Echtheid dolk

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Lemmyvermeulen
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2022, 10:09
Gegeven: 1 keer

Echtheid dolk

Bericht door Lemmyvermeulen »

Beste
Ik heb deze dolk in mijn bezit. Kan iemand met zekerheid zeggen dat het echt is. En eventueel de waarde ervan.
Ik ben overtuigd van echtheid. Ijzeren schede , veertjes in de schede die het lemmet vastklemt
Bijlagen
6DF5B52F-050B-4627-B428-C12E01395C42.jpeg
BF9AA30E-04BE-4688-A3FA-98325BEA13F4.jpeg
2E5C52A4-B62C-48CF-9164-016E6075CF9F.jpeg
A036E61A-3AC6-47CB-902C-808C398161BC.jpeg
Lemmyvermeulen
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2022, 10:09
Gegeven: 1 keer

Re: Echtheid dolk

Bericht door Lemmyvermeulen »

Lemmyvermeulen schreef: 20 jan 2022, 10:57 Beste
Ik heb deze dolk in mijn bezit. Kan iemand met zekerheid zeggen dat het echt is. En eventueel de waarde ervan.
Ik ben overtuigd van echtheid. Ijzeren schede , veertjes in de schede die het lemmet vastklemt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Echtheid dolk

Bericht door Erik »

Hallo Lemmy!

Welkom op het forum!
Je zag al dat het forum heel uitgebreid is! Voor alle soorten onderwerpen zijn rubrieken gemaakt!
Een tip: het is handig als je eerst eens het forum onderzoekt! Dan zie je meteen waar de rubrieken over gaan! En kun je je vragen ook wat gerichter stellen!
Goed om te zien dat het met foto's plaatsen al meteen lukt!
Je dolk is duits. Vandaar dat ik je vraag heb overgeplaatst naar 'As-mogendheden', rubriek 'taxatie'.

Veel pllezier op het forum!

gr,
Erik
beheerder
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Verplaatst van Algemeen (geallieerd) naar Verificatie & taxatie (as) op 20 jan 2022, 11:51 door Erik

Pak88
Lid
Berichten: 766
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: Echtheid dolk

Bericht door Pak88 »

hoi Lemmy, ik stel je niet graag teleur. maar heb serieuze twijfels, op de fotoś lijkt het of het jaartal en de andere tekst in het metaal zijn geetst. en het hoort er met slagletters en cijfers ingeslagen te zijn.
als het etswerk is, is het naoorlogs, waardoor ben je overtuigt van echtheid? want ook bij de reproducties is de schede van metaal. ik kan het weten, mijn ma heeft voor mijn verjaardag ooit zoń hitlerjeugd dolkje gekocht. en had zich laten wijsmaken dat het origineel was, het was repro. en het ziet er precies zo uit als het jouwe.
Lemmyvermeulen
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2022, 10:09
Gegeven: 1 keer

Re: Echtheid dolk

Bericht door Lemmyvermeulen »

Bedankt voor de info.
Ik dacht door het metalen schede en de veertjes erin dat echt was. Ziet er ok zeer oud uit.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Echtheid dolk

Bericht door Erik »

Er bestaan websites over dit onderwerp! Eentje is deze: https://www.lakesidetrader.com/Educatio ... und-Ehre!/
Op deze site lees je dat in ieder geval de schede na-oorlogs is. Bestudeer en trek je conclusies!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Lemmyvermeulen
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2022, 10:09
Gegeven: 1 keer

Re: Echtheid dolk

Bericht door Lemmyvermeulen »

Dank u
Pak88
Lid
Berichten: 766
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: Echtheid dolk

Bericht door Pak88 »

Lemmy, laat je niet zomaar foppen omdat iets van militaria er oud uitziet.
de kwaadaardige lui die reproducties maken en willen verkopen als zijnde origineel, hebben zich in de loop van vele jaren bekwaamd in het verouderen van materialen. en zijn daar heel goed in geworden. ze hebben zoveel nagemaakt dat daarover zelfs boeken zijn geschreven, hoe men het kan herkennen.
maar het is en blijft toch een boeiende hobby
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Echtheid dolk

Bericht door Jim »

Er zijn in het verleden vaker vergelijkbare topics geweest met antwoorden waarop te letten op het verschil tussen reproductie en origineel. Maar helaas zijn bij de meeste topics de foto's verdwenen. Er zijn na de oorlog padvinders messen gemaakt in identieke stijl. Deze zijn vaak gebruikt als basis voor ombouw naar HJ stijl. Een indicatie die vaak aangewezen is voor repro is als het diamant vormige HJ embleem precies past in de diagonale profiel van de grip. Een close-up foto van de handgreep zou al een goede indicatie kunnen geven en veel duidelijk maken in het verhaal.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Lemmyvermeulen
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2022, 10:09
Gegeven: 1 keer

Re: Echtheid dolk

Bericht door Lemmyvermeulen »

Beste bedankt voor de info.
In bijlage nog eens eens foto van diamant
Bijlagen
F973A6A4-5637-4E5A-99E1-155D766F60E3.jpeg
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Echtheid dolk

Bericht door patrickh »

Gebruik ook eens de macro functie met foto's maken, en fotografeer buiten in daglicht. Je foto's zijn van slechte kwaliteit voor goede beoordeling, alhoewel het hier makkelijk te zien is...
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Echtheid dolk

Bericht door Jim »

Als je de link klikt die Erik heeft geplaats kan je zien dat mes en schede niet goed zijn, dus reproductie.
Erik schreef: 22 jan 2022, 16:27 Er bestaan websites over dit onderwerp! Eentje is deze: https://www.lakesidetrader.com/Educatio ... und-Ehre!/
Op deze site lees je dat in ieder geval de schede na-oorlogs is. Bestudeer en trek je conclusies!
1) Schede aan de aan de bovenkant wijkt af van een origineel. Daar zit een 3 hoekige
verhoging die zou er niet moeten zijn en een klein knopje/klinknageltje zichtbaar moeten zijn.
(Schede werden gemaakt van magnetische plaat. Die van jouw zou dus magnetisch moeten zijn)
2)Het mes heeft het woord "Germany" (Engels voor Duitsland!) erop staan dat werd voor 1945 nooit op HJ messen gebruikt.

3) Er zijn 3 modellen vroeg 1933-36, transitie model 1936-1942, late periode 1938-1942
Jouw 1937 zou als transitie model in aanmerking kunnen komen want er staat nog het motto op Blut und ehre op. Late modelen hebben dat motto niet meer. Echter als er een motto op staat zou de fabrikant code (altijd) aan de andere kant van het mes moeten staan nooit op dezelfde zijde.

4)Fabrikant M6/3 komt niet voor als zijnde fabrikant deze beginnen met M7/
https://www.lakesidetrader.com/Education/RZM/
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Lemmyvermeulen
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2022, 10:09
Gegeven: 1 keer

Re: Echtheid dolk

Bericht door Lemmyvermeulen »

Bedankt
Plaats reactie