Antwerpen bevrijdingsdag 1944

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dutchsteammachine
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 feb 2020, 19:37

Antwerpen bevrijdingsdag 1944

Bericht door dutchsteammachine »

Amateur 8mm opnamen te Antwerpen, genomen op de dag van of na bevrijding?
VAK_2849-CROPPED-png-1frm.png
VAK_2840-CROPPED-1frm.png
DSC_00014-CROPPED-1frm.png
DSC_00011-CROPPED-1frm.png
DSC_00010-CROPPED-f1frm.png
1-cropped-png-1frm.png
Ga de film laten schoonmaken en scannen in 4K. Dan kijken of ik de beelden kan schenken aan archieven.

Wat stukjes van een 2de film:
Ship-projected-3_stitch.png
Ship-projected-2_stitch.png
Ship-projected-8.png
Preserving the Past for the Future
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Antwerpen bevrijdingsdag 1944

Bericht door asjemenou »

Aparte beelden. Zeker voor wat betreft het filmframe waarop een Duits doorgebruikte Selbstfahrlafette Bren Carrier(e) te zien is.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Antwerpen bevrijdingsdag 1944

Bericht door Mr Mojo Risin »

dutchsteammachine schreef: 08 mei 2021, 15:02 Ga de film laten schoonmaken en scannen in 4K. Dan kijken of ik de beelden kan schenken aan archieven.
Persoonlijk zou ik de film laten zoals hij is en ook zo schenken aan een archiefinstelling. Of wil de je de filmrol absoluut houden? Een archiefinstelling zal in mijn ogen altijd over meer expertise beschikken voor de digitalisering en de bewaring van oude filmrollen. (Side note: ik ben archivaris van beroep :wink: )

Misschien kan je voor het schenken van de beelden terecht bij het Felix-archief van de Stad Antwerpen: https://felixarchief.antwerpen.be/
of het CegeSoma: https://www.cegesoma.be/nl
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
dutchsteammachine
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 feb 2020, 19:37

Re: Antwerpen bevrijdingsdag 1944

Bericht door dutchsteammachine »

Mr Mojo Risin schreef: 11 mei 2021, 08:44
dutchsteammachine schreef: 08 mei 2021, 15:02 Ga de film laten schoonmaken en scannen in 4K. Dan kijken of ik de beelden kan schenken aan archieven.
Persoonlijk zou ik de film laten zoals hij is en ook zo schenken aan een archiefinstelling. Of wil de je de filmrol absoluut houden? Een archiefinstelling zal in mijn ogen altijd over meer expertise beschikken voor de digitalisering en de bewaring van oude filmrollen. (Side note: ik ben archivaris van beroep :wink: )

Misschien kan je voor het schenken van de beelden terecht bij het Felix-archief van de Stad Antwerpen: https://felixarchief.antwerpen.be/
of het CegeSoma: https://www.cegesoma.be/nl
Ik zit er nog over na te denken. Het probleem is dat de meeste archieven volgens mij geen beelden accepteren zolang ze de orginele filmspoeltjes NIET in hun archief hebben. Ze hebben het meestal al druk genoeg met hun eigen materiaal. Archiveren, bewaren, digitaliseren en bijhouden is erg kostbaar werk!

Uiteindelijk ben ik diegene die actief zoekt naar dit soort materiaal om het tot zekere maten beschikbaar te stellen online(YouTube) en archieven/musea. Verder betaal ik zelf het inscannen en waar nodig schoonmaak. Het minste wat ik dan zelf wil houden zijn de orginele films en de ruwe video-bronbestanden.

Er zitten schimmeldraden op beiden spoelen, vooral de 2de met oorlogschepen. Dit is er met een speciale filmschoonmaak machine wel af te halen denk ik. Mij is het handmatig gelukt met een paar frames, maar ik heb geen machine om schoonmaken consistent uit te voeren. Ik ben bang als ik met doekjes aan de weer ga ik krassen op de emulsie en/of drager veroorzaak.

Sowieso ga ik de films EERST laten scannen, daarna pas laten schoonmaken. Voor het geval dat...

Interessant om te lezen dat jij archivaris bent! Enige kennis van zaken over digitaliseren van analoge film/foto's?

Zelf zat ik te kijken om het scannen te laten doen met een Müller HDS+ in 4K overscan en opslag als ProRes444. Met wetgate als dat nodig is.
Preserving the Past for the Future
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Antwerpen bevrijdingsdag 1944

Bericht door Mr Mojo Risin »

Technisch ben ik niet echt thuis in het digitaliseren van films, maar ik kan zowat de basics. :wink:
Weet je trouwens wat voor film het is? In de tijdsperiode van de Tweede Wereldoorlog werd nl. nogal wat nitraatfilm gebruikt wat zeer brandgevaarlijk kan zijn. Die films kunnen bij foute bewaring zelfs spontaan ontbranden. In België worden zulke film gedigitaliseerd en daarna opgeslagen in een bunker bij het centrum van het Koninklijk Belgisch Filmarchief (Cinamatek).
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
dutchsteammachine
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 feb 2020, 19:37

Re: Antwerpen bevrijdingsdag 1944

Bericht door dutchsteammachine »

Mr Mojo Risin schreef: 12 mei 2021, 13:12 Technisch ben ik niet echt thuis in het digitaliseren van films, maar ik kan zowat de basics. :wink:
Weet je trouwens wat voor film het is? In de tijdsperiode van de Tweede Wereldoorlog werd nl. nogal wat nitraatfilm gebruikt wat zeer brandgevaarlijk kan zijn. Die films kunnen bij foute bewaring zelfs spontaan ontbranden. In België worden zulke film gedigitaliseerd en daarna opgeslagen in een bunker bij het centrum van het Koninklijk Belgisch Filmarchief (Cinamatek).
Het is normaal 8mm film. Ik zou op de film moeten kijken of er Nitrate of Safety markeringen bij de perforaties staan.

