that the eastern shore of the Mediterranean had a population that was not predominantly Arab, which would exclude it from any future Arab state. Hussein countered by saying that the Turkish vilayets (provinces) of Aleppo and Beirut (northern Syria and Lebanon) were indeed Arab territories, and must be included; McMahon replied that the matter "will require careful consideration." At no point did either of them mention Palestine, Jerusalem, or the Jews. From the Arab point of view the Holy Land had always been part of Syria, so this omission meant nothing to Hussein. Nevertheless, McMahon, with that splendidly imperial attitude that was natural to Englishmen back then, did not take his promises very seriously. This was the first of many misunderstandings that would lead to trouble.
Wat preciezer in op je vraag gaat hetvolgende stukje op die site:
The Arab Revolt

Wartime politics divided the Arabs. The Imam Yahya of Yemen and Ibn Rashid of northern Arabia were pro-Turkish, while al-Idrisi of Asir and Ibn Saud declared themselves in the Allied camp by the end of 1914. To complete the picture, the sheikhs of coastal protectorates like Kuwait were pro-British, and in Mecca sat Sharif Hussein. Of all these, only the Imam had more than a handful of troops, and none did anything that affected the war before the summer of 1916. For example, in July 1915 the Imam invaded British-held southern Yemen, occupying Lahej but not Aden; Turkish troops remained in Lahej for the rest of the war. Offshore, British ships controlled the Red Sea and blockaded Turkish-held towns along the coast.
As for Hussein, time was running out on the fence-sitting game. When Jemal Pasha's first attack on Egypt failed, he withdrew to Syria and began preparing for a second invasion. While doing so Jemal discovered underground Arab anti-Turkish activities. His response was a wave of repression that earned him the nickname of al-Jazzar, "the butcher." Jemal burned down villages and deported their inhabitants to Turkey; thirty-two prominent Arab civilians were executed; Arab units in the Ottoman army were moved out of Syria and replaced with Turks.

Jemal Pasha also announced that he would send a large Turko-German force to the Hejaz on its way to Yemen. Hussein decided to act when he heard the news. On June 10, 1916, Hussein declared himself in revolt by symbolically firing a rifle at the Turkish barracks in Mecca. The rebels quickly took Mecca and Jedda, but that was the limit of their ability. The ill-trained and ill-equipped Bedouins were brave enough when attacking lightly-armed soldiers, but they often ran away from artillery. After one such episode, the Arabs explained that they had "withdrawn to make ourselves some coffee."

For the Arab revolt to succeed it would need gold, arms, and advice. All that was on the way with an agent named T. E. Lawrence. The illegitimate son of an Anglo-Irish baronet, Lawrence had spent the years before 1914 traveling around the Middle East, studying archeology and Arabic language and history--and incidentally, spying on the Turks. When the war broke out, he used his talents to become a temporary captain in the intelligence service, stationed first in Cairo, and then Jedda in October 1916. There he quickly made up his mind about the Hashemite family. In his book on the Arab revolt, Seven Pillars of Wisdom, he wrote:

"The first, the Sharif of Mecca, we knew to be aged. I found Abdullah the second son too clever, Ali the first son too clean. Zaid the fourth son too cool. Then I rode up-country to Faisal the third son and found in him the leader with the necessary fire."

Prince Faisal now became the leader of the Arab revolt against the Turks. Lawrence learned to wear Arab clothing and ride camels, and thus turned himself into a Bedouin warrior. Together Faisal and Lawrence led successful guerilla raids, blowing up trains and railroad tracks, and attacking isolated Turkish units. Nevertheless, the legend of "Lawrence of Arabia" belongs more to Western literature than it does to Arab history. Lawrence respected Arab culture, but his first loyalty was always to Britain; he wore an Arab headdress not out of love for the Arabs, but because they respected and trusted him when he did. Lawrence wanted independent Arab states in the Middle East because the most likely alternative would have been French colonies (he hated the French as much as he hated the Turks). The reason why books and movies exist about Lawrence is because German and Allied troops were monotonously slaughtering one another in the mud of Flanders, and the West desperately needed a hero who could work miracles elsewhere. To most Arabs, however, the "Lawrence of Arabia" story is overshadowed by the betrayal of the postwar settlement.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
microgolfoven
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 nov 2002, 10:58
Locatie: Vlaanderen

