82nd Airborne patch identificeren wo2 of na oorlogs

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Buma
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 dec 2021, 13:36

82nd Airborne patch identificeren wo2 of na oorlogs

Bericht door Buma »

Goedendag, ik ben een beginnend verzamelaar van militairia en heb al een redelijke verzameling opgebouwd met voornamelijk Brits en Amerikaans materiaal uit de tweede Wereldoorlog.

Nou is het zo dat ik de kans heb om via via een 82nd Airborne patch te kopen. De patch is volgens de verkoper origineel en afkomstig uit de tweede Wereldoorlog, echter heeft hij hier geen bewijs voor. Ik heb hier zelf niet genoeg verstand om dit vast te kunnen stellen. Nou heb ik op dit forum een oude topic gevonden die hierover gaat, helaas is deze al uit 2004 en kan ik de bijbehorende relevante afbeeldingen niet meer zien.

Zijn er toevallig kenners die mij kunnen helpen met het identificeren van deze patch en die mij kunnen vertellen of hij potentieel uit de oorlog is of van erna?
Bijlagen
225F14E2-3ED7-4215-BA08-CAF9BD27D414.jpeg
E0F867CB-3D00-4B45-A1C3-1057D9E3B2AF.jpeg
5C53DAF4-5F2E-4026-A5A3-E29158638FF4.jpeg
2F5AF086-8BF5-4A37-B976-9D9F70A6F504.jpeg

Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: 82nd Airborne patch identificeren wo2 of na oorlogs

Bericht door asjemenou »

Hallo Buma,

Allereerst welkom op het forum. Je topic over het embleem van de 82e Airborne Division heb ik verplaatst naar Verificatie & taxatie (geallieerd). Het staat hier beter geplaatst.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Pak88
Lid
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: 82nd Airborne patch identificeren wo2 of na oorlogs

Bericht door Pak88 »

hoi, de emblemen zien er fonkelnieuw uit op de foto. zou door de belichting kunnen komen, maar als ze in het echt er ook fonkelnieuw uitzien. is dat waarschijnlijk ook zo.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: 82nd Airborne patch identificeren wo2 of na oorlogs

Bericht door ammo »

Pak88 schreef: 11 dec 2021, 19:18 hoi, de emblemen zien er fonkelnieuw uit op de foto. zou door de belichting kunnen komen, maar als ze in het echt er ook fonkelnieuw uitzien. is dat waarschijnlijk ook zo.
En wat wil dat zeggen.
Nemo Me Impune Lacessit
Pak88
Lid
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: 82nd Airborne patch identificeren wo2 of na oorlogs

Bericht door Pak88 »

ik bedoel; soms zien originele lintjes of emblemen er met kunstlicht gefotografeerd nieuw uit. en met gewoon daglicht zie je de ouderdom ervan, dat kan met met deze ook zijn. en als ze in het daglicht er splinternieuw uitzien, zijn ze dat vast ook. nu duidelijk genoeg?
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: 82nd Airborne patch identificeren wo2 of na oorlogs

Bericht door ammo »

Pak88 schreef: 12 dec 2021, 21:01 ik bedoel; soms zien originele lintjes of emblemen er met kunstlicht gefotografeerd nieuw uit. en met gewoon daglicht zie je de ouderdom ervan, dat kan met met deze ook zijn. en als ze in het daglicht er splinternieuw uitzien, zijn ze dat vast ook. nu duidelijk genoeg?
Als de emblemen er bij daglicht er nieuw uitzien,wil nog niet zeggen dat de emblemen niet oorlogs zijn.
Of dit originele emblemen zijn kan ik niet zeggen, ik verzamel alleen Britse en Canadese emblemen .
Nemo Me Impune Lacessit
Pak88
Lid
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: 82nd Airborne patch identificeren wo2 of na oorlogs

Bericht door Pak88 »

er zijn geen sporen te zien dat het ooit op een jas vast genaaid heeft gezeten, het zou dan nog ongebruikte stock kunnen zijn. dat had ik eerst niet meegerekend.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: 82nd Airborne patch identificeren wo2 of na oorlogs

Bericht door ammo »

Inderdaad,NOS (new old stock)
Nemo Me Impune Lacessit
Buma
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 dec 2021, 13:36

Re: 82nd Airborne patch identificeren wo2 of na oorlogs

Bericht door Buma »

Dankjulliewel voor de reacties. Als ik het goed begrijp bestaat er twijfel door het feit dat de patch er onder kunstlicht te nieuw oogt. Om eerlijk te zijn valt mij dat als “emblemen leek” ook op. Ik heb de verkoper gevraagd om wat foto’s te maken bij daglicht om die twijfel weg te halen.

Maar ik vraag mij af zijn er nog andere kenmerken waaraan je kunt vaststellen of dit er in is die origineel uit de oorlog komt of wordt dit puur gebaseerd op de staat waarin hij verkeerd? Dat lijkt me behoorlijk subjectief namelijk.
Pak88
Lid
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: 82nd Airborne patch identificeren wo2 of na oorlogs

Bericht door Pak88 »

hopelijk reageert er nog iemand die USA emblemen verzameld, die weet of de afbeelding klopt met het uit wo2.
wel al zeker is het dat het niet op een jas genaaid is geweest. maar het kan nog oude voorraad zijn uit wo2,
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: 82nd Airborne patch identificeren wo2 of na oorlogs

Bericht door Mr Mojo Risin »

De patch lijkt alleszins wel een cut edge te zijn, zoals je waarschijnlijk al in het topic over de patches kon lezen hier op het forum. Merrow Edge zou sowieso naoorlogs betekenen. Een greenback is het ook niet, die zijn bijna 100% zeker WO2.
Naar mijn mening kan deze patch WO2 zijn, maar evengoed productie uit de jaren '50.

Een andere methode die je iet of wat uitsluitsel kan geven is de patch onder een blacklight leggen. Lichten de witte delen op, dan heb je een moderne patch in handen aangezien er polyester is gebruikt, wat oplicht onder de blacklight. Een andere methode is een klein draadje van de patch losmaken en in een vlam houden. Als het draadje mooi opbrand heb je opnieuw met puur textiel te maken. Begint het draadje te smeulen er lijkt het eerder te smelten tijdens het opbranden dit je opnieuw met kunststof in de draad en betreft het een moderne reproductie.
Nu zit je natuurlijk wel met het probleem dat de patch nog bij de verkoper is en je deze tests dus niet kan uitvoeren... Je kan altijd aan de verkoper vragen om een blacklight test te doen.
Maar dan nog... indien de patch niet oplicht kan je nog altijd met een patch uit de late jaren '40 of jaren '50 te maken hebben.

Echt uitsluitsel heb je dus quasi nooit bij zogenoemde "white backs".
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Plaats reactie