SA dolk

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Mic71
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 feb 2022, 12:28

SA dolk

Bericht door Mic71 »

Hallo,
Sinds vandaag heb ik een account op dit forum. Ik was namelijk geinterresseerd geraakt in WO2 dolken. En dan met name de SA/SS eredolken.
Ik heb er namelijk eentje gekregen van iemand met wie ik op het werk aan de praat raakte over messen en dolken (die ik verzamel).
Zoals gezegd is het een SA dolk en deze heeft het opschrift "Alles fur Deutschland".
De maker is Malsch & Ambronn, Steinbach wat m.i. inhoudt dat t een vroeg model is (1933-1935).
Op de pareerstang staat Mi (regio Mitte).
De pommel schroef was al eens losgeweest en zat handvast dus makkelijk los te draaien. Aan de binnenkant van de onderste pareerstang staan de tekens M en S en op de bovenste idem alleen de S lijkt ook erg op een 3 maar ik weet niet of die ook werd toegepast.
De informatie heb ik via www.dienstdolch.de verkregen

Op zich denk ik wel dat het een originele dolk is maar heb toch wat vragen:
- klopppen mijn bovenstaande aannames op basis van bijgevoegde foto's?
- de dolk ziet er nogal verweerd uit. ook is de angel nogal roestig. Is het verstandig om de aanslag enz. te verwijderen en schoon te maken of eens goed op te poetsen of moet ik de 'patina' laten voor wat het is?
- er lijkt zwarte lak op het mes/lemmet aangebracht te zijn. kwam dit voor? Ik kom namelijk alleen dolken met het blanke staal tegen op internet.
- de schede ontbrekt helaas. Weet iemand een adre waar deze nog wel te koop worden aangeboden?

Alvast bedankt,
Michel
Bijlagen
Maker.jpg
Logo SA.jpg
Lemmet.jpg
Adelaar.jpg
Lemmet met zwart.jpg
dolk.jpg
pareerstang2.jpg
pareerstang1.jpg
Gruppenstempelung.JPG
Gruppenstempelung.JPG (14.53 KiB) 465 keer bekeken
Pak88
Lid
Berichten: 766
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: SA dolk

Bericht door Pak88 »

hoi, ik zou de vraag eens plaatsen op lowlandsmilitaria.be met de foto,s erbij
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: SA dolk

Bericht door LDO »

Patina laten zitten, liever een verweerde dolk dan een verpeste dolk. Schoonmaken kan je in dit geval beter overlaten aan een restaurator met ervaring. Neem hem mee naar de beurs in Houten, zoek de man met alle dolken op en vraag hem om raad. Er zijn mensen die dit op kunnen knappen zonder de dolk te ruïneren.
Je zegt het zelf al dat de pommelschroef los zat, dus dan had ik hem ook even losgehaald, maar als je meer dolken van plan bent te kopen: niet uit elkaar halen. De kenner ziet het en de waarde is direct gezakt. De sporen op de pommel zullen zichtbaar zijn en je kunt niet meer aannemelijk maken dat er niet met de dolk geklooid is. Plus de kans dat de houten greep splijt bij het aanhalen van de pommelschroef is latent aanwezig.

Dat gezegd hebbende: hartstikke leuk om kado te krijgen!
Plaats reactie