Reinigen van bodemvondsten

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
Hans Gansner

Reinigen van bodemvondsten

Bericht door Hans Gansner »

Ben in het bezit van een partij messing 20 mm Flak hulzen, allen van Duitse makelij. Er zit veel vervuiling op van roestbruine aanslag, een soort van aangroeiing.Het lijkt op roest, losse stukjes die ik er af heb gekregen zijn echter niet magnetisch. Graag een advies om deze te reinigen zonder al te veel schade aan te brengen aan de hulzen.
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Reinigen van bodemvondsten

Bericht door Pak88 »

er word door velen oxaalzuur gebruikt, ik vind de omschrijving van de aanslag die erop zit wel vreemd. heb je foto ervan, van dichtbij?
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Reinigen van bodemvondsten

Bericht door ammo »

Pak88 schreef: 26 nov 2021, 20:54 er word door velen oxaalzuur gebruikt, ik vind de omschrijving van de aanslag die erop zit wel vreemd. heb je foto ervan, van dichtbij?
Citroen zuur,en plaats ff een foto.
Nemo Me Impune Lacessit
Liberto
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 apr 2021, 15:05

Re: Reinigen van bodemvondsten

Bericht door Liberto »

Heb gisteren ook oxaalzuur gebruikt, ook dat geeft geen resultaat. Ga het nu proberen met 35% zoutzuur.
Hetgeen in ieder geval werkt is schoonborstelen met de draadborstel op een werkbankslijpmachine, echter daarna weer polijsten met grof, middel en fijn. Maar dat is dus een zeer bewerkelijk proces en kost veel tijd. Weliswaar geen haast maar heb er veel en waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
20211120_172115[1].jpg
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Reinigen van bodemvondsten

Bericht door racefiets »

Iets te lang met zoutzuur en je bent het zink kwijt aan de oppervlakte. Dan hou je dus enkel koper over en dus een rode huls in plaats van een gele messing huls.
Liberto
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 apr 2021, 15:05

Re: Reinigen van bodemvondsten

Bericht door Liberto »

Ik zal het eens proberen met een klein kwastje, en als het begint te werken weg borstelen.

Dank voor de tip racefiets.

Wordt vervolgd.
Liberto
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 apr 2021, 15:05

Re: Reinigen van bodemvondsten

Bericht door Liberto »

Ik heb het geprobeerd met zoutzuur, helaas geen enkele reactie. Waar de aanslag precies uit bestaat is mij een raadsel. De hulzen zijn gevonden in een weide waar een Flak stond opgesteld. Aannemelijk is dat er in ieder geval water en zand aanslag op zit, ze zaten in een stalen kist dus ook vliegroest acht ik aannemelijk. De optie die nu over blijft is met een werkbankslijpmachine met staalborstelschijven en dan uiteindelijk polijsten.
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Reinigen van bodemvondsten

Bericht door martinus »

Waarschijnlijk is het zink al uit het messing, en veranderd er dan niet zo veel met zoutzuur. Normaal is dat best aggressief.
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Reinigen van bodemvondsten

Bericht door Pak88 »

roterende borstel , en daarna polijsten klinkt goed. zelf ook goede ervaringen mee. goed stofmasker dragen.
Verplaatst van Algemene vragen naar Munitie op 05 dec 2021, 23:49 door asjemenou

Plaats reactie