Bericht door microgolfoven »

dvaupell schreef:Het was provocerend van Sharon om de de tempelberg te bewandelen.
De reacties die hierop volgden waren natuurlijk buiten iedere proportie.
Hoe kan een land zich verdedigen tegen zelfmoordaanslagen met vele onschuldige slachtoffers ? Arafat doet niets of kan niets doen.
Israel voert wanhoopsacties uit.
In mijn ogen is Arafat een terrorist gebleven met als enig doel Israel te vernietigen. Hij is daarmee, in mijn optiek de grootste schurk.
Ja, zo dacht ik er ook over, Arafat doet te weinig van zijn kant om de problmenen op te lossen. Hoewel dit soms ook van Israël gezegd kan worden, heb ik toch meer de neiging om mij achter de Israëlisch te zetten. :roll:
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Weet je wat ik niet begrijp?
Dat de mensen daar het allemaal volhouden; dat ze niet in zijn gestort en alleen nog maar van elkaar willen houden.
Dat ze nog steeds niet begrijpen dat alles wat ze een ander aandoen ook weer terug zal komen.
Dat de leiders daar blind zijn ok, maar dat de bevolking meegaat in hum blindheid.
Want zoals ik dat alles gadesla zal het geweld pas ophouden als 1 van de groepen mensen vertrekt; en dat gaat niet zomaar.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Dat de mensen niet willen begrijpen dat vrede de beste oplossing is is een gevolg van het het feit dat kinderen daar al jong geïndoctrineerd worden door mensen die ook al eerder geïndoctrineerd zijn. De oude kerkelijke leiders zijn daar gevaarlijk (ik noem ze ook wel die baartjes..). Die naaien daar elke keer de boel op, wat weer een reactie van de andere kant oplevert.

De leiders kunnen daar ook bijna geen compromis sluiten zonder gezichtsverlies te lijden. Het volk accepteert dat blijkbaar niet daar. We weten inmiddels wat er is gebeurd met Rabin. Vrede is helaas onmogelijk.

Ik was altijd geneigd om de kant van Israel te kiezen omdat ze altijd omringd waren en zijn door vijanden. Inmiddels vind ik dat ook Israel niet meer vrijuit gaat. Zelf slaan ze na elke terreuraanslag tien keer zo hard terug wat weer nieuwe aanslagen uitlokt, een geweldsspiraal dus. Arafat kan je ook moeilijk echt iets kwalijk nemen want hij heeft zijn volk niet onder controle.

Conclusie: De leiders (brein) boven iedereen misbruiken de domme krachten om oorlogje te voeren en zelf blijven ze buiten schot. Ondertussen zetten ze het gewone volk tegen elkaar op. Daarom nooit vrede...

Ik blijf dus bij twee schuldigen
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ja...en ik blijf bij miljoenen schuldigen!
For he who isn't part of the solution is part of the problem!
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Tsja - In de vorige antwoorden zit wel een waarheid.

Ik weet echter niet in hoeverre je de gewone Israelische of Palestijnse winkelier (Ik noem maar een voorbeeld) verantwoordelijk kunt houden.

Wat mij opvalt is dat de rol van de VS in deze discussie helemaal niet aan de orde komt. Europa kunnen we hooguit verwijten dat ze (we) door gebrek aan daadkracht nauwelijks een rol spelen, maar de VS heeft toch een duidelijke rol...

Ik ben geneigd te denken dat het conflict op één of andere wijze ook een Amerikaans belang is, anders hadden zij wel iets gedaan. Hierbij hebben ze volgens mij niet eens goedkeuring van de VN nodig omdat zowel Israel als de Palestijnen zich ook niet aan de resoltuties houden.

