zoveel mogelijk gegevens geraagd over deze kist.

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
RenéPannekoek
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 nov 2021, 10:00
Gegeven: 4 keer

zoveel mogelijk gegevens geraagd over deze kist.

Bericht door RenéPannekoek »

Ik heb nu eindelijk deze mooie kist in mijn bezit gekregen. Afmetingen 72x30x44 cm.
Dit is een Nederlandse kist. Zo te zien heeft hij meerdere eigenaren gehad. Overgeschilderd en nieuwe naam geplaatst.
Door heel voorzichtig krabben en schuren kom ik een naam tegen 4.L. Wap.2328. (de 4 zal waarschijnlijk een letter zijn?)
ook nog WPN. ⁰42
Boven op de deksel heeft ook iets gestaan, dit is niet meer te lezen.
De laatste eigenaar H. Schumer Hoorn (rangen?) RAWN. ⁰711 (welke rang is dit? )
Waarschijnlijk geweest van Hendrik Schumer geb. 25-5-1900. In dienst januari 1920, uit dienst 1-10-1927 Den Helder.
4-8-1927 getrouwd met Setske (Sytske) Kuipers.
Bijlagen
Duitse of Nederlandse kist?
Duitse of Nederlandse kist?
Niet te lezen tekst op de deksel
Niet te lezen tekst op de deksel
DSC_1029.JPG
Smeedijzer sluitwerk
Smeedijzer sluitwerk
DSC_1011.JPG
Heeft een vakje in gezeten
Heeft een vakje in gezeten
Stukje stof in kist
Stukje stof in kist
4.L. WAP. 2328 (4 zal een letter zijn?)
4.L. WAP. 2328 (4 zal een letter zijn?)
DSC_1022.JPG
DSC_1003.JPG
DSC_1002.JPG
Laatst gewijzigd door RenéPannekoek op 23 nov 2021, 22:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: zoveel mogelijk gegevens geraagd over deze kist.

Bericht door Pak88 »

geen duitse makelij.
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: zoveel mogelijk gegevens geraagd over deze kist.

Bericht door Bertus Bunker »

Nederlandse kledingkist met wapen nummer.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: zoveel mogelijk gegevens geraagd over deze kist.

Bericht door Erik »

Absoluut Nederlands. Kribbekist, vooroorlogs. Ze werden met enige regelmaat doorverkocht door de oudere lichtingen, vandaar de meerdere eigenaren. Het was echter geen dienstverstrekking! Het was ook niet verplicht zo'n kistje te hebben. Afmetingen lagen min of meer vast, net als opschrift. Naam, onderdeel en wapennummer (WN, W.no., W.N., Wap. etc) Voor de afkortingen van onderdelen moet je echt even in de voorschriften duiken. Kistje moet zwart zijn (bij Regt. Jagers jagersgroen) en in 'zindelijken staat' (zie handboek soldaat No. 72)
In het kistje zat vaak een 'zwevend' vakje voor pen, inkt, horloge, kleine zaken. Die heeft er bij jou ook gezeten, zie binnenzijde ongeverfde strepen.
Schummer was Hoornblazer 2e Klasse hetgeen hij nogal creatief heeft weergegeven. Zijn wapennummer was 711. Zijn voorganger zat bij de Rijdende Artillerie (RA) Ik denk dat de letters PA (vlak voor het wapennummer) ook RA moeten zijn, hij zal het kistje binnen het onderdeel hebben overgekocht. Gezien het lettertype zou ik het kistje ergens in de jaren twintig zetten. In de jaren dertig wordt het allemaal wat strakker.
Alle beslag is origineel. Het is de moeite om eens rustig te gaan zitten en de vorige eigenaar letter voor letter te ontcijferen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
RenéPannekoek
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 nov 2021, 10:00
Gegeven: 4 keer

Re: zoveel mogelijk gegevens geraagd over deze kist.

Bericht door RenéPannekoek »

Erik schreef: 23 nov 2021, 09:43 Absoluut Nederlands. Kribbekist, vooroorlogs. Ze werden met enige regelmaat doorverkocht door de oudere lichtingen, vandaar de meerdere eigenaren. Het was echter geen dienstverstrekking! Het was ook niet verplicht zo'n kistje te hebben. Afmetingen lagen min of meer vast, net als opschrift. Naam, onderdeel en wapennummer (WN, W.no., W.N., Wap. etc) Voor de afkortingen van onderdelen moet je echt even in de voorschriften duiken. Kistje moet zwart zijn (bij Regt. Jagers jagersgroen) en in 'zindelijken staat' (zie handboek soldaat No. 72)
In het kistje zat vaak een 'zwevend' vakje voor pen, inkt, horloge, kleine zaken. Die heeft er bij jou ook gezeten, zie binnenzijde ongeverfde strepen.
Schummer was Hoornblazer 2e Klasse hetgeen hij nogal creatief heeft weergegeven. Zijn wapennummer was 711. Zijn voorganger zat bij de Rijdende Artillerie (RA) Ik denk dat de letters PA (vlak voor het wapennummer) ook RA moeten zijn, hij zal het kistje binnen het onderdeel hebben overgekocht. Gezien het lettertype zou ik het kistje ergens in de jaren twintig zetten. In de jaren dertig wordt het allemaal wat strakker.
Alle beslag is origineel. Het is de moeite om eens rustig te gaan zitten en de vorige eigenaar letter voor letter te ontcijferen.
Hartelijk dank voor je bericht. Als ik goed kijk zie ik de naam H Schumer er 2x op staan. Mogelijk heeft hij eerst een ander functie gehad met ander nummer en toen over geschilderd en zijn naam er opnieuw op gezet. Misschien had hij een broer ook met de letter H? Ik ga zoeken naar deze persoon.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: zoveel mogelijk gegevens geraagd over deze kist.

Bericht door Erik »

Misschien dat hij bij een herhalingsoefening de kist opnieuw wilde gebruiken? De wapennummers zijn ook anders.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie