Wat zou je NIET in je verzameling willen ?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Inderdaad, op E-bay is dat te koop, nu ik erover na denk.
Maar wat is er in de oostblok landen te vinden aan militaria?
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

vooral veel namaak medailles, voornamelijk ss materiaal.
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Origineel?
Bodemvondsten?
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

nee, vooral namaak die als origineel verkocht word
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Ik vond laatst wel een site waarop te zien was dat metaaldetector zoekers helmen en Panzerschreck raketten uit te grond haalden. Zou er nog veel in Rusland liggen?
En hoe zit dat met depots die soms ontdekt worden, wat houd dat toch in?
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

op sommige plaatsen is inderdaad nog veel bodemvonst materiaal te vinden.

die depot vonsten geloof ik nooit zo. de meeste depots zijn volgens mij na de oorlog vernietigd door de amerikanen. ik weet dit niet zeker, misschien is er iemand die meer weet over de depots!?
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

misschien is er iemand die meer weet over de depots!?


Een paar jaartjes terug was er zo'n opslagplaats ontdekt die vol ijzeren kruisen eerste klasse bevatte.
Het zijn die kruisen met als (fabrikant)code 26 die in mint konditie en in hun originele box te koop zijn.
Of het verhaal ook 100% waar is weet ik niet,maar de meest gerespekteerde dealers geloven erin en verkopen die kruisen als origineel...


Adrian
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Maar zo'n opslagplaats, is dat dan een schuurtje waar sinds 1944/45 niemand meer geweest is?
Moet ik mij er zoiets bij voorstellen?
Of vind men in een militarie opslagplaats nog spullen die al jaren in een hoekje liggen en uit de WO2 blijken te zijn?
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

natuurlijk is het mogelijk dat er nog ergens een opslagplaats, of een aantal kratten vol kruizen word gevonden. toch moet je uitkijken met zulke verhalen.

ik denk nog steeds dat de meeste opslagplaatsen na de oorlog vernietigd zijn. of geplunderd door geallieerde als oorlogsbuit.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

op marktplaats word een jodenster aangeboden, smaakloos naar mijn mening :cry:
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

mee eens,
zo iets hoor in een musea waar het bekeken word als geschiedenis zo iets hoort niet in de handen van een verzamelaar...

en dan nog iets... wat is de waarde van zo iets :?: ik zou er geen geld voor over hebben wil er niks mee te maken hebben!
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Tjah, de een heeft zoiets wel en de andere niet.
Aan de ene kant is zo'n ster wel weer typisch iets wat te maken heeft met de bezetting. We moeten vind ik namelijk niet vergeten dat deze dingen ook hebben plaatsgevonden en bestaan en wat oorlog inhoudt.
We kunnen wel alleen het militaire deel interessant vinden met de hiroïsche van gevechten en slagen maar dit moet ook altijd herinnert blijven.......
Bedenk wel dat terwijl ik dit typ ht net half 3 des nachts geweest is :?
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Stijn schreef:Tjah, de een heeft zoiets wel en de andere niet.
Aan de ene kant is zo'n ster wel weer typisch iets wat te maken heeft met de bezetting. We moeten vind ik namelijk niet vergeten dat deze dingen ook hebben plaatsgevonden en bestaan en wat oorlog inhoudt.
We kunnen wel alleen het militaire deel interessant vinden met de hiroïsche van gevechten en slagen maar dit moet ook altijd herinnert blijven.......
Bedenk wel dat terwijl ik dit typ ht net half 3 des nachts geweest is :?
Dat klopt, de vraag is alleen wat de meerwaarde is van 't in het bezit hebben van een jodenster of martelwerktuig? In de boeken en 't onderwijs wordt ook niet om de jodenster heengegaan en een afbeelding is al best beeldend moet ik zeggen.

Ik ben geen verzamelaar en moet zeggen dat ik genoeg heb aan het bezoeken van een museum, maar aan de andere kant kan ik best begrip hebben voor iemand die zich hiermee bezig houdt. Zolang ze niemand lastig vallen ermee is 't mij best.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Inderdaad, ik vind dat helaas in het onderwijs de Tweede Wereldoorlog erg "slecht" behandeld wordt. Men loopt er erg snel doorheen. In mijn klas was alles dat men van Hitler wist: Hij wou alleen mensen met blond haar en blauwe ogen hebben; zo'n eenkennig beeld hadden die leerlingen. Van hun oudres krijgen ze ook niet zoveel mee, wat ik wel opvallend vind aangezien hun opa's en oma's het allemaal meegemaakt hebben.
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

En zouden jullie items kopen of verzamelen die rechtstreeks vanuit een graf komt?
Je kent ze wel,grave diggers die op het slagveld naar militaria zoeken en zo regelmatig gesneuvelden vinden die ze dan ontdoen van hun persoonlijke items om ze te verkopen.
Meestal worden die beenderen terug in dezelfde put gedumpt zonder de bevoegde instanties te verwittigen... en word het gevonden materiaal verkocht.
Hoe staan jullie hier tegenover?

Ik persoonlijk zou het nooit kopen of verzamelen,als ik een vermoeden heb dat het van een opgegraven gesneuvelde komt en niet zomaar een item is dat achteloos was weggegooid tijdens het terugtrekken of overgave.
Plaats reactie