Het zal toch niet zo zijn (zoals bijvoorbeeld tijdens het Russisch/Afghaans conflict of de oorlog tussen Iran en Irak) dat de VS een mooie kans heeft hier zijn nieuwe wapens te testen ?

Wie reageert :?: }>
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik denk ook dat er een Amerikaans belang is in de zaak. Heel kort door de bocht zijn ze "vriendje" van Israel...

Dat Osama er ook van overtuigd is kun je lezen in deze thread :+. Ik denk alleen dat Amerika niet de juiste partij is om het probleem te helpen op te lossen. Ze zijn partijdig, of hebben tenminste de indruk bij de andere partij om partijdig te zijn. Den Europeesche Unie heeft hier misschien meer uitstraling, hoewel "wij" minder gewicht in de schaal kunnen leggen.

De gewone mens in de straat (winkeltje, etc.) is zich er misschien niet van bewust of kan er wellicht niets aan doen, maar ik sluit mij aan bij de reactie van Martijn. Als je daar woont wordt je opgevoed met haat en onbegrip. Er ontstaat een maatschappij die steeds moeilijker contact zal kunnen maken met de andere partij. Dit is van toepassing op beide partijen. Zoals ik al eerder heb gezegd dat ook de media daar een gekleurd beeld geeft. Je bent als kijker afhankelijk van de redactie, een handje vol mensen die een heleboel macht heeft. We hebben de rechterlijke macht, de uitvoerende macht, de wetgevende macht, maar van mij mag daar de media ook wel bij!

Ik denk dat dit probleem door de bestaande partijen niet op te lossen is, niemand wil water bij de wijn doen. Amerika als bemiddelaar is ongeschikt, Bush komt een conflict alleen maar goed uit op 't moment?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Zeker - Amerika is niet neutraal in dit conflict. Dat ze een Israël op één of andere wijze steunen is duidelijk.

Mijn idee is echter dat het belang van de VS om het conflict in stand te houden groter is dan om Israël te helpen het conflict te beïndigen. (Anders hadden ze dat wel gedaan, toch ?)

Als je met een invasiemacht Koeweit kunt onzetten of Afghanistan, dan kunnen ze ook het stukje Gazastrook en Westbank wel controleren, lijkt me.
Het beeld van de Palestijnen welke we met z'n allen via de media voorgeschoteld krijgen is toch dat dit allemaal weliswaar fanatieke lieden zijn, maar dat ze vechten met stokken en stenen...

Het kan zijn dat de VS niet zijn vingers wil branden door zich in dit conflict te mengen, maar is de VS dan wel zo'n vriendje van Israël ?
In ieder geval weet de EU geen stelling in te nemen waar alle lidstaten achter kunnen staan en vandaar de 'slappe' Europese houding.

Wij zouden vanuit ons veilige landje, zonder grote misstanden, toch een vrij genuanceerd beeld moeten kunnen hebben over deze situatie - wij zijn immers zonder haat en onbegrip opgevoed. Toch volgen wij slaafs wat de media ons voorzet.

In 1969 en 1973 waren we met z'n allen SUPER Pro Israël vanwege het beeld wat we van de situatie kregen. Nu zijn velen tegen de Israëlische opstelling omdat de Palestijnen zich niet zouden kunnen verweren tegen het Israëlische geweld - Ik vind het allemaal niet zo logisch.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Volgens mij snappen jullie er helemaal niets van.....het belang is namelijk om ervoor te zorgen dat het daaro een puinhoop blijft!
Redenen hiervoor zijn :
1 De ogen van de wereld naar al dat vreselijks keren; ipv naar al het vreselijks dat het amerikaanse leger uitspookt
2 Moslims extremisten bezighouden ipv elders zieltjes te winnen.
3 Voor het einde van de koude oorlog was een kruitvat nooit weg; want het heeft de macht van China en Rusland beperkt.
En last but not least :
4 Door vlak bij het suez kanaal allerlei rariteiten te laten gebeuren creeer je
a afrika buitenspel en dus "bij de westerse wereld"
b Een excuus voor het handhaven van troepen in het suez kanaal.

Vooral punt 4b is van belang; want voor de oplettende lezertjes was het misschien al duidelijk dat de westerse, en vooral de amerikaanse, vloote het hele aziatische continent omsingeld hebben, vanaf Japan naar Okinawa naar indonesie naar afghanistan naar irak naar het suezkanaal. Het enige wat er nog ontbreekt is een excuus om troepen in India en Pakistan te deponeren en dan is de kous af beste kijkbuiskindertjes!
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Ik zou het misschien iets anders formuleren, maar met deze visie ben ik het volledig eens - De VS heeft er belang bij het conflict in het Midden Oosten te laten voortbestaan.

Of het de belangen zijn die door Benmaf worden genoemd weet ik niet, maar dat het om dergelijke belangen gaat lijkt me zeer waarschijnlijk.

Is dit probleem eigenlijk wel op te lossen :?:
1. Israel en de Palestijnen zijn door diepgeworteld onbegrip en haat niet in staat het zelf te regelen.
2. De VS heeft belang bij dit conflict en zal dus proberen te voorkomen dat het echt wordt opgelost, maar staat aan de Israelische kant.
3. Europa doet niets om het probleem op te lossen door interne verdeeldheid en conflicterende belangen.
Zowel het Verenigd Koninkrijk als Nederland hebben van oudsher belangen in Israel. Frankrijk heeft van oudsher vele contacten en belangen in de Arabische wereld.
4. Rusland is in principe Pro-Arabisch, maar vanwege het grote aantal Israeli's van Russische komaf en het delen van technoligische kennis met Israel is ook Rusland intern verdeeld.

Welk land zou kunnen bemiddelen ?
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Is de Arjanus Vrijstaat gevestigd te gouda een optie als bemiddelaar?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Misschien kun je het voorstellen... :idea:

Onze permanente vertegenwoordiger bij de Verenigde Naties is DirkJan van den Berg, te bereiken op
Tel : 00-1-212-697 5547
Fax: 00-1-212-338 9760
E-mail: nyv-milad@minbuza.nl

Ik hoop dat jouw "mediator" het probleem kan oplossen.
:wink:
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ken je hem persoonlijk ofzo?
oh ja en die mediator die ben ik zelf.
de vrijstaat is alleen nooit erkend door de staat...wat nu?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Nee, maar ik dacht dat als je een oplossing hebt voor dit probleem , je dit het beste bij de VN kunt neerleggen. Je kan Arafat en Sharon natuurlijk ook zelf proberen te bellen ...
------------------------------------------------------------------
Even serieus nu - Ik zou het leuk vinden om in deze discussie eens te inventariseren welke oplossingen de bezoekers van ons forum in gedachte hebben... Ik doe even een paar "voorzetjes"

- Een soort Berlijnse muur bouwen tussen de Palestijnse gebieden en Israel :bonk:
- Alle bekende Palestijnse terroristen in Palestijns gebied arresteren en opsluiten :blackwhite:
- Palestijnen opnemen in de Knesseth en er weer één land van maken, dat door Palestijnen en Israeli's wordt bestuurd O-)

etc.

Zo kunnen we de voors en tegens van die 'oplossingen' bespreken.

Wie reageert ? A.U.B. serieuze reacties.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

dvaupell schreef:- Alle bekende Palestijnse terroristen in Palestijns gebied arresteren en opsluiten :blackwhite:
- Palestijnen opnemen in de Knesseth en er weer één land van maken, dat door Palestijnen en Israeli's wordt bestuurd O-)


A.U.B. serieuze reacties.
Kijk dat zijn goeie serieuze ideeen; ik zou hier nog maar 1 ding aan toe willen voegen:
zorg ervoor dat ook alle politieke en religieuze leiders opgesloten worden , palestijns en israelisch, want anders kom je er nooit!

En dan heb ik nog een opmerking:
Serieus is ook ok, dan kunnen we weer lachen!!
:+
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie