Verzetstrijder Eduard Roosnek

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Gast

Verzetstrijder Eduard Roosnek

Bericht door Gast »

Hallo,

Wij zijn op zoek naar een actieve verzetstrijder uit de WOII genaamd Eduard Roosnek. Zijn er mensen die verhalen over hem hebben of die sites weten met meer info hierover?

Wij zijn hier in geinteresseerd omdat zij de kleindochter is van hem.

Groeten,

Mark Veenstra
en
Esther Roosnek
markdark
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 sep 2005, 18:49

Bericht door markdark »

sorry was vergeten in te loggen maar dit is ons account
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Mark,
Wellicht helpt het als je hier al even neerzet wat je over Eduard Roosnek weet. Dat gaat wat makkelijker als mensen informatie over hem willen zoeken.
Weet je vanwaar hij afkomstig was en waar hij actief was? Weet je misschien ook bij welke beweging?
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Omdat jullie je geregisteerd hebben, verplaats ik dit onderdeel naar wo2 persoonlijk. Dat is de beste plek voor persoonlijke verhalen.

Hij staat in een jaaroverzicht van de Telegraaf. Je zou zeggen dat er dan wel wat te vinden moet zijn. Toch kom ik nog niet verder dan dit.

Weet je iets over een schuilnaam ofzo?
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
markdark
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 sep 2005, 18:49

Re: Verzetstrijder Eduard Roosnek

Bericht door markdark »

Zo dit is al even geleden, maar in het begin kwamen er geen reacties. Het volgende weten we:

Er was een bekende aanslag op ijssalon koko (of anders gespeld). In die ijssalon zaten joodse knokploegen / verzetstrijders. De duitsers hebben daar toen een inval gedaan en Eduard Roosnek is een van de weinige of zelfs enige overlevende van die inval / aanslag.

In Amsterdam is er ook een brug naar hem vernoemd. Een schuilnaam weet ik zo niet. Zou ik eens na kunnen vragen.
markdark
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 sep 2005, 18:49

Re: Verzetstrijder Eduard Roosnek

Bericht door markdark »

Heb hier de foto's al gevonden van de brug:
http://www.bruggenvanamsterdam.nl/trijn ... anlaan.htm

Over de ijssalon:
http://archief.trouw.nl/print?text=&fdo ... -000007427

Zijn schuilnaam was 'Daantje'.
ralpharma
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2013, 12:01

Re: Verzetstrijder Eduard Roosnek

Bericht door ralpharma »

markdark schreef:Zo dit is al even geleden, maar in het begin kwamen er geen reacties. Het volgende weten we:

Er was een bekende aanslag op ijssalon koko (of anders gespeld). In die ijssalon zaten joodse knokploegen / verzetstrijders. De duitsers hebben daar toen een inval gedaan en Eduard Roosnek is een van de weinige of zelfs enige overlevende van die inval / aanslag.

In Amsterdam is er ook een brug naar hem vernoemd. Een schuilnaam weet ik zo niet. Zou ik eens na kunnen vragen.
Alweer jaren later inmiddels...

Ik ben eveneens geïnteresseerd in Eduard Roosnek en zijn familie. Ik doe stamboomonderzoek naar o.a. de familie Roosnek en hun voorvaderen (dit zijn ook deels mijn voorvaderen). Misschien kunnen we informatie uitwisselen? Je kan mij bereiken via (even gek weergeven) ralpharma-at-live .nl (maar dan alles aan elkaar)...
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Verzetstrijder Eduard Roosnek

Bericht door Kugelblitz »

Beste, ik denk dat je gebruiker 'markdark' het beste een PB (privé bericht) kunt sturen met je e-mail, omdat ik de kans klein acht dat hij dit zal lezen. Zijn account is gekoppeld aan een e-mailadres en waarschijnlijk krijgt hij een mailtje wanneer iemand hem een PB stuurt.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
PaulFennis
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2022, 14:44

Re: Verzetstrijder Eduard Roosnek

Bericht door PaulFennis »

In de wijk de Aker is er een brug naar hem vernoemd. Ik ben hier bezig met het project Geef Straten een Gezicht en bij deze brug komt straks een staander met portret en tekst te staan. Alleen...is er eigenlijk wel een portret van hem? Tot nu toe kan ik die niet vinden. Wie helpt?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Verzetstrijder Eduard Roosnek

Bericht door asjemenou »

Het bericht heb ik aangepast, omdat het vermelden van een e-mailadres in een topic niet echt handig is. Dit i.v.m. spambots.
Wie meer kan vertellen over Eduard Roosnek kan contact opnemen met Paul via een PB.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie