Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Jorn.
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2019, 16:17

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door Jorn. »

Ik heb bijna de fotograaf van auschwits uit was zeker de mooite waard
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door Mr_Flibble »

Momenteel halverwege "Fall Braun" van Roitero.
In Tabulas Argenteas Refero
schaduwfax
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 feb 2020, 11:41
Locatie: België

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door schaduwfax »

Momenteel bezig aan : Normandiefront: D-day to Saint-Lo Through German Eyes.

(nog eens een boek over de landing maar dan langs het duitse oogpunt)
Gebruikersavatar
Melting
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 jan 2004, 00:31

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door Melting »

Ik ben momenteel bezig in: De dochter van Stalin.
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door Stefan »

Ik ben begonnen met het boek De Duitse Oorlog.

Dit boek gaat over de oorlog door de ogen van de Duitse kant, vanaf het begin al een echte aanrader.
Pak88
Lid
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door Pak88 »

Ik heb het boek gekocht van Ditrich maerz,
the iron cross 1st class.
Heel leerzaam boek.
Daarvoor boek: de siegfriedlinie, mooi beschreven wat de verschillende partijen allemaal meemaakten voor toestanden.
Want er gaat nogal wat mis,
Meeslepend geschreven vind ik.
Gebruikersavatar
Coert65
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:37
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door Coert65 »

859x1200.jpg
Op dit moment lees ik dit boek. Het staat vol met interviews met de zogenaamde foute kinderen.
Het is een indrukwekkend boek vol best wel schrijnende verhalen.
Het is te koop via De Slegte voor slechts €13,95.
Ik herken er veel in terug, mijn moeder was een kind van een Duitse soldaat, en haar moeder en zijn broer waren lid van de NSB.
De verhalen die mijn moeder me verteld heeft uit haar jeugd, beter gezegd het gebrek aan haar jeugd herken ik erin.
Ze kon nergens iets aan doen, geboren in 1943, maar kreeg een berg ellende over haar heen toen ze opgroeide.

Groeten, Coert.
Pak88
Lid
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door Pak88 »

Blitzmeisje, over Ulrike. een lief dorpsmeisje die opgroeid in de arme tijd, en meemaakt dat hitler voor werkgelegenheid. en welvaart zorgt, en dus denkt dat het wel goed gaat. ze is avontuurlijk, wil ook haar steentje bijdragen. en meld zich voor militaire dienst. ze komt terecht bij de opleiding voor telegrafiste, in de jaren daarop gaat geleidelijk aan alles kapot in duitsland. en dat is erg dramatisch voor haar, na de oorlog komt ze naar nederland. waar het [ begrijpelijk ] ook niet gemakkelijk is als duitse, het boek is geschreven met haar dagboek als basis. waar ook liefdes in voorkomen, het leest prettig. het verhaal maakt ook een beetje begrijpelijk hoe het zo ging als men in die tijd opgroeide.
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door Stefan »

Tot de laatste man heb ik laatst aangeschaft en vandaag aan begonnen.

"Zelfvernietinging door tot op het laatst te vechten, tot een bijna totale verwoesting en volledig vijandelijke bezetting, komt zelden voor. Toch is dit wat de Duitsers in 1945 deden. Waarom? Waren er alternatieven voor de Duitsers, burgers en soldaten, in de laatste fase van de oorlog? Waarom werd Hitler tot het einde door zijn officieren gehoorzaamd?"
Pak88
Lid
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

scherpschutter aan het oostfront

Bericht door Pak88 »

lijkt me een interessant boek Stefan, echter ik zie het nu pas.

op aanraden zelf bezig in : scherpschutter aan het oostfront, het verhaal van Sepp Allerberger.
omdat het over zijn eigen belevenissen gaat, is het ook zo geschreven met details die hij zag. zeker geen verhaal met stoerdoenerij,
wel met echte doodsangst, overlevingsdrang, afzien, paniek, moed, horror taferelen,onmenselijkheid, kameraadschap.
hij is eerst MG schutter, maar ziet dat die al gauw sneuvelen.
hij wil liever wat anders doen, hij komt een russisch scherpschutter geweer tegen. begint te oefenen. heeft aanleg ervoor, en word scherpschutter. door de barre ervaringen word ie hard genoeg om alles te overleven, het is wreed en boeiend. zodat je blijft lezen.
BurningTyre
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jan 2023, 14:45
Gegeven: 1 keer

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door BurningTyre »

Engel van Arnhem - Kate ter Horst
herinneringen aan september '44
Pak88
Lid
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door Pak88 »

de biografie van Erwin Rommel, de woestijnvos. die een goed strateeg was, en die ook gerespecteerd was door de gealieerden.
kgbd
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mei 2023, 21:40

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door kgbd »

75 Jaar bevrijding.

Laatste jaar van de oorlog van dag tot dag beschreven in een kort verhaal.
Er komt van alles voorbij, tot nu toe zeer interessant om te lezen
882x1200.jpg
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door LDO »

Net uit:
Operation Paperclip - The Secret Intelligence Program That Brought Nazi Scientists to America
van Annie Jacobsen.

Een goed geschreven en gedetailleerd verslag over de periode direct na WO2, het begin van de grillige Koude Oorlog en hoe Amerika er alles aan deed om topgeleerden vrij te verklaren van oorlogsmisdaden en onder contract naar de US te helpen emigreren om de wapenwedloop in hun voordeel te beslechten op het gebied van chemische, bacteriologische en psychologische oorlogsvoering. Met natuurlijk heel veel aandacht voor rakettechnologie en Werner von Braun en zijn team.

De oudere leden zullen zich bijvoorbeeld nog wel het drama met het medicijn Softenon herinneren, dat gul aan misselijke, aanstaande moeders werd voorgeschreven eind jaren 50, begin jaren 60 en wat ongeveer 10.000 ernstig misvormde kinderen heeft veroorzaakt. Nooit geweten dat dit middel waarschijnlijk in de oorlog al was uitgevonden als mogelijk middel tegen het zenuwgas Sarin door een geleerde van IG-Farben. Toen het middel in Amerika werd vrijgegeven, hadden de uitvinders aannemelijk kunnen maken dat het uitvoerig en succesvol getest was, ook op mensen maar dat alle officiële rapporten helaas verloren gegaan waren. Al waren ze vergeten te vermelden dat het middel in concentratiekampen getest was en dat het helemaal niet succesvol was, maar levensgevaarlijk.
Als je dit soort tenenkrommende schandalen interessant vindt om te lezen, dan is dit boek een aanrader!

The remarkable story of America's secret post-WWII science programs (The Boston Globe), from the New York Times bestselling author of Area 51.

In the chaos following World War II, the U.S. government faced many difficult decisions, including what to do with the Third Reich's scientific minds. These were the brains behind the Nazis' once-indomitable war machine. So began Operation Paperclip, a decades-long, covert project to bring Hitler's scientists and their families to the United States.

Many of these men were accused of war crimes, and others had stood trial at Nuremberg; one was convicted of mass murder and slavery. They were also directly responsible for major advances in rocketry, medical treatments, and the U.S. space program. Was Operation Paperclip a moral outrage, or did it help America win the Cold War?

Drawing on exclusive interviews with dozens of Paperclip family members, colleagues, and interrogators, and with access to German archival documents (including previously unseen papers made available by direct descendants of the Third Reich's ranking members), files obtained through the Freedom of Information Act, and dossiers discovered in government archives and at Harvard University, Annie Jacobsen follows more than a dozen German scientists through their postwar lives and into a startling, complex, nefarious, and jealously guarded government secret of the twentieth century.

In this definitive, controversial look at one of America's most strategic, and disturbing, government programs, Jacobsen shows just how dark government can get in the name of national security.
Paperclip.jpg
En nu meteen verder met:

The SS Dirlewanger Brigade: The History of the Black Hunters Paperback

The Dirlewanger Brigade was an anti-partisan unit of the Nazi army, reporting directly to Heinrich Himmler. The first members of the brigade were mostly poachers who were released from prisons and concentration camps and who were believed to have the skills necessary for hunting down and capturing partisan fighters in their camps in the forests of the Eastern Front. Their numbers were soon increased by others who were eager for a way out of imprisonment--including men who had been convicted of burglary, assault, murder, and rape.
Under the leadership of Oskar Dirlewanger, a convicted rapist and alcoholic, they could do as they pleased: there were no repercussions for even their worst behavior. This was the group used for its special "talents" to help put down the Jewish uprising of the Warsaw Ghetto, killing an estimated 35,000 men, women, and children in a single day. Even by Nazi standards, the brigade was considered unduly violent and an investigation of its activities was opened. The Nazi hierarchy was eager to distance itself from the behavior of the brigade and eventually exiled many of the members to Belarus. Based on the archives from Germany, Poland, and Russia, The SS Dirlewanger Brigade offers an unprecedented look at one of the darkest chapters of World War II.
Dirlewanger.jpg
Het mooie vanop vakantie gaan met een e-Reader: 1000 oorlogsgerelateerde boeken mee terwijl het nauwelijks ruimte inneemt! :)
Plaats reactie