Naar alles wat ik van verschillende archieven en Kodak heb gelezen is nitraat alleen gebruikt bij 70/75/65/35mm, vrijwel nooit bij amateurformaten zoals 16/9.5/8mm.

Die kwamen vrijwel alleen uit op safety film, vroeger acetate.

Gelukkig zijn de films in goede conditie buiten de schimmeldraden die het beeld doorlopen.
Preserving the Past for the Future
Gebruikersavatar
dutchsteammachine
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 feb 2020, 19:37

Re: Antwerpen bevrijdingsdag 1944

Bericht door dutchsteammachine »

Hier bewegende beelden van spoel 1 en een klein deel van spoel 2. DSLR opnamen van geprojecteerde films.



Hoogwaardige scan van de films in 4K komen er aan.
Preserving the Past for the Future
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Antwerpen bevrijdingsdag 1944

Bericht door asjemenou »

Mooi stukje historie. Bedankt voor het delen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
dutchsteammachine
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 feb 2020, 19:37

Re: Antwerpen bevrijdingsdag 1944

Bericht door dutchsteammachine »

Ik ben sinds kort in gesprek met stadsarchief Antwerpen, en zij hebben zeker interesse in de beelden. Binnenkort komt er een tentoonstelling/showing van beelden uit die tijd en ze willen deze film daar ook in gebruiken.

Zit te denken om de films + digitale bestanden te schenken.

Hellaas is het juridisch een beetje moelijk omdat de rechthebbende onbekend is, en er ook portretrecht op sommige fragmenten staat.

Verder zijn er collaborateurs te zien de worden weggebracht- die fragmenten vindt het archief (misschien) te gevoelig om zonder toestemming van auteursrecht/portretrecht te gebruiken.


Heel gaaf dus dat er al een doel voor de opnamens is gevonden, jammer dat het juridisch/ethisch een beetje moelijk is.

Mijn mening over de fragmenten met de collaborateurs is dat alle facetten van oorlog gezien moeten worden, ook met mensen in slechte/haat posities. Anders kunnen we alle niet-leuke beelden wel verwijderen en zo een happie de Peppie beeld geven van geschiedenis.

Wat is jullie mening?
Preserving the Past for the Future
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Antwerpen bevrijdingsdag 1944

Bericht door Proos »

Aangezien het oude beelden zijn hebben we het over een redelijk belang op portretrecht dat de nabestaanden zouden hebben van de geportretteerden. Het lijkt me sterk dat zo'n belang hard gemaakt kan worden. Daarenboven is er niet automatisch sprake van een portret wanneer iemand herkenbaar in beeld komt op bij opnamen van de openbare omgeving, tijdens n.b. een gebeurtenis met maatschappelijke nieuwswaarde.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
dutchsteammachine
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 feb 2020, 19:37

Re: Antwerpen bevrijdingsdag 1944

Bericht door dutchsteammachine »

iu122-iu123-overscan-wetgate.mov_snapshot_04.44.650.png
Een paar Emails verder, en ik heb afgesproken de 2 spoeltjes te doneren. Onder voorbehoud dat ik een hoge resolutie scan van de beelden kan laten zien op mijn YouTube kanaal, ik heb immers voor de beelden en de scan betaald.

Een leuk en zeker informatief bericht:

"Ondertussen toonde ik de opname aan 2 collega’s van me die rond het project WOII werken. Het is in elk geval een uniek en waardevol filmpje. Het bevat verschillende topics: arrestatie van Duitsers en collaborateurs, verbroedering met de geallieerde soldaten, schade aan huizen, chaos van de bevrijdingsdagen, ....

Een precieze datum is moeilijk vast te stellen. Het zou kunnen dat een deel op 4 september is gefilmd: toen werden er Duitse soldaten krijgsgevangen genomen en de eerste collaborateurs gearresteerd. Een deel van het filmpje speelt zich af aan de ingang van de dierentuin en daar verzamelden zich nieuwsgierigen om de gevangenen te bekijken. Mogelijk gaat het ook om verschillende data: wellicht was er die eerste bevrijdingsdag niet zoveel tijd om met de soldaten te verbroederen en handtekeningen te verzamelen: de strijd liep immers een groot stuk van de namiddag en de avond voort. Die scènes dateren dan wellicht van 5 september of zelfs later. Hetzelfde geldt voor de opnames over de schade en van het schip.: wellicht van iets latere datum.

Het is zeer mooi materiaal om mee op te nemen in de tentoonstelling. Indien u dit wenst te schenken zal het zorgvuldig bewaard blijven door het stadsarchief en raadpleegbaar zijn voor onderzoek."
Preserving the Past for the Future
Plaats reactie