Gezocht: informatie over Nederlands gebruikte Lee Enfields

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
jhonelver
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2022, 16:39
Gegeven: 1 keer

Gezocht: informatie over Nederlands gebruikte Lee Enfields

Bericht door jhonelver »

Hallo Allemaal,

Ik ben opzoek naar informatie over Nederlands gebruikte Lee Enfields.
de informatie en spullen kan van alles zijn.
Boeken, tekeningen, defensie documentatie, contracten, onderdelen, gereedschappen, foto's, complete geweren etc.

Ik ben ook geïnteresseerd in de overname van desbetreffende spullen mocht iemand het weg willen doen.

Ben namelijk bezig met het vergaren val zoveel mogelijk informatie om daar een stukje over te kunnen schrijven.
Ik ben erachter gekomen dat eind jaren 40 en begin jaren 50 Nederland veel heeft opgezet m.b.t. onderhoud en aanpassingen van het Lee Enfield geweer. zo hebben verschillende fabrieken onderdelen geproduceerd voor Enfield geweren en was AI (Artillerie Inrichtingen) en Defensie druk aan het experimenteren met verschillende toepassingen voor de geleverde Enfield geweren.

mocht iemand iets hebben of weten dan hoor ik dat graag.
Verplaatst van Algemene vragen naar Over het forum op 14 apr 2022, 23:27 door asjemenou

Verplaatst van Over het forum naar Algemeen (geallieerd) op 14 apr 2022, 23:28 door asjemenou

Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Gezocht: informatie over Nederlands gebruikte Lee Enfields

Bericht door Jim »

Ik kan alleen mijn ervaring vertellen over de enfield toen ze als oefengeweer werden gebruikt 1988 -1989. Ik kwam ze tegentoen ik op de Issabella kazerne in Den Bosch zat. Ik stond buiten de gymzaal met mijn peleton en tegen het raam stond een rek enfields. Als verzamelaar trok dat meteen mijn aandacht en bleek dat er in het peleton nog een wo2 liefhebber zat. De enfields zagen er kompleet en mint staat uit met riem. Uit de woorden van onze sergeant bleek dat deze alleen bekeken mochten worden en niet voor gebruik bedoelt ware. Een paar maanden later zaten we in Ede en daar werden ze wel gebruikt voor oefeningen. De nieuwe jongens moesten er mee rondrennen op het sportveld en waren er niet van gecharmeerd. Ik zag dat er een werd gebruikt voor speerwerp activiteiten! Ik sprak een van de jongens aan en bekeek zijn enfield. Deze zagen er niet zo fraai meer uit. In verschillende staten van compleet zijn. De meeste hadden geen grendel meer tenzij deze waren vastgelast en magazijnen eruit en eigenlijk alles wat er nog afgedraaid kon worden was verdwenen. Houtwerk van de meeste was aan het vergrijzen. We bekeken er verschillende maar het verzamelwaardige was er vanaf. :(

Je kan met mijn verhaal werkelijk niets. Maar kan het niet laten omdat te vertellen. :lol:
Mogelijk dat je het topic https://www.milsurps.com/showthread.php?t=67399 gezien hebt? Ik kan het niet meer openen maar ik meen mij te herinneren dat een Nederlandse eigenaar van een Nederlandse 32 scope info vraagt. leuke plaatjes.

Op https://artillerieinrichtingenhembrug.w ... ir-museum/ heb ik ooit ook commentaar gegeven en daar staan 2 extra links op naar milsurp over Kijker Richt Nr32. Het nationaal Militair museum had een kijker verkregen en voor hun de enige bekende exemplaar. En op Milsurp stonden zeker nog 2 andere kijkers.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
jhonelver
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2022, 16:39
Gegeven: 1 keer

Re: Gezocht: informatie over Nederlands gebruikte Lee Enfields

Bericht door jhonelver »

Hallo Jim,

Bedankt voor je reactie. als ik het zo hoor heb je 2 verschillende enfields van het Nederlandse leger gezien.
De eerste die je beschreef zijn complete No.4 geweren die in opslag liggen bij (nog steeds) bij verschillende defensie kazernes. deze zijn inderdaad alleen voor de show.
de 2e enfield die je beschrijft zijn zo gehete stormbaan geweren. daar zijn alle bewegende, irritante of onderdelen waar je aan kan blijven hangen af gehaald. Deze worden dan ook specifiek voor stormbaan of oefeningen gebruikt. daar heb ik legio van gezien. zijn inderdaad niet verzamelwaardig.

Het laatste de nr 32 kijker van het Nederlandse leger. ik ben er mee bekend. ook de sniper met kijker bij NMM in Soesterberg. ik heb contact met ze gehad omdat het niet het enige exemplaar is. Ik heb er zelf namelijk ook een liggen. zie foto van de Nederlandse en Britse Nr 32 kijkers naast elkaar.
20210827_185427.jpg
20210818_135731.jpg
20210818_135650.jpg
Plaats reactie