Het verhaal van een foto

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Het verhaal van een foto

Bericht door asjemenou »

Een aantal jaren geleden bezocht ik een rommelmarkt en daar vond ik een ingelijste zwart/wit foto van een oorlogsmonument.
Het oorlogsmonument op de foto kwam mij niet bekend voor en ik vroeg mij dus ook af waar dit oorlogsmonument zou kunnen staan.
Eenmaal thuisgekomen werd Google al snel geraadpleegd en zo kwam ik er achter dat het monument op de foto het verzamelgraf was voor 10 militairen en één burger nabij de Postbrug (Verlengde Vinkenweg) in Sassenheim.

_CHJ7382-v-lr.jpg
_CHJ7383-v-lr.jpg

Op 10 mei 1940 landden Duitse parachutisten op het vliegveld Valkenburg. Om het vliegveld op de Duitsers te kunnen heroveren werd door het Nederlandse leger besloten om soldaten van het 9e Regiment Infanterie (9 R.I.) uit de omgeving van Haarlem hiervoor in te zetten.
Om de soldaten van het 9 R.I. naar het vliegveld Valkenburg te kunnen transporteren, werden autobussen gevorderd. Onderweg naar het vliegveld werd het konvooi autobussen op de grens van Sassenheim en Oegstgeest aangevallen door Duitse vliegtuigen.
Één van de autobussen werd hierbij getroffen door een bom. Bij deze luchtaanval vielen 24 doden waarvan 17 direct. Elf van de 17 doden waaronder ook de burger chauffeur van de autobus waren niet meer te identificeren. Zij werden begraven in een nabij gelegen bomkrater.
Een veehouder, op wiens weiland de elf doden werden begraven, plaatste een simpel gedenkteken bij het verzamelgraf. Dit zou het eerste gedenkteken worden (zie 2e weblink). 

De gemeente Sassenheim vond echter dat er een meer gepast monument moest komen op het verzamelgraf. Na wat onenigheid tussen de gemeente Sassenheim en de veehouder werd op 17 mei 1941 het tweede grafmonument onthuld. Dit werd gedaan door de burgemeester van Sassenheim.
Het verzamelgraf bij de Postbrug werd pas in 1973 geruimd. De stoffelijke overschotten uit het verzamelgraf werden herbegraven op het militaire ereveld Grebbeberg te Rhenen. De burger chauffeur uit het verzamelgraf is daarmee de enige burger die begraven ligt op het ereveld.

_CHJ7382-v1.jpg

Tijdens de onthulling van het tweede grafmonument bij de Postbrug op 17 mei 1941 werden foto’s gemaakt. Deze foto’s staan gepubliceerd op de website oorlogsgravenoegstgeest.nl (zie 2e weblink).

Uitgaande van enkele details op deze foto’s concludeer ik dat mijn ingelijste foto kort na de onthulling van het tweede monument in 1941 moet zijn genomen.
 Let hierbij op het bloemstuk op het kruis op de voorgrond en de takjes direct achter het monument met de namen.
De fotolijst heeft een afmeting van 24 x 18 cm. en is aan de achterzijde voorzien van een adressticker van de spiegel- en lijstenfabriek van H.J.G. Meerman Jr. in Haarlem.
 Dit bedrijf, een kunsthandel zou hebben bestaan in de periode van 1937 tot 1972.

Het volledige verhaal van de luchtaanval op de autobus en het verzamelgraf bij de Postbrug kan hier worden gelezen;
https://www.oorlogsgravenoegstgeest.nl/nl/postbrug en http://www.oorlogsgravenoegstgeest.nl/D ... eedijk.pdf .



Locatie van het voormalige verzamelgraf bij de Postbrug; https://earth.google.com/web/@52.202857 ... LXZxaGcQAg .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
noumoe
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 dec 2021, 12:35
Gegeven: 1 keer

Re: Het verhaal van een foto

Bericht door noumoe »

Wow, indrukwekkend detectivewerk! Razend interessant ook, dit soort onderzoek.

Ik kan voor meer van dit soort verhalen ook de History Extra podcast aanraden, waarin regelmatig historici aan bod komen die onderzoek doen an de hand van dit soort memorabilia. Niet alleen over WO II, maar het komt wel regelmatig aan bod.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Het verhaal van een foto

Bericht door patrickh »

Interessant, dank voor het delen!
rik1988
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 28 jul 2018, 18:49
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 17 keer

Re: Het verhaal van een foto

Bericht door rik1988 »

patrickh schreef: 22 feb 2022, 15:11 Interessant, dank voor het delen!
Ditto!
Pak88
Lid
Berichten: 766
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: Het verhaal van een foto

Bericht door Pak88 »

mooi dat je het helemaal hebt uitgezocht, en gedeeld.
Plaats reactie