Nederlandse foto's Voor 1940

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Nederlandse foto's Voor 1940

Bericht door laurens jan »

Deze twee heb ik afgelopen weekend gekregen.
Wilde deze graag met jullie delen!
Mocht iemand iets van de locatie o.i.d. weten hou ik me aanbevolen... kans schat ik echter klein in. :wink:
Dit is een foto
Dit is een foto
Dit is een postkaart. Achterkant: Fotografie j. Riezebos gZ. Telef. 308 Lunteren giro 267102
Dit is een postkaart. Achterkant: Fotografie j. Riezebos gZ. Telef. 308 Lunteren giro 267102
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse foto's Voor 1940

Bericht door Erik »

De postkaart is vrijwel zeker de Harskamp. Ook gezien de herkomst van de fotograaf. Fotograaf Riezebos zit tegenwoordig op de dorpsstraat op de Harskamp. Bestaat nog steeds dus!

De bovenste foto is klooien in grote boten op een wat groter water, een rivier of zo. Doet mij sterk denken aan genietroepen. Je zou dus in die richting moeten denken!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nederlandse foto's Voor 1940

Bericht door asjemenou »

Dat is inderdaad niet gek gedacht van Erik. Bekijk de boten op deze foto maar eens; https://beeldbank.regionaalarchiefdordr ... 1044%2Ejpg .
De soldaten op de bovenste foto zouden best wel eens tot het Korps Pontonniers en Torpedisten behoord kunnen hebben. Vanaf 1927 behoorde dit korps tot het Wapen der Genie.
De opleiding voor de Pontonniers vond plaats in de Benthienkazerne in Dordrecht. Er waren daar waterwegen genoeg aanwezig om te kunnen oefenen dus de foto zou daar best wel eens genomen kunnen zijn.
In de beeldbank van het Regionaal Archief van Dordrecht is nog wel het één en ander te vinden m.b.t. de Pontonniers; https://beeldbank.regionaalarchiefdordr ... startrow=0 .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse foto's Voor 1940

Bericht door Erik »

Dordrecht was ook mijn eerste gedachte gezien de wijdte van het water (wrs. Merwede) In Utrecht zat op fort Vossegat (tegenwoordig de Knoopkazerne bij het stadion) het opleidingscentrum Genietroepen waar ook veel water gemoeid was maar niet zo wijd als op de foto.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Nederlandse foto's Voor 1940

Bericht door laurens jan »

Heren, bedankt voor jullie bijdrage! Maak het toch een heel stuk interessanter!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse foto's Voor 1940

Bericht door Erik »

Toch? Foto's zijn altijd mooi!
Overigens verleent fotograaf Riezebos te Harskamp wel eens zijn medewerking aan de historische kring Harskamp. Ik denk dat hij er een archief op na houdt! Misschien zou je eens contact met hem kunnen zoeken! Hij heeft een website http://www.fotoriezebos.nl
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Nederlandse foto's Voor 1940

Bericht door laurens jan »

Erik, Bedankt!
Zodra ik de tijd heb gevonden er mee bezig te gaan zal ik het hier terugkoppelen!
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Nederlandse foto's Voor 1940

Bericht door Nick U »

asjemenou schreef: 14 mar 2020, 13:43 Dat is inderdaad niet gek gedacht van Erik. Bekijk de boten op deze foto maar eens; https://beeldbank.regionaalarchiefdordr ... 1044%2Ejpg .
De soldaten op de bovenste foto zouden best wel eens tot het Korps Pontonniers en Torpedisten behoord kunnen hebben. Vanaf 1927 behoorde dit korps tot het Wapen der Genie.
De opleiding voor de Pontonniers vond plaats in de Benthienkazerne in Dordrecht. Er waren daar waterwegen genoeg aanwezig om te kunnen oefenen dus de foto zou daar best wel eens genomen kunnen zijn.
In de beeldbank van het Regionaal Archief van Dordrecht is nog wel het één en ander te vinden m.b.t. de Pontonniers; https://beeldbank.regionaalarchiefdordr ... startrow=0 .
Ik denk Papendrecht in dit geval, maar in ieder geval niet ver er vandaan ;)
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Plaats